Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av calgot
Håller med om att det är vansinnigt segt. Och det är knappast kommunikationen som är problemet, då skulle det ta lika lång tid på Spotifyappen i telefonen.. om den inte måste göra nåt mot Volvos servrar och dom alltid är väldigt sega. Tror snarare på för klen hårdvara eller fumlig implementation. Det är ju likadant med parkeringsappen, tar evigheter att starta (men sen är den grym!)

Volvos Spotify-app tillåter inte offline-lagring av spellistor, vilket är väldigt synd. Kör man på Extreme (vilket är dumt att inte göra, särskilt med B&W-paketet) går det åt mycket data. Hoppas dom fixar till det snart.

Finns det något forum för Sensus-appar? Någon som har inblick i hur och var dom utvecklas? Känns som det borde gå att göra mycket fiffigt.
Användarvisningsbild
av grillchips
Med tanke på hur mycket strul det verkar vara mellan varven med ex VOC och andra tjänster Volvo tillhandahåller så är det ju inte alls osannolikt att det är dåligt implementerat som calgot och andra säger.

~10sec kan jag leva med, men det handlar inte om att vara stressad. Det handlar för min del om att jag inte vill stå längre än nödvändigt i flerbilsgaraget med motorn igång. När jag startar bilen så är jag redo att åka och då vill jag att allt ska vara klart och igång. Smidigast vore ju om hela apparaten bootade upp i ett semi-redo läge såfort man låser upp bilen. På så vis kan det rulla medan man håller på att lasta skuffen/hysta in ungar/tar på sig bältet. Skärmar och annat behöver inte nödvändigtvis tändas men de kan ju starta upp i bakgrunden för att vara redo när man öppnar dörren eller så.
(Ja, keyless-system, jag vet - och jag är inte så bevandrad där men ni förstår min poäng)

En vän fick igår en notis från VOC varannan minut om värmaren i sin V60CC, att den inte gick att starta pga låg bränslenivå. Slutade med att han åkte och fyllde upp, då tystnade den. Och då ska vi inte nämna alla gånger den larmat om öppna fönster etc.
Det känns onekligen som att Volvo behöver uppa sitt game lite på mjuk- och hårdvara utanför bilen.
av AndS
Säger bara 10 sekunder i vår bil, så är det :lol:
Det vi kan konstatera är att det då inte är något generellt problem utan relaterat till era bilar.
Om det går åt mycket data i med högsta nivå i kvalité är ju helt naturligt då det kräver mera data, är gjort för anslutningar med fast pris på data eller för sällan lyssnare. Så hur dumt det är beror på vad du vill betala.
av AndS
Har varit iväg på några ärenden och har kunnat testa det även från upplåsning/start.
Då tar det 20-25 sekunder och med största sannolikhet beror det på att Spotify är ett av de program som startar sist. Om ni kollar så ser ni att de andra funktioner startat i en sekvens, med klimatkontroller, radio, etc.
Med systemen uppstartade går det på 10 sekunder mellan radio till Spotify.
Så vid alla tillfällen tar det 10 sekunder i vår bil att starta själva Spotify, men vid start av bilen tar det 10-15 sekunder extra innan bilens system är klara för att starta Spotify.
Då fortsätter vi gissa, jag har inte Sensus Navigation och om det programmet med inläsning av kartor, etc, ligger före Spotify vid uppstart av bilen kan det vara ev. orsak till att det tar längre tid vid start av bilen?
Så för att få igång Spotify snabbare när man startar bilen kan man behöva ändra startsekvens på programmen och det vill man ju inte, bilen är till för att köras och "trevliga program" får komma sist.
Det är ett svårt liv vi lever :wink: Har jobbat med det mesta inom IT-relaterade området i 40 år och även utveckling så det är inget nytt under solen. Men tids nog kommer nog en egen "dator" enbart för mediestyrning.
Användarvisningsbild
av grillchips
Det där låter helt klart som ett rimligt förfarande.
av AndS
grillchips skrev:Det där låter helt klart som ett rimligt förfarande.
Och om man har Navigation och den laddas före Spotify tar det ännu längre tid än 20-25 sekunder, man vet ju aldrig vad som "joddlar" i bakgrunden och ingen "aktivitetshanterare" att kolla i vilka processer som arbetar och tar kraft.
av Vardelos
Att spotify tar tid de kan jag leva med, och jag använder det varje dag, I 3 dagar hittils :o

Jag stör mig däremot på att navigation och allt annat tar 20-30 sekunder, det finns väl ingen som vill starta bilen och rulla tummarna i 30 sekunder innan du kan knappa in adressen dit du vill åka.

Jag ska testa att välja bort spotify, för jag upplever även kartan seg, och i hyrbilen var kartan grymt responsiv.
Min teori är att dom segar ner varandra.
av AndS
Mycket sannolikt då det säkert inte finns multitasking eller så är det vad prestandan i datorn klarar av.
Inte lätt att göra alla nöjda, vi vill kunna köra direkt, få igång navigation och snabbt få igång musikstreaming, där även GPS och mobilnätet är del av lösningen.
av AndS
Vardelos skrev: Jag stör mig däremot på att navigation och allt annat tar 20-30 sekunder, det finns väl ingen som vill starta bilen och rulla tummarna i 30 sekunder innan du kan knappa in adressen dit du vill åka.
Jo, jag tycker att 20-30 sekunder är ingen tid och jag upprepar det igen, varför ska man vara så stressad att inte lite lugnt kunna vänta 20-30 sekunder.
Vet att många inte delar min åsikt, men det stressas och hetsas över sekunder som egentligen inte har någon betydelse, sedan att man inte vill erkänna är helt förståeligt med lite kunskap inom beteendevetenskap.
Tänk efter lite, om man inte hittar utan navigeringssystem och då ser 20-20 sekunder som problem....... :wink:

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]