Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Som sagt, bromsvarningslampan lyser vilket ska betyda att en krets ballat ur.
Vätske nivån är oförändrad och jag tycker bromsarna känns frächa (el som förr iaf).

Var sitter givarna för detta? På vissa bilar är det ju en återställning som måste göras efter t.ex luftning men hur funkar det på 740?

Om jag pumpar upp trycket ordentligt innan jag drar igång tändningen så kan lampan ibland förbli släckt.
av Addekarlsson
Den lampan tänds genom kontakten i behållaren för bromsvätska, samt av handbromskontakten. Kolla så ingen av dom bråkar med dig.

Mvh/ Adde
av RR-Johan
Addekarlsson skrev:Den lampan tänds genom kontakten i behållaren för bromsvätska, samt av handbromskontakten. Kolla så ingen av dom bråkar med dig.

Mvh/ Adde
Handbromskontakten? Det är inte hanbromsvarningen som bråkar alltså. Har vekligen den kontakten nåt med varningslampan för bromskrets att göra?
Hittar inga kablar vid behållaren, däremot en givare vid blocket där alla bromsrör samlas (under huvudcylindern, förutsatt att det behållaren sitter på kallas huvudcylinder.)
av RR-Johan
Kom igen nu, nån måste veta var alla kopplingar som påverkar bromsvarningen sitter.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Följ rören ner från huvudcylindern till varningsventilen där rören grenar isär. Testa att ta loss kabeln där.
Användarvisningsbild
av kottetrance
Jag hade det problemet med (!) .bromskrets lampan...
Jag körde ett tag med sladden isär.

Jag bytte klossar och renoverade oken... kopplade ihop sladden igen,
och där var den ... den välbekanta lampan.....

jag kopplade ur den igen och dom på besiktningen har inte sagt nåt..

den sladden jag kopplade ur är röd och har fuktskydd där hanne möter hona.. den ligger under behållaren för bromsoljan nära torpedväggen.... bare å koppla ur...... säkert nåt vanligt fel det med..
av RR-Johan
kottetrance skrev:den sladden jag kopplade ur är röd och har fuktskydd där hanne möter hona.. den ligger under behållaren för bromsoljan nära torpedväggen.... bare å koppla ur...... säkert nåt vanligt fel det med..
Låter exakt som samma fel. Visst kan jag koppla ur lampan men det känns inte helt bra. Skulle ju vilja ha en varning man kan lita på. :roll:
Skumt är det....
av Tobbe
Hade samma problem på min 745 -86, luftade igenom systemet ordentligt (det var ingen vacker olja), och sedan hade lampan slocknat. Gjorde nog åt en liter bromsvätska. Ett tips som kanske kan funka.

/ Tobbe
Användarvisningsbild
av Sparkz
I mitten på ventilen sitter en kolv. Om det blir en tryckskillnad mellan kretsarna åker den iväg åt sidan och påverkar kontakten. Eftersom den normalt inte rör sig kärvar den gärna. Så när man trampar ut bromsarna efter byte kan den fastna i ändläge.

Det kan gå att få den att röra sig genom att lufta omväxlande på vänster och höger sida, då får man tryck på en krets i taget och trycker kolven fram och tillbaka.
av Lesjö
Prova att skruva ut givaren några varv. Bromsa sedan en gång och återmontera. Kan hjälpa ibland.
Någon med ny fartkamera fil gpx

Då är det förmodligen någon […]

Motorhaveri XC90 D5 2017

Tråkigt att återkoppling helt verkar u[…]

Om bilen går bra som den brukar är det […]

Hybriden är ju diesel och verkligen ingen p&a[…]