Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Favazza
Tittade runt lite på V60 och ser att många nyare ex '17 inte har BLIS.
De verkar ha det mesta i utrustningsväg annars. Finns det någon förklaring till detta?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Favazza skrev:Tittade runt lite på V60 och ser att många nyare ex '17 inte har BLIS.
De verkar ha det mesta i utrustningsväg annars. Finns det någon förklaring till detta?
Det beror på vilket utrustningspaket man har valt. Bilen måste ha Intellisafe Surround för att denna funktion ska finnas.
Många kör enbart på Intellisafe Assist-paketet, men där uteblir detta.
Jag har BLIS i min V60, det fungerar riktigt bra med dessa radarsensorer.

BLIS använder två bakåtriktade radarsensorer som håller vakt bakåt och på bilens båda sidor. När ett fordon kör in i din döda vinkel eller närmar sig snabbt bakifrån (inom ett avstånd på 70 meter) varnas du med en lampa i vänster och höger främre dörrstolpe. Tillsammans med dörrspeglarna underlättar det för dig att bedöma möjligheten till filbyte. BLIS reagerar på i stort sett alla typer av fordon från motorcykelstorlek och uppåt, dag och natt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
StefanN skrev:Det vart väl brist på dessa har jag för mig?
Nja, det var väl för V70 MY16, där radarn satt under sidospeglarna...?
Användarvisningsbild
av AndreasThn
fjohan82 skrev:
StefanN skrev:Det vart väl brist på dessa har jag för mig?
Nja, det var väl för V70 MY16, där radarn satt under sidospeglarna...?
Ja så var det, har en av de bilarna som skulle haft BLIS men inte har det pga att de tog slut.
av Favazza
fjohan82 skrev:
Favazza skrev:Tittade runt lite på V60 och ser att många nyare ex '17 inte har BLIS.
Det beror på vilket utrustningspaket man har valt. Bilen måste ha Intellisafe Surround för att denna funktion ska finnas.
Många kör enbart på Intellisafe Assist-paketet, men där uteblir detta.
Jag har BLIS i min V60, det fungerar riktigt bra med dessa radarsensorer.

BLIS använder två bakåtriktade radarsensorer som håller vakt bakåt och på bilens båda sidor. När ett fordon kör in i din döda vinkel eller närmar sig snabbt bakifrån (inom ett avstånd på 70 meter) varnas du med en lampa i vänster och höger främre dörrstolpe. Tillsammans med dörrspeglarna underlättar det för dig att bedöma möjligheten till filbyte. BLIS reagerar på i stort sett alla typer av fordon från motorcykelstorlek och uppåt, dag och natt.
Förstått det så, men tycker det är lite märkligt att så många verkar sakna det.
Har det själv och vant mig vid det. Känns som om man byter ner sig om man har mindre utrustning :)
Användarvisningsbild
av Perra83
BLIS i radarutförandet är riktigt bra eftersom man då får CTA. Utan det byter du ner dig.
Har haft det kamerabaserade på två bilar och såg ingen nytta med det.
av Favazza
Perra83 skrev:BLIS i radarutförandet är riktigt bra eftersom man då får CTA. Utan det byter du ner dig.
Vet inte riktigt skillnaden. CTA är när det kommer bilar från sidan när du backar ut från en parkering exempelvis?
Det har jag. Kamera har jag nog inte.
Användarvisningsbild
av Perra83
Favazza skrev:
Perra83 skrev:BLIS i radarutförandet är riktigt bra eftersom man då får CTA. Utan det byter du ner dig.
Vet inte riktigt skillnaden. CTA är när det kommer bilar från sidan när du backar ut från en parkering exempelvis?
Det har jag. Kamera har jag nog inte.
V60 med kamera till BLIS försvann till modellår -14. Var glad att du inte har kameror under backspeglarna.

Där är något som är tokeri p&[…]

Dagens bilar (oavsett framdriftsteknik) är al[…]

Om inte tappen går helt in i hålet kom[…]

gummilist

Såg i helgen på min V60 2020 - att t&a[…]