Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag är på god väg att köpa en XC60 begagnad. Jag har fått ett förslag hos en bilfirma där jag kan få en XC60 AWD Summum BE PRO -14 med 8440 mil. Detta skulle gå på 255 tusen kr. Bilen är väldigt fräsch och välvårdad i övrigt. Det som får mig att bli lite nojjig, vilket jag med all säkerhet inte är ensam om, är kommande dieselförbud som diskuteras. AWD:n är ju EURO 5, vilket innebär att jag om förslaget går igenom inte får köra i Stockholms innerstad (diskuteras förslaget i fler städer??). Nu kör jag aldrig där, men den dagen bilen ska säljas så lär ju andrahandsvärdet påverkas av detta antar jag?

Bör jag vara orolig och titta på en VEA/FWD-motor i stället, eller hur ska jag resonera? :???:
Det kan du ju bara själv avgöra, jag själv resonerar som så att jag köper det jag vill ha och struntar i andrahandsvärdet och nästa köpare osv, jag ser pengarna jag lägger på en ny bil som borta, Nästa gång jag ska byta kollar jag vad som finns då och tar det jag får vid ett inbyte.

Nu kör jag aldrig heller i Stockholm och har aldrig gjort, el i paris el i <oslo och var det nu mer kan finnas Miljözonerm och skulle jag av någon konstig anledning vara tvungen att i morgon besöka en miljozon skulle jag ta bilen iaf.
Mackan85 skrev:Bör jag vara orolig och titta på en VEA/FWD-motor i stället, eller hur ska jag resonera? :???:
Jag instämmer i Deranks uppfattning. Köp den bil du känner dig bekväm med. Om man ska vara orolig för det som eventuellt komma skall, kan man aldrig köpa bil. Det som är godkänt ena dagen, kan vara förbjudet nästa.
och så kan man ju hyra en bil den dagen man kanske måste besöka en miljözon el ta sig dit med buss, spårvagn, cyckel, motorcykel osv. Jag tror det där blir ett ikke problem för de flesta iaf. Och hur det ser ut om 10år, vet ju ingen iaf
Du kanske kan använda det som ett argument för att få ner priset lite redan nu?
Mackan85 skrev:Jag håller med om det ni säger. Men visst måste väl en AWD Euro 5 värderas mindre framöver än en motsvarande VEA-motor om detta förslag går igenom!?
Håller med Joel, använd detta i prisförhandlingen. Jag tror att det största prisfallet är nu när ingen vet hur det skall bli med eventuella miljözoner. När ett sådant beslut kommer, och det värsta scenariot inte uppstått, kanske prisfallet upphör.
Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]

Hej Har en v70 från 04/05 som värkar ha[…]

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]