Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1231045
epostaren skrev:Tur att man är en av dom som kan unna sig det man vill och slipper dö som oskuld då
Det var väl det denna tråden handlade om, att unna sig det man vill. Om man alla gjorde som TS föreslår, skulle bilparken i Sverige se ut som på Cuba. :wink:
#1231109
För de flesta handlar det väl om fåfänga och önskan om att visa upp en statuspryl för grannarna. Sen har vi dem som inte kan meka och tror att äldre bilar alltid är opålitliga. Bor man då i en storstad med höga verkstadspriser så kan ju en äldre bil faktiskt blir ganska dyr. Köpte själv en 850 -97 i "mint condition" och 7500 mil för fem år sedan. Jag har servat bilen enligt schema och den har aldrig blivit stående längs vägen och har bara kostat slitdelar. Bilen har all extrautrustning (ac som fortfarande fungerar etc) jag behöver. Orsaken till att jag skulle byta bil är att den saknar anti-sladdsystem och den extra säkerhet det innebär.
#1231113
Sen finns ju dem som kan skruva men helt enkelt vill göra annat med sitt liv.
Eller tvätta och putsa bilen lite då och då.
Varför ska inte fattiga ehuum vanliga Svensson hette det visst kunna få unna sig en ny bil där man kan välja färg och utrustning istället för att köpa bil efter utgångna leasingavtal som många ggr misskötts med automattvättar och annat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1231209
Många "vanliga" svenskar är ju inte särskilt bilintresserade och har som högsta prioritet att bilägandet framförallt skall vara tryggt. Man vill ha en bil med garantier och serviceavtal så att allt är klappat och klart och att man själv i så liten grad som möjligt skall behöva ta egna initiativ i en värld som man känner sig osäker i. Då är det enklast med en ny bil där man slipper göra egna bedömningar av skick eller förväntas veta vad en bil av någon viss modell och årsmodell borde kosta. Är inte den tidigare bilen allt för gammal så finns också chansen att byta in den vid nybilsköp hos bilhandlare och på det viset löser man problemet hur man skall bli av med den. Det är ju annars ofta svårt vid begagnatköp.

Att en del av dessa väljer Volvo trots priset och att de numera marknadsförs som påkostade bilar för de som gör ett medvetet val har nog mycket att göra med att Volvo i sverige alltid har stått för trygghet och att det finns många återförsäljare och verkstäder.
#1231250
LOB skrev: Köpte själv en 850 -97 i "mint condition" och 7500 mil för fem år sedan. Jag har servat bilen enligt schema och den har aldrig blivit stående längs vägen och har bara kostat slitdelar. Bilen har all extrautrustning (ac som fortfarande fungerar etc) jag behöver. Orsaken till att jag skulle byta bil är att den saknar anti-sladdsystem och den extra säkerhet det innebär.
Jag ligger i precis andra änden av skalan (nu gäller detta min bil, frugan "får" nyare grejer), har alltid mekat och jobbade mina första arbetsår på bilverkstad (-67 - -85) och både under den tiden och tiden efter har jag hållit på med bilar. Den dyraste bil jag köpt var när köpte en Mazda Pick up -78 för 5000 kr 1990. Fick laga rost givetvis men det är den bil jag kört med längst (skrotades 2002) Min nuvarande fick jag "till skänks" av min svåger när Volvo inte ville ta den i inbyte och det stått ett år på "vedbacken". Denna (745 GLT 16V -88B) har jag nu haft sedan 2008 och aldrig blivit stående. Det har under åren varit en hel del problem med motorn (insprutning, avgasvärden o.s.v) men den har hela tiden varit körbar. Just nu går den så bra som den aldrig gjort (i.f.s sagt många gånger :lol: ) och den är ombyggd till att köra på E85. Denna bil är också utrustad med AC, ABS, farthållare, elektriska backspeglar (både uppvärmning och manövrering), el sollucka, el fönsterhissar m.m. Det enda som inte fungerar är värmen i sätena och att jag får fylla kylmedel i AC-n vart annat år ungefär. Den ska rulla några år till sedan behöver vi bara en bil så då får vi se vad som händer med denna numera inte så fina 745-a
#1231256
SvenB skrev:
epostaren skrev:Tur att man är en av dom som kan unna sig det man vill och slipper dö som oskuld då
Det var väl det denna tråden handlade om, att unna sig det man vill. Om man alla gjorde som TS föreslår, skulle bilparken i Sverige se ut som på Cuba. :wink:
Där om inte annat har dom lärt sig andra (och även udda) lösningar. Såg en gång ett reportage därifrån i en tidning om bl.a en -50-tals Ford som en gång i tiden varit utrustad men en V8 med automatlåda. Där satt numera en 50 hk Lada dieselmotor med tillhörande växellåda och naturlig AC (vindrutan, liksom även övriga rutor saknades) :lol: :lol:
#1231570
Möjligt att service ingår men då har du kanske sparat 15tkr på en treårsperiod. Under samma period tappar den nya bilen 200.000kr i värde. Visst, sen kanske man kan spara ytterligare 3tkr per år på att inte behöva helförsäkra. Då är vi uppe i 25tkr i "besparing" på nya bilen.
#1231578
Jag är den vanliga svensson som köpt ny bil på avbetalning.

Det jag gillar med ny bil är att man vet exakt vad den kosta varje månad (även om kostnaden är mkt högre än en äldre bil). Sen har jag inte längre tid eller lust att hålla på meka med bilen, och en ny bil bör ju inte gå sönder, och gör den det fixas detta på garanti. Sen visst skulle jag kunna lämna in bilen om nått behöver fixas och betala för det och kostnaden är ändå lägre. Problemet är bara att när man väl lämnar in bilen för nått så är kostnaden så löjligt hög att det slutar med att man fixar det själv ändå fast man inte vill.

Jag gillar även att bo i hyresrätt trots att det är dyrare av samma anledning. Nån annan löser alla mina problem.
#1231588
Jag har genom åren skaffat nio bilar, varav tre begagnade. Fast sen jag började jobba och slutade leva på studentekonomi har jag faktiskt hela tiden haft minst en av de som köpts nya. De andra har varit extrafordon.
Så varför nya bilar ibland?
Första gången var det nog för att jag hade råd. Bytte bort en alltid krånglande Ford Escort mot en ny Volvo 744 GLT 16V. Dessutom körde jag då, som nybliven konsult, betydligt mer än tidigare. Efter fyra år hade den gått nästan 13000 mil, när jag bytte bort den.
Nästa gång blev det ny bil för jag hade sagt att jag skulle ha en Volvo 850 Turbo, om Volvo bara ville göra en. Jag köpte den första som den handlaren levererade, så det fanns ju helt enkelt inga begagnade.
Trejde gången hade jag tänkt köpa en begagnad XC70. Provade några olika. Upptäckte att motorn jag ville ha, D5, var betydligt tråkigare i en 2008 än i en 2011. Men skulle jag köpa en 2011, som då var mindre än ett år gammal, blev skillnaden så liten, gentemot att köpa en ny 2012:a, att jag lika gärna kunde göra det, och få bestämma exempelvis att den skulle ha nivåreglering, vilket annars är krångligt att lägga till.

Resten har köpts begagnade av olika anledningar. Till exempel en 745 SE, för att ha något bättre att lasta i än 854:an. Senast köpte jag en XC70 till, en 2016. Knappt tiotusen mil och 2½ år gammal. Ca 200000 billigare än nypriset. Inte för att byta bort min (svårt hitta dem med nivåreglering), utan för att det passade bra med en till. Den jag köpte ny sommaren 2011 har nu rullat 24000 mil och pinnar på lika glatt. Efter senaste oljebytet i automaten kan man till och med köra på sportläget utan att löständerna trillar ut vid växlingarna. Om jag nu hade haft sådana tänder...

Men jag har aldrig köpt någon bil utan att betala för den när jag fått den levererad. Fixar jag inte det så får det vara.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 18

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]