NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marooned
Fick felkoden P0101 och bytade luftmassemätaren för några månader sen.

Nu fick jag samma varning igen häromdagen. Hur kan den rasa igen på så kort tid? Det måste ju vara något annat? Jag märker när jag kör bilen att sen hackar och ”hostar” vid gaspådrag, precis på samma sätt som förra gången.

Någon som har en aning om vad det kan vara som orsakar att sen pajar för andra gången på kort tid? Motorn är mappad och har bytt en hel del grejer. Allt gjort på verkstad dock. Ett rval av vad som bytt är helsats från turbon, ny intercooler och större spridare.

Tacksam för svar!
Jag hade också problem med min luftmassemätare på min c30, åkte till en verkstad och dem ville byta hela. Slutade med att jag åkte hem plockade isär den och kontaktsprejade allt. Enligt mekanikern var det stiftet som saknade kontakt, efter min rengöring så försvann felkoden och den har inte kommit tillbaka på 4månader nu.
Min erfarenhet är att har du Bosch system på bilen ska du ha Bosch original Luftmassemätare.
En fundering jag har är vad du har för sorts luftfilter på bilen ?
mattsson81 skrev:Min erfarenhet är att har du Bosch system på bilen ska du ha Bosch original Luftmassemätare.
En fundering jag har är vad du har för sorts luftfilter på bilen ?
Har också funderat på om det är det. Läst om öppet filter och inte. Det som sitter i den satt redan i när jag köpte bilen. Måste kolla vad det är, men är inte original.

Vad är att föredra? Öppet?
jag har kört olika alternativ i bromsbänk genom åren å min erfarenhet är att original pappersfilter lämnar samma effekt som motsvarande K&N filter för original luftburk. Nackdelen med exvis K&N insatsfilter gäller (alla som ska oljas) är att dom släpper oljedimma som skadar luftmassemätaren. Särskilt den typen som du har på din bil är känsligare än andra typer.
sedan släpper även sport filter genom mer partiklar som även dom kan skada lmm turbo osv.
Enda nackdelen med original pappersfilter är att dom tappar flöde ganska fort å behöver bytas oftare.
Tänk på hur stor filteryta du har på ett veckat pappersfilter jämfört med ett sportfilter.
Det som över lag ger aldra sämst resultat är ett filter direkt på luftmassemätaren för att bara nämna ett exempel så tappar en Volvo 740 med B230F ca 10hk med öppet filter direkt på massemätaren jämfört med original luftburk.
mattsson81 skrev:jag har kört olika alternativ i bromsbänk genom åren å min erfarenhet är att original pappersfilter lämnar samma effekt som motsvarande K&N filter för original luftburk. Nackdelen med exvis K&N insatsfilter gäller (alla som ska oljas) är att dom släpper oljedimma som skadar luftmassemätaren. Särskilt den typen som du har på din bil är känsligare än andra typer.
sedan släpper även sport filter genom mer partiklar som även dom kan skada lmm turbo osv.
Enda nackdelen med original pappersfilter är att dom tappar flöde ganska fort å behöver bytas oftare.
Tänk på hur stor filteryta du har på ett veckat pappersfilter jämfört med ett sportfilter.
Det som över lag ger aldra sämst resultat är ett filter direkt på luftmassemätaren för att bara nämna ett exempel så tappar en Volvo 740 med B230F ca 10hk med öppet filter direkt på massemätaren jämfört med original luftburk.
Nu är jag inte direkt kunnig kring sånt här, men tack för förklaringen. Men vad tycker du/ni att jag ska göra? Ska jag byta ut filtret och be dom kolla om verkligen LMM är sönder utan bara kolla om den mår bra av lite kontaktsprej? Den LMM som sitter i nu är som sagt max 3-4 månader gammal, så kan det verkligen vara den som pajat? Om ja så måste det ju vara nåt som orsakar att LMM ger upp för andra gången på kort tid.

Försökt hitta en LMM Bosch som någon skrev ovan men hittar bara till C30 diesel, inte T5.
en sak i taget börja med å kolla vad du har för filter om det är ett sportfilter byt ut det mot ett Standard.
Om du har sportfilter så är det förmodligen det som skadat den nya luftmassemätaren å svårt att få på garanti
jag orkar inte gå in på konstruktionen men kan säga som så att denna typen av luftmassemätare inte är "tvättbar" sitter ett litet gummimembran som mäter luften som passerar å en oljedroppe på det så är det godnatt. det finns luftmassemätare som går att rengöra med speciellt medel men inte denna typen tyvär.
Vad har du för regnr så kan jag kolla vad du ska ha för artnr.

Det kan vara så att du har en Siemens massemätare å den är lite annorlunda konstruerad dom brukar tåla lite mer
jag såg bara bilden i länken lite snabbt å förutsatte att det var en Bosch

en annan sak är att kvalitet på pirat luftmassemätare är över lag kass tyvär. det som fungerar i längden är Bosch och Volvo original som är Bosch i Volvo kartong.
0 280 218 134 ser ut att va till din men inte säker då jag bara gått på C30 T5
Kostar 1444:- på Ad bildelar i sverige Då är det Bosch Original

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]