Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Magnus-B skrev:Ja det klagade bu bussförarna över att de fick stanna vid vägkanten för att prata.
Körde själv en del amatörradio till för ett par år sen och det går ju lösa med en knapp på tex växelspaken till ptt.
Knapp på växelspaken! Man vad händer med manligheten då ... Inget är ju manligare är riktig CB radio i händerna på Kris Kristoffersson i Convoy från -78... :D :D :D

Bild
Sveriges lagar gör oss till fjollor helt enkelt.
Allvarligt talat så står jag bakom förbudet att surfa när man kör men det är ju lite hårdraget när man inte ens får hålla i den.
Ibland blir det dålig mottagning när den ligger i fickan då man måste lägga upp telefonen i sätet eller mugghållaren men man får ju inte hålla.
Tog faktiskt tag i luren igår och lyfte den från mugghållare när jag mötte en polis ,kunde inte låta bli.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Derank skrev:Mötte en ensam polis idag i Kramfors...och vad satt polisen med i handen och tittade på....jo, mobilen, jaja, det är ju bara människor de med, men lite småkul med tanke på den nya lagen, ska väl tilläggas att jag själv hade luren i örat då vi möttes.
Igår fattade regeringen beslut om att polisen bland annat skulle undantas från lagen.

Dock börjar det ju inte gälla för än nästa månad.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... det-i-bil/
Så polisen får lov att kolla facebook,blocket m.m under tiden han kör bil...
Förbudet ska inte gälla vid "blåljusverksamhet " det är väl just då det i allra högsta grad är olämpigt att pilla med telefonen.
Man kan fråga sig varför dom envisas med att förbjuda att hålla i telefon och prata, men samtidigt är det ok om man använder handsfree. Det finns flera undersökningar som visar att det är samtalet i sig som är problemet, inte hur du samtalar.

Lagen var bra som den var innan dom ändra.
Fast att prata är ändå inte lika farligt som att sms-a eller pilla på mobilen för annat.. även om vissa verkar ha sjukt svårt att koncentrera sig på körningen när dom bara pratar i mobil.
Facebookandet kommer dom i allafall åt nu.. Inget mer pillande på mobilen när folk kör. (Om den inte sitter i en hållare.. haha.. då kan man fortfarande tydligen få facebooka?)

Vad är det du tycker blivit sämre med tillägget? Den gamla lagen är inte borttagen.
Problemet kom med smarta telefoner utan fysiska knappar. Innan kunde alla knappsatserna utan och innan och man kunde obekymrat skriva en bok och köra bil.
Efter det kunde man inte känna sej fram till bokstäverna och massor av funktioner har tillkommit.
Lobocut skrev:Man kan fråga sig varför dom envisas med att förbjuda att hålla i telefon och prata, men samtidigt är det ok om man använder handsfree. Det finns flera undersökningar som visar att det är samtalet i sig som är problemet, inte hur du samtalar.

Lagen var bra som den var innan dom ändra.
Syftet var åtminstone delvis att det skulle bli lättare för polisen att ta fast folk som använder mobilen bakom ratten. Jag har svårt att tänka mig att någon skulle bemöda sig mickla på sig ett headset under körning så telefonen är ju i princip ute ur bilden då.

Jag känner igen du säger men jag vet inte om det även gäller samtal med medpassagerare, att det skulle negativt inverka på körningen? Jag märker personligen ingen nedsättning i koncentrationsförmåga varken om jag pratar i telefonen eller med medpassagerare eller bara åker omkring och headbangar (eller åker omkring utan att headbanga och trumma på ratten). Att däremot ta fram telefonen och börja ringa samtal, navigera sig fram till rätt kontakt osv är ju ett tveklöst störningsmoment. Och därför tycker jag lagändringen är bra. Skrämmande ofta jag tycker man ser vinglande bilar, folk som pendlar i hastighet osv som när vid omkörning visar sig vara någon med ansiktet i mobilen och jag hoppas det är dem polisen kommer att börja ta fast.
joel80 skrev:Inget mer pillande på mobilen när folk kör. (Om den inte sitter i en hållare.. haha.. då kan man fortfarande tydligen få facebooka?)
Jag förstår inte att så många har så kul åt detta påstådda kryphål. Hur många har ens hållare? Ganska få skulle jag tro, jämfört med hur många som har smartphones eller åtminstone en mobiltelefon (99,9%?). Jag har svårt att tänka mig någon ska orka sitta och pilla på telefonen i någon större utsträckning med den fäst i en hållare.
Eh.. vem har inte mobilhållare??

Jag har haft aktiva mobilhållare (alltså så man trycker ner mobilen och får laddning) i mina tre senaste bilar.
Kör för det mesta Waze via mobilen när jag kör och vill såklart se skärmen.
Pillar väl lite på den om jag ska hitta en adress, fast då i och för sig oftast innan jag ger mig iväg.

Händer också att jag syndar och läser SMS när man står vid rödljus eller segar sig fram i Stockholm rusningstrafik i nån km/h där bilen sköter hastighet och inbromsning. (ja, man bör väl egentligen inte enbart lita på adaptiva farthållaren, men det gör ett förbannat bra jobb i rusningstrafik och har aldrig jävlas med mig, så i låg fart vågar jag ta blicken från vägen i nån enstaka sekund.)

Men förstår jag lagen rätt så skulle jag alltså klara mig sånna gånger då den sitter i en hållare?
Jag tror att det är ytterst få av "vanliga bilanvändare" som har mobilhållare om jag ska vara ärlig. Tror snarare att det är tjänstebilsfolk som reser mycket med sin bil som står för större del av mobilhållarägandet. Resten skiter i det eftersom de bara kör fram och tillbaka till gallerian, ner med den i mugghållaren och ringer det så tar man ju bara upp den och svarar, eller hur? :P
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

Generator Pv 444