Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
MrPontus skrev:
GLIZ skrev:
MrPontus skrev:hoppas att den fungerar bättre än ditt "chipp"
jag följer tråden med spänning :)
Chippet ger lite extra.
En backe som bilen inte klarar utan chippet på 5:an klarar den utan svårigheter med chippet på 5:an.
vad har du köpt för något? var någonstans och för hur mycket?
är det skräpet från Wish för 20kr så är det helt otroligt att du kan uppleva sådan placebo

denna är bra också
Nitro OBD2 den gula. Vilket annat bolag som sysslar med prylar för tuning har betalat grabbarna. Miniräknare finns i klockstorlek, fickstorlek och kassaapparat. funkar bra alla tre. Vad säger att det inte går att komprimera tuningutrustning på samma sätt.
Senast redigerad av 1 GLIZ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av GLIZ
greeeken skrev:
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:Nu har jag allt och kollat.
Det visde sig att nyckeln inte kan kopieras enbart genom att kopiera/klona nyckelns cod. Man måste troligen göra det med vincoden... får läsa på så får vi se hur det går. Tänkte att det verkade för lätt efter sett klipp på Youtube.

Löst hur jag ska gå till väga (tror jag. Manual på engelska) men zed bull-programmet envisas med spanska, så hajanada om vad som är vad. Ska gå att ändra till engelska men hajanada. Får slumpa mig fram. Fortsätter i morgon.

Kollat på youtube?
Ja. Hittar inget om mode/setings eller annat som kan hjälpa. Har skrivit till säljaren och frågat om jag fått ett program på spanska och om det finns på engelska och om och hur man kan ändra språk. Instalationsinfo visar windows vista tror jag, jag har Windows 8.1. Man brukar kunna välja språk när man installerar ju, men inget där heller. Säljaren är inte på plats för tillfället. Kinesiska nyåret tror jag det är nu. Dom har en veckas firande så får vänta tills dom är tillbaka på svar där ifrån. Forskar vidare så länge. Själva lådan zed-bull är som den ska men det medföjande programmet för att göra manuell kodning är på spanska.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Svar dröjer. Väntat 6 dagar på svar från säljaren. Han i sin tur har frågat tillverkaren så det kommer nog snart en lösning på problemet med det spanska programmet. Antingen att det går att ändra språket eller att dom skickar ett program på engelska. Annars får jag använda ett översättningsprogram och traggla spanska fackord.
Kinesiska nyåret är den 16:e feb.
Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:Svar dröjer. Väntat 6 dagar på svar från säljaren. Han i sin tur har frågat tillverkaren så det kommer nog snart en lösning på problemet med det spanska programmet. Antingen att det går att ändra språket eller att dom skickar ett program på engelska. Annars får jag använda ett översättningsprogram och traggla spanska fackord.

I början av april kan säljaren få fram ett program på engelska. Har i nuläget fått en återbetalning på ca 30%.
Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:Svar dröjer. Väntat 6 dagar på svar från säljaren. Han i sin tur har frågat tillverkaren så det kommer nog snart en lösning på problemet med det spanska programmet. Antingen att det går att ändra språket eller att dom skickar ett program på engelska. Annars får jag använda ett översättningsprogram och traggla spanska fackord.

I början av april kan säljaren få fram ett program på engelska. Har i nuläget fått en återbetalning på ca 30%.
Nu när allt funkar som det ska visade det sig att transpondern i min nyckel hör till dom 5% som inte går att klona. Tröttnade på det hela en stund sedan karvade jag ut transponder ur nyckeln jag hade, 0,5 mm åt gången. Mycket försiktigt.
PSX_20180427_075033.jpg
PSX_20180427_075033.jpg (32.18 KiB) Visad 894 gånger
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:

Nu när allt funkar som det ska visade det sig att transpondern i min nyckel hör till dom 5% som inte går att klona. Tröttnade på det hela en stund sedan karvade jag ut transponder ur nyckeln jag hade, 0,5 mm åt gången. Mycket försiktigt.
PSX_20180427_075033.jpg
Hållaren för bladet på nyckeln öppnar sig lätt. Löste det med lånsamhärdande epoxiy innuti.

Användarvisningsbild
av johnnype
Sånna dära chip som trimmar allt med en motor och diagnosuttag är ju bluff vilket är lika bevisat som att jorden är rund (inga flathearthers här va?).

Nycklar kan man ju programmera med en DiCE enkelt, bara du har en transponder av rätt typ i den. Ny eller begagnad spelar ingen roll.
av Jonas_latt
johnnype skrev: ons 06 feb 2019, 20:22 Sånna dära chip som trimmar allt med en motor och diagnosuttag är ju bluff vilket är lika bevisat som att jorden är rund (inga flathearthers här va?).

Nycklar kan man ju programmera med en DiCE enkelt, bara du har en transponder av rätt typ i den. Ny eller begagnad spelar ingen roll.

Nu blev jag nyfiken. Jag råkade förstöra min transport för länge sedan.. Har kvar allt men transoonden är trasig... Menar du att jag tex kan ta en dosa från skroten och byta transpond till en beg och få detta att funka med vida.?
Användarvisningsbild
av johnnype
Inte med VIDA för de utan abonnemang! Men på Volvo verkstan så kör dom Vida och gör det snabbt också.

Men det är två CAN-kommandon som DiCE ska skicka, det ena rensar alla nycklar från CEM och det andra lär in dom tillbaka en efter en. Kräver inga speciella koder vad jag kan komma ihåg!? Nu blev jag osäker på detta med koderna, länge sen jag gjorde det!
Användarvisningsbild
av GLIZ
johnnype skrev:Sånna dära chip som trimmar allt med en motor och diagnosuttag är ju bluff vilket är lika bevisat som att jorden är rund (inga flathearthers här va?).

Alla förkortningar och lite annat som används nu är rena Grekiskan för mig.

Ägaren till inlägget har inget med detta att göra.

Vart jag varit. Fick 3mån för att ha misshandlat en polis. Det tyckte dom va för lite så vid första bästa tillfälle ordnade dom först en och sedan en till sväng innom rättspsyk. Poliser och åklagare med dold agenda är svåra att tampas med. Nu är jag på psyk för att ha spelat högt på stereon... dom gör allt för att sabba mig. Lagbrott etc.

Är det skruvhål för att fä[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]

Kolvringar etc b4b

Ok,tack.Slipat ventiler dom håller tätt[…]

Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]