Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är kul med nytt men bilen är inte ny särskilt länge tyvärr.
Börjar faktiskt bli några med nya XC60 och V90 på jobbparkeringen.
Många har bott i hus länge och är näst intill skuldfria. Klart att dom ska unna sig en ny bil när barnen har flyttat ut.
Flera byter vart 3:e el vart 5:e år.
Jag vill vänta och se hur nya V60 blir.
Nästa år vid den här tiden är vår V60 tre år och 6000mil. 4år och lite drygt 8000mil. 5år är inte heller skitgammalt.
Jag byter inte för att visa den för någon annan utan av vilja och intresse.
Året innan vi byter ska det i alla fall sparas pengar.
SvenB skrev:Min ena svärson köpte i början av sitt förhållande med min dotter halvrisiga begagnade bilar.Fiat Uno, Renault 19, Fiat Tipo, Ford Mondeo och två 745:or som sett sina bästa dagar. Det var många lördagar och söndagar vi stod i mitt servicegarage och fixade, och lagade dessa bilar. Jag gjorde det för min dotters skull, inte hans. Till slut gav jag honom ett råd. Kolla om ni har råd att finansiera en ny bil, för då har ni garanti. Sedan byter ni bil när garantin gått ut. De har dom gjort, och alla "hjälpsamtal" har upphört. Han följer mitt råd, och deras bilkostnader har inte ökat. Nu är de inne på sin 5:e nya bil, en V 90. De har inte bara lyckats finansiera bilköpen, de har hela tiden "uppgraderat" sitt bilägande. :lol:
Nu hänger jag inte med.

??? Att åka sprillans V90 med lite utrustning kostar ju runt 6000-7000 kr per månad i värdeminskning/ränta/avbetalning/leasing/försäkring. beroended på vad man väljer ??

Hur kunde det vara lika dyrt per månad att åka gammal 740 när ni fixade bilen hemma i garaget???

Jag åkte en gammal corolla som jag köpte för 2500 kr och som jag fick 600 kr för vid skrotningen 3.5 år senare. Det var 45 kr/månad i värdeminskning och sedan billigaste trafikförsäkring, reparationer noll, däcken jag fick med vid köpet höll de tre åren.. . Det åker man inte ny V 90 för.

Du måste tagit hög timpenning när du lagade din dotters bil.

Det är ju något helt annat för de som alltid lämnar in bilen på verekstad.
Lövet skrev: Nåt man ska tänka på om man köper nyare begagnad bil är att hitta rätt exemplar. Om bilen har gått 10000 mil står ofta bromsbyte runt dörren och nya däck så det gäller att hitta en där detta redan är gjort. Annars går man 15 tusen back nästan direkt.
Behöver inte bli så dyrt, Nya klossar runt om får man ju för 400kr från Tyskland så rullar man 10.000 mil till innan man behöver byta skivor, och däck runt om för 3000 kr totalt om man kör Nokian i 215 brett och kan leva utan breda lågprofildäck0

Jag har nog åkt 1.000.000 km på 185/70 däck genom åren i opel, bmw, saab, mazda,toyota, mercedes,ford, volvo.
VolvoB20 skrev:
Hur kunde det vara lika dyrt per månad att åka gammal 740 när ni fixade bilen hemma i garaget???

Du måste tagit hög timpenning när du lagade din dotters bil.

Det är ju något helt annat för de som alltid lämnar in bilen på verekstad.
Nog är mina "barn" väluppfostrade, men de behöver inte tilltala mig med ni. Jag fixade det enkla sakerna, och det var ofta. Självklart tog jag inte betalt, men de fick ju betala de större reparationer. Men jag har en fråga, när anses det att "barnen" ska stå på egna ben? Jag har inte påstått att det blivit billigare, men mindre bekymmer. Och de har råd med det.
SvenB skrev: Jag har inte påstått att det blivit billigare, men mindre bekymmer..
SvenB skrev:Han följer mitt råd, och deras bilkostnader har inte ökat. Nu är de inne på sin 5:e nya bil, en V 90.
Nej, nej.du sade inte att det var billigare att åka ny V90, men du sade att kostnaden inte ökat att åka fläng ny V90 mot att åka gammal 740 som man fixar hemma. Det var då jag inte hängde med och blev nyfiken, skulle gärna åka V90 för 740 kostnad. Har själv tittat på både nyköp och privatleasing, praktiskt och bekvämt är det, men det kostar därefter.
VolvoB20 skrev: Nej, nej.du sade inte att det var billigare att åka ny V90, men du sade att kostnaden inte ökat att åka fläng ny V90 mot att åka gammal 740 som man fixar hemma. Det var då jag inte hängde med och blev nyfiken, skulle gärna åka V90 för 740 kostnad. Har själv tittat på både nyköp och privatleasing, praktiskt och bekvämt är det, men det kostar därefter.
Slarvigt formulerat av mig. Det jag menade var att om de inte gjorde något vettigt av sitt bilägande fick de lämna in bilen på verkstad, även för det jag fixade åt dom. Då gjorde dom ett överslag över situationen, och bestämde sig för att det blev mindre bekymmer, gladare pappa/svärfar och troligen prisvärt att köpa nya bilar. :wink:
Gjorde en liten snabb räkning på hur mycket min V70 hittills har kostad mig totalt i inköp, exl. bränsle, med bes., skatt, försäkring och delar(både reparation och "därför att jag vill ha"), under dessa dryga 5½, snart 6år, och kom fram till en månadskostnad av ca 650kr/mån

Räknar inte med bränslet då jag dels är för lat för att kalkylera det, och dels för att det känns rätt ointressant.

Antal gånger jag blivit stående efter vägen: 0
Antal gånger jag ens varit orolig över att bli stående: 0
Antal gånger bilen inte startat: 1 i garaget, när det medföljande uråldriga batteriet tackade för sig, bara att koppla på laddaren och starta bilen och åka till biltema och köpa nytt :p
Antal gånger den fått nedslag på besikningen: 2, första gången vid köpet(köptes obes), och jag inte hann fixa allt(skruvat skickade fel styrled, tackar för det...), andra året efter på strålkastarna.

Poängen jag vill komma till är att bara för att bilen är gammal så betyder det inte att den per automatik kommer kosta ens i närheten av vad en ny bil kostar i inköp och servicar.
Som "grädde på moset" så har ju inte min bil tappat något i värde heller, snarare tvärtom(om än marginellt) :p
Dock skulle näsan vara längre än pinoccio's om jag påstod att bilen är 100% fel- och fläckfri, men vatusan, den har 21år på nacken nu, och är en bruksbil och inget annat :p Motormässigt kan jag däremot med gott samvete säga är i toppskick. :-)-)
Nu vet jag inte vilken ålder du har, men skulle du låta din otekniska dotter och ettåriga dotterdotter köra i ur och skur, sommar som vinter varje arbetsdag i den? Jag är väl kanske "korkad", men jag gjorde den bedömningen att jag inte ville att de skulle åka i sin 745:a längre. Jag vill egentligen inte gå i försvarsställning, utan tog bara deras fall som ett exempel varför en "vanlig Svensson köper ny bil".
SvenB skrev: Jag vill egentligen inte gå i försvarsställning,
Du behöver inte gå i försvarsställning. Alla har sin "sweet spot" där man lägger sina pengar , någon vill köpa ny bil, någon vill resa, någon vill bo fint, någon vill köpa aktier och fonder, någon vill äta gott, någon vill spela bort sina pengar på nätpoker.

Det går inte att trycka in alla i samma fack, alla väljer själva vad man vill spendera sina pengar på, och vad man tycker det är värt.
Låneräntan är just nu väldigt låg. Där tror jag en del av svaret är. Talade med en större bilhandlare som gav mig svaret att 90 % köper på avbetalning. Så folk handlar på krita. Har själv aldrig köpt en bil på avbetalning då jag anser att finns inte pengarna i börsen så ska man låta bli. Familjen är ägare till en XC60 samt en C70 cab samt en Skoda
Senast redigerad av 1 volvoc70cab, redigerad totalt 0 gånger.
Nä, jag köper inte att det är så självklart att köpa kontant. Det handlar om hur man vill bygga upp sin ekonomi och att vara kapabel att kontrollera sådant själv. Nåt som däremot är fullständigt genomviktigt vid lån är att alltid amortera i takt med värdeminskningen eller något snabbare. Inga 72 månaders krediter med restvärde som vissa bilhandlare försöker kränga...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 18

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]