Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har kvar Vibrationer efter senaste besöket då de Lastvariationsmätte V-Däcken. Dubbfria Conti.
Nu har jag återkommit med svar till ÅF och kräver nu en nyleverans eller återköp. Får se vad svaret blir. Jag kan anta att det kommer bli nya däck först.
Har ledsnat på att lämna bilen jämt å ständigt och inget händer.
Användarvisningsbild
av Robbi
Elektrikern84 skrev:Har kvar Vibrationer efter senaste besöket då de Lastvariationsmätte V-Däcken. Dubbfria Conti.
Nu har jag återkommit med svar till ÅF och kräver nu en nyleverans eller återköp. Får se vad svaret blir. Jag kan anta att det kommer bli nya däck först.
Har ledsnat på att lämna bilen jämt å ständigt och inget händer.
Föhoppningsvis nya däck och bilen blir bra.
av PL76
Har följt denna tråd sedan jag beställde en V90 D4 FWD AUT, 17tum dubbade Perelli, som levererades under onsdagen. Redan vid första åkturen så märkte jag av vibrationer vid framförallt hastigheter över 70 men det varierar mer ibland mindre ibland.
Det intressanta är att när jag pratade med verkstaden så hänvisade dom direkt till en viss tekniker och när jag pratade med honom så bokade han en heldag för felsökning utan att ens provköra bilen. Återkommer med information.
av erikgxx
Har också följt tråden liksom PL76. Väntar på D4 aut FWD. Känns som om FWD knappt förekommit i tråden, heller ingen D3? Hoppas att det helt enkelt är en simpel obalans för din del PL76. Sådana problem vill man ju inte ha på en ny bil!!
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Som tur inte, samma, hämtade min v90 D3 FWD 17t dubbfria Pirelli däck i onsdags. I torsdagskväll tog jag mig tid att åka, i allafall upp till 135 och kände INGA vibbar som ligger konstant, bara sådant som varierar med underlaget. Hoppas det håller i sig också med sommardäcken.
av erikgxx
Har också följt tråden liksom PL76. Väntar på D4 aut FWD. Känns som om FWD knappt förekommit i tråden, heller ingen D3? Hoppas att det helt enkelt är en simpel obalans för din del PL76. Sådana problem vill man ju inte ha på en ny bil!!
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag är tyvärr tvungen att göra er besvikna om ni tror att FWD och D3 är förskonade. Det största felet ligger i att plattformen är känslig för olika däck och ligger på en skala 8/10 vilket ska jämföras med V70 som ligger på 2/10. (Har jag för mig). Det andra problemet ligger troligtvis i icke härdade drivknutar, det kan bero på ett kvalitetsproblem från Japan, som levererar stål till bilindustrin. Hur omfattande detta är vet vi ännu inte men det är ett globalt problem och omfattar fler bilmärken.

Jag hade glapp i drivaxlar men största skillnaden blev med nya däck från Michelin, gäller dubbfria vinterdäck. Mina Goodyear sommardäck är felfria. Som ni förstår beror felen på många faktorer men drivning och motorer verkar inte vara orsaken. Längre bak i tråden finns flera fall med både fwd och D3.
Användarvisningsbild
av Robbi
Elektrikern84 skrev:Fått erbjudande om återköp nu. Dock är jag lite kritiskt till avdraget då jag klagat på bilen i sex månader.
Tråkigt. Hur mycket blev avdraget?
av PL76
Första besöket avklarat där ombalansering av alla hjul gjordes, lite förvånande att dom inte ens provkörde bilen efteråt :???: .
Resultatet var en bil med något mindre vibrationer men tyvärr inte bra, så efter en provtur blev det att åka tillbaks ock boka ny tid där dom skall prova att byta ett av däcken som tydligen låg lite utanför Volvos krav, vad nu det betyder. Frustrerande är bara förnamnet :x
  • 1
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 114
V90 Meka själv

Hej Jag funderar på att köpa en V90, […]

Hej! Jag köpte mig en volvo s80 D5 från[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]