Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Magnus-B skrev:Tänk på att du fån och med 2018-02-01 inte får hålla i telefonen när du kör.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lägger alltid mobilen i utrymmet med USB uttaget. Tog endast upp den för bilden!
Derank skrev:Jag låg på över litern med en T2a utan problem.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Jag tror dig.
Jag har samma problem med de bensindrivna motorerna. :)
Därför kör jag diesel så tar det i allafall 20%-25% mindre bränsle.
Vi har kanske "tung högerfot"
Men du är nog strået vassare. :lol:
Jag kan rekommendera appen och webbsidan Spritmonitor.se där kan man lägga in uppgifter vid tankning så räknar den ut förbrukning som man kan jämföra med andra användare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Spoiler »
Välkommen till EU som låter sig köras över av biltillverkarna. Dina politiker tillåter dem ljuga för att redovisa rätt siffror är ju orättvist ;)

Räkna med att en riktig körcykel är minst 30% mer än den "hårdoptimerade" testcykeln som biltillverkarna kör.

Volvo är nästan värst i klassen med sina siffror och på många modeller är det mer än 60% högre förbrukning än ljugsiffrorna.
Som tur var så läste jag på innan köp så jag var medveten om detta. Men tråkigt om du köpte baserat på detta.

För övrigt låter över 10 liter på 100 km alldeles för högt. 0,7 ligger jag på vintertid med blandad körning och 0,6 sommartid. Med lugn och dryg körning.
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citat dolt
Spoiler »
Allt handlar om att företagen ska tjäna pengar tyvärr. Såg nyligen en dokumentär om VW skandalen. Helt sinnes! Skaffade bilen då jag behövde en pålitlig bil. Att den drar så mycket är väl inte hela världen. Får ignorera att kolla när pengarna försvinner när man tankar hehe. Nästa bil blir garanterat en el/hybrid iaf. Ville ha det nu, men de är väldigt dyra.
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citat dolt
Har en v60 t4 vea. Enda gången jag vart över litern är med husvagn . Sista tanken med 75% stadskörning har 5km till jobb kallstarter även enheldel värmar körning mätt vid pump 0.85. Brukar ligga sommar tid runt 0.75 med mycket stad. Har aldrig vart över litern lägst vid pump över en tank är 0.58
Och min V40 D3 Aut. skall dra 0,52 och drar "på pump" 0,56 8)
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
phlygarn skrev:Allt hänger väl på hur man kör. Min V40 D2 ska dra 0.31 l/mil landsväg enligt Volvo och jag har kört runt 60 mil, sträckkörning, och landat på 0.37 l/mil.
Hade jag fått tag i ratten på D2:an så hade den tagit minst 0,5-0,6l/milen. :)
Beror helt på körstil.
D2 = mycket gaspedal i golvet det ger den förbrukningen. :)

Hur har det gått med detta? Har samma grunds[…]

Han slirade inte så länge för jag […]

Hittade kompletta motorer på AliExpress f&ou[…]

Reparera läckande AC

Jo precis. Anslutningarna kan sitta fast och r&oum[…]