Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nordlp
Det värsta är när man kör korta sträckor och går ur bilen då och då. Då tar det evigheter att låten man lyssnade på kommer igång igen. När man kör via sin iPhone går det mycket snabbare.
Jag har B&W så en fördel med inbyggda är att det blir bättre ljud. Åtminstone jämfört med iPhone Bluetooth.

Sent from my iPhone using Tapatalk
av CuteLunatic
nordlp skrev:Det värsta är när man kör korta sträckor och går ur bilen då och då. Då tar det evigheter att låten man lyssnade på kommer igång igen. När man kör via sin iPhone går det mycket snabbare.
Jag har B&W så en fördel med inbyggda är att det blir bättre ljud. Åtminstone jämfört med iPhone Bluetooth.

Hör du skillnaden på ljudkvalitén när du spelar Spotify via sensus vs Spotify via BT?
av plamek
Spotify appen i min bil gillar inte om man stegar fram 5 eller 6 låtar i snabb följd, då börjar den att buffra och inget mer händer. Växlar man till USB, CD eller radio en kort stund och sedan går på Spotify igen så kan den hoppa igång. Stegar man i lugn takt och lyssnar på låten 10-20 sekunder funkar det bättre.
av nordlp
CuteLunatic skrev:
nordlp skrev:Det värsta är när man kör korta sträckor och går ur bilen då och då. Då tar det evigheter att låten man lyssnade på kommer igång igen. När man kör via sin iPhone går det mycket snabbare.

Hör du skillnaden på ljudkvalitén när du spelar Spotify via sensus vs Spotify via BT?
Jag tycker det. Men det kan vara inbillning. Skall göra A B test igen och återkommer

av AndS
Det är det som vi försöker förklara att bilen stänger av systemen när du lämnar den och sedan måste starta upp dem igen och att de startas i viss ordning med Spotify på sluttampen, precis som du noterat räcker det med att gå ut och t.ex. låsa så stängs de ned.
I din mobil kan du ha Spotify-appen liggande aktiv hela tiden i bakgrunden (går att konfigurera) och även använda offline-läge (någon noterade att den möjligheten inte finns i bilens Spotify). Mobilen har ju lite annat syfte än vad bilen har, idag är den ju mera en mediespelare än telefon :wink:
av EssDee
Som skapare av denna tråd har jag nu fått svar på vad jag undrade, dvs är det normalt att det tar lång tid. Min bil är utrustad med Sensus Navigator så jag ser nu att det är precis som AndS skriver, att den startas först sen Spotify. För mig tar detta vid senaste tester ca 30 sekunder och det är ganska länge om man bara kör korta sträckor. Synd att man får sämre prestanda när man köper tillval... Sen är det ju tråkigt att bara för att jag går över till radio och sen tillbaka till Spotify så skall den börja ladda om igen, dock fortare än vid start av bilen. Sensus är ju ganska seg i sig troligen på lite minne eller CPU så det är troligen något man får leva med. Tack för era svar!! :)
av CuteLunatic
Jag har kört en hel del bmw. Deras iDrive system är den bästa på marknaden (tycker jag). Men kom ihåg att dom har haft mååånga år på sig att utveckla mjukvaran och hårdvaran. Volvo däremot, har inte haft det. i princip allt är nytt i volvos nya bilar så det tar tid att optimera mjukvaran, tro mig. Jobbar med just mjukvara och kod.

Om 2-3 år kommer allt vara mycket snabbare och snyggare i Sensus :)
av calgot
CuteLunatic skrev:Jag har kört en hel del bmw. Deras iDrive system är den bästa på marknaden (tycker jag). Men kom ihåg att dom har haft mååånga år på sig att utveckla mjukvaran och hårdvaran. Volvo däremot, har inte haft det. i princip allt är nytt i volvos nya bilar så det tar tid att optimera mjukvaran, tro mig. Jobbar med just mjukvara och kod.

Om 2-3 år kommer allt vara mycket snabbare och snyggare i Sensus :)
Nåja. Bilen släpptes väl ändå för tre år sen och dom har förmodligen hållit på att utveckla några år innan dess också. Självklart har BMW &co haft lite längre tid på sig men att man ändå släpper något med så många gränssnittsmissar (dålig feedback, klantig layout, små ikoner som är svåra att träffa när man kör) fascinerar mig.

Men min gissning är ändå att man snålat på hårdvaran. Vilket är väldigt dumt i en premiumbil. Det skulle vara intressant med lite teknisk information :)
av EssDee
calgot skrev:Men min gissning är ändå att man snålat på hårdvaran. Vilket är väldigt dumt i en premiumbil. Det skulle vara intressant med lite teknisk information :)
+1 :-)-)
Användarvisningsbild
av na96gen
Jag kan bara hålla med att det är alldeles för segt, det tar oftast upp till en minut att starta eller kanske mer.. Därför blir det radio istället.. :-( Iaf när jag kör kortare sträckor och kliver ut mellan varven, till jobbet via skolan etc. Visst kan man köra via telefonen men den ligger bäst i fickan..
Det jag störs mest på är att detta är långt ifrån premium.. visst det går.. men det som gjorde slut testet på denna funktion och godkände resultatet skulle inte få jobba kvar hos mig.. Man kan klara sig med en Nokia 3310 med men inte om man betalat som för en iPhone X! Uselt var ordet.
Så nu har jag fått ur mig det. :D

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)