Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå, har ett par frågor kring bilens internetuppkoppling som jag hoppas bli lite klokare på.

Jag beställde det Telenorkort med 6GB data som erbjöds på ”Min Volvo”, mest på kul. Apputbudet är ju uselt och jag ser inte varför jag skulle vilja surfa via bilen. Däremot borde wi-fi hotspot kunna komma till nytta då dotterns Spotify emellanåt verkar kräva handskakning med servern

Då till mina frågor:

1) Finns det några ”dolda” fördelar med att ha en aktiv internetuppkoppling i bilen? Jag har inbillat mig att navigationen har populerat fält rörande adresser som den inte gjorde innan, men det kan vara inbillning. Har inte direkt testat det.

2) Efter att jag stoppat i sim-kortet och valt Bilmodem ser jag efter ett tag signalstyrkan men den ”laddar”-animationen (snurrande pilarna) slutar aldrig. Det verka som om jag inte får kontakt med nätet. Går jag in på ”Appar” eller ”Internet” står där bara ”Ansluter...” tills jag får ett meddelande om att något är Ej tillgängligt och att jag skall kontrollera inställningarna. Problemet är att det finns inte många inställningar att kontrollera. Det som är lite intressant är att delning från sim-kortet via bilens wi-fi hotspot fungerar.

Jag har även testat att koppla upp mig mot min iPhones wi-fi men med samma resultat - snurrande pilar, ”Ansluter...” - Ej tillgängligt.

Jag har varit i kontakt med Telenor och de säger att kortet ser ok ut. Pratade med Volvo och de kunde inte hjälpa mig. Tog upp det med Serviceteknikern när jag var på service härom veckan men det blev rörigt när jag hämtade bilen och glömde bort att ta upp det när jag lämnade. Ska kontakta honom när jag hittar en lucka men spontant verkade han inte ha koll på det.

Någon som har en idé om vad det kan röra sig om?

Tacksam för svar, David.

Bilen är en MY16 (2015) XC70 D4 AWD Classic.
Någon fördel vet jag väl inte, jag använder aldrig apparna, och den enda som använder wifi är sonen, övriga vuxna passagerare sitter ju inte och bläddrar på telefonen när de åker med, det är väl det enda jag använder uppkopplingen till
Man borde spara lite batteri i telefonen eftersom den inbyggda hotspot:en använder extern antenn, vilket medför att telefonen inte behöver anstränga sig för att nå närmaste basstation med datatrafiken genom den halvdana Faradays bur bilens kaross utgör.
Jag har precis nyss köpt en likadan bil också. Den har Volvo on Call, och därför även bilmodem. Jag stoppade i ett SIM-kort, som jag redan hade, i bilens SIM-kortshållare i handskfacket. Efter inknappning av PIN-kod gick det igång. Den här bilen har inte riktig navigation, bara internetkartor, men de laddades och fungerade utmärkt under den första längre resan. Denna omfattade totalt hundra mil, till Stockholm och hem igen, så en eller annan karta bör ju ha laddats. Vi körde med navigation via internetkartorna hela tiden, för att se hur det fungerade.

Surfning fungerar också, men jag håller med om att det ser jag heller inte någon finess med. Vi försökte också ansluta till bilens HotSpot, men kära damen fick inte igång det när jag körde, och sen blev det inte av att vi gjorde några ytterligare försök med det. Hennes telefon kunde i alla fall se hotspoten.
Vi har också testat det omvända, dvs. att dela ut internet till bilen från telefonen. Det fungerade också, men det var smidigare att bilen skötte det själv. Särskilt när jag stängde av PIN-koden, så det bara startade av sig självt.
[quote="Perra83"]Nej strunta i det inbyggda. Välj istället ett abonnemang med fri surf åt dottern.

All musik streamar i alla fall jag från mobilen. Allt tar sådan tid när bilen ska koppla upp och börja spela mm. Jag släppte det rätt snabbt.[/

Mm, ser som sagt ingen jätteanvändning men vill gärna att det skall funka. Dottern är inte gammal och väljer inget själv, vi har spellistor åt henne på en gammal iPad mini så att bara aktivera offlinematerial emellanåt räcker bra.
apersson850 skrev:Jag har precis nyss köpt en likadan bil också. Den har Volvo on Call, och därför även bilmodem. Jag stoppade i ett SIM-kort, som jag redan hade, i bilens SIM-kortshållare i handskfacket. Efter inknappning av PIN-kod gick det igång. Den här bilen har inte riktig navigation, bara internetkartor, men de laddades och fungerade utmärkt under den första längre resan. Denna omfattade totalt hundra mil, till Stockholm och hem igen, så en eller annan karta bör ju ha laddats. Vi körde med navigation via internetkartorna hela tiden, för att se hur det fungerade.

Surfning fungerar också, men jag håller med om att det ser jag heller inte någon finess med. Vi försökte också ansluta till bilens HotSpot, men kära damen fick inte igång det när jag körde, och sen blev det inte av att vi gjorde några ytterligare försök med det. Hennes telefon kunde i alla fall se hotspoten.
Vi har också testat det omvända, dvs. att dela ut internet till bilen från telefonen. Det fungerade också, men det var smidigare att bilen skötte det själv. Särskilt när jag stängde av PIN-koden, så det bara startade av sig självt.
Jag har aldrig fått frågan om pin, står bara och snurrar. Därför jag tycker det är lite märkligt att hotspotten funkar.
apersson850 skrev:Den här bilen har inte riktig navigation, bara internetkartor, men de laddades och fungerade utmärkt under den första längre resan. Denna omfattade totalt hundra mil, till Stockholm och hem igen, så en eller annan karta bör ju ha laddats. Vi körde med navigation via internetkartorna hela tiden, för att se hur det fungerade.
Vilka modeller är det som har internetkarta? Jag trodde alla med navigation hade Sensus Navigation vilket har lagrade kartor i bilen.
Nej, det fanns en "lightversion" som man fick om man inte lade till Sensus Navigation. Det senare kunde man köpa till "löst", eller så fick man det i Teknikpaket PRO.
Internetkartorna laddas efterhand från nätet, och har betydligt enklare funktionalitet när det gäller navigation än vad Sensus Navigation har. Eller det gamla RTI, för den delen.
Jag ser att jag aldrig kom tillbaka till denna tråden så om någon annan har samma problem: Detta löste sig genom att något certifikat var tvunget att laddas ned alt. uppdateras av en PST när jag var inne för en samling reklamationsärenden. Den första PST som tittade på det hade ingen aning om vad som kunde vara felet.

Egentligen borde jag skriva ”PST” då jag får en ny vid varje besök. Tror jag haft 5-6 ”personliga” servicetekniker nu.

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]