Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag håller också med om att man inte bara kan se till pengar.

Låt säga ett ungt par med nytagna körkort som blivit föräldrar och flyttat ut från stan. De kan låna och köpa en ny bil med antisladd, högsta säkerhet mm. Eller ta sparpengarna och köpa en 20 år gammal Renault Megan...
frasse4 skrev:Låt säga ett ungt par med nytagna körkort som blivit föräldrar och flyttat ut från stan
I detta fall är det ju inte aktuellt (om inte föräldrar "ställer upp") med vare sig bra inbyte eller (den numera berömda) årslönen på banken (i dom allra flesta fall). Innan amorteringskravet var på tal så köptes det hus med lån "över skorstenen" för det skulle räcka till en ny (eller nästan ny) bil också, och det fungerade innan huspriserna steg "över alla skorstenar". Idag är det en "himla massa" pengar som ska fram vid husköp så bilen kanske inte får plats där längre. Kommer ihåg när vi köpte hus på -70-talet, 12% ränta och amortering på det, fanns inte en chans för en nyare bil och då kostade en ny Volvo 140 c:a 20000 kr om jag kommer ihåg rätt. Far och svärfar gick i "borgen" på 75000 kr. En väldigt massa pengar då. Det fick duga med den bil jag hade då, Opel Rekord -59 utan säkerhetsbälte och inga fasta ryggstöd på framstolarna. Dock fanns det en nyhet för barnen då, en bakåtvänd barnstol att ha i framsätet som fästes med remmar i golvet. Det var väldiga diskussioner om att barnen skulle sitta fram i bilen på den tiden, men det löste sig i Opeln i.o.m det var lösa ryggstöd och inga bälten bak så enda platsen var att spänna barnstolen i passagerarsätet mot instrumentbrädan med remmarna i golvet. Den barnstolen (hårdplast med filtöverdrag) följde med i flera bilar och sista anhalten var (monterad bak) i en Amazon -66 (med 140 bälten bak) som vi hade -81 - 83 sedan var barnen så stora att dom inte behövde barnstol och PV-n jag hade sedan monterade jag rullbälten både bak och fram i, så den var säker....
lennarte skrev:Kommer ihåg när vi köpte hus på -70-talet, 12% ränta ocamortering på det,
Jo du. min föräldrar fick 14.5 % på huslånet. Men dit kommer vi aldrig tillbaka till, på ett 5 miljonerslån skulle det ju vara 60.000 kr / månad och det skulle ingen politiker våga höja ränta till de nivåerna igen för då skulle allt braka. Så mycket som många har i lån gör väl att man kommer fortsätta ha sjukt låga räntor av ren självbevarelsedrift.
VolvoB20 skrev:Så mycket som många har i lån gör väl att man kommer fortsätta ha sjukt låga räntor av ren självbevarelsedrift.
Så sant, så sant.
Tänk på Göran Perssons klassiska uttalande, "Den som är satt i skuld är icke fri" som sedan lånade 17000000 kr och byggde en egen herrgård och på köpet fick mer pengar att leva för (ränteavdrag) än om han bott i en lägenhet. Citatet kommer från bok från 1997 skriven av Sveriges dåvarande statsminister Göran Persson tillsammans med Peeter-Jaan Kask. Ursprungligen kommer det från "Den som är försatt i skuld är inte fri." Ernst Wigforss 1932, före detta finansminister.
Kan vara bra att skilja på att låna för att konsumera, vilket lån till ny bil i princip alltid är, och låna för att investera och bygga något. Att göra som Göran Persson och investera i ett hus för lånade pengar kan ofta bli en riktigt bra affär. Detsamma gäller inte billånet.

Jag ser dock inget fel på att låna till bilen, så länge lånet är med marginal mindre än värdet på bilen. Annars finns det en viss risk att du låser upp kapital som skulle användas till annat. Typ, bilen är betald -- men jag har diverse kontokortslån kvar. :wink:
Malmstroem skrev:Kan vara bra att skilja på att låna för att konsumera, vilket lån till ny bil i princip alltid är, och låna för att investera och bygga något. Att göra som Göran Persson och investera i ett hus för lånade pengar kan ofta bli en riktigt bra affär.
Beror väl på räntan, en kollega köpte en 3:a för 9 miljoner på Kungsholmen, om räntan skulle återvända till 14.5 % så kan den ju lätt droppa till halva det priset, eller 1/3:e del av inköpet.

Bostadspriserna har ju stigit 3 ggr så fort som lönerna, så ett dropp på 60% skulle ju återställa balansen långsiktigt. Men det kommer ju så klart inte att hända innan räntan återgår till normala nivåer.

Att de där kurvorna skulle vara långsiktigt hållbara är ju inte möjligt, de fungerar ju bara så länge riksbanken fortsätter dopa dem med negativ styrränta på -0.5%. Men man behöver kanske inte oroa sig, för riksbanken kanske fortsätter med den räntepolitiken och dopningen så länge jag lever.

Bild
Men man ska inte glömma att inflationen på den tiden var över 10 %. Jag satt med några äldre kollegor som berättade om att man satt och beklagade sig på lunchen på 80-talet om oron att köpa en bostadsrätt i Sthlm för 5 månadslöner, idag är det 10 årslöner...
SvenB skrev: skulle du låta din otekniska dotter och ettåriga dotterdotter köra i ur och skur, sommar som vinter varje arbetsdag i den?
Absolut. Utan tvekan.

Men sen skulle jag inte låta min dotter vara så oteknisk heller. Kolla och fylla på olja, kylarvatten, spolarvätska, kolla lufttryck osv skulle hon lära sig vare sig hon ville eller inte - annars skulle jag inte ens tillåta att hon satt sig bakom ratten.
Att förstå hur dom små med ack så viktiga delarna i en bil fungerar är i min mening A och O för att vara en bra bilförare, och kunna hantera ev. krissituationer vid ev. oförutsedd driftstörning. Det sparar dessutom pengar. Att gå till en verkstad och säga "min bil är trasig" kan du ge dig på kommer kosta betydligt mer än t ex "min bil började misstända under körning för att till slut dö, nu startar den inte alls. bensin vet jag finns och batteriet är fräsht" ;)
Givetvis skulle jag inte begära att hon skulle kunna varenda komponent som finns i bilen - om hon inte själv ville, men dom mest basala sakerna ska alla kunna.

Men alla har vi - ibland tyvärr - delade meningar, vilket syns allt för ofta i trafiken också...
Lucif3r skrev:
SvenB skrev: skulle du låta din otekniska dotter och ettåriga dotterdotter köra i ur och skur, sommar som vinter varje arbetsdag i den?
Absolut. Utan tvekan.

Men sen skulle jag inte låta min dotter vara så oteknisk heller. Kolla och fylla på olja, kylarvatten, spolarvätska, kolla lufttryck osv skulle hon lära sig vare sig hon ville eller inte - annars skulle jag inte ens tillåta att hon satt sig bakom ratten.
Spoiler »
Håller med där. Men nu var det inte att kolla vatten och olja de inte klarade av, utan andra saker :lol:
att svenssons köper helt nya bilar beror nog ofta på att grannen har ny bil, de ska se bra ut utåt.
men det är såklart en prioritering,och intresse.
känslan att ha en ny bil.
har man råd,o gott om pengar o kör mellan 2 o 4 tusen mil om året kan de ju vara skönt med en ny bil me alla garantier , driftsäkerhet och slippa laga,osv.
men köpa en bil för 4-5 hundra tusen för o köra 1500 mil om året till äfären o hem osv kan jag faktiskt inte förstå.
men som sagt,det handlar om prio och intresse.
men det är en dyr prio för vissa,bara för de ska se bra ut utåt sett.
ja vet folk som måste jobba vissa timmar övertid varje månad för att kunna betala på billån eller sommarstuga.
har knappt råd me mat. unnar sej inget. o bara gnäller om hur dyrt allt är.
men lägga 4-6 tusen i månaden på en bil , pluss servicar mm, de e inte dyrt.
ne ,ja skulle vilja ha ny bil ja me,jag har intresset.
men jag åker hellre på semester en månad om året i stället för att jobba den månaden för att ha råd med en bil.
som sagt. prio,intresse, men även lite sunt förnuft kommer man långt på
de e ju samma med dom som kanske känar väldigt bra,dom har råd med hus,bilar båt,sommarstuga osv.
men när ska dom nyttja dessa , dom jobbar ju jämt.
förr arbetade man för att överleva,leva.
i dag arbetar många för att kunna konsumera saker som dom inte har nån nytta av osv.
ta de här me mobiltelefoner.
folk köper ny varje år ,men binder upp sej på två år.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 18
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]