Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
yea, jag tror jag tappar ur I samband med att jag gör oljebytet till våren....dvs när jag ändå ligger under bilen och ålar :D
av mattsson81
Nu är det ju lite skillnad på å Byta all oljan i växellådan såkallad sköljning vilket Volvo själva har utförlig beskrivning av hur det ska göras, och att hälla i rengörings vätska i en motor. Volvo har inte heller någon rekommendation att man ska hälla i något "rengöringsmedel" före Växellådsoljebytet. Det tror jag med kan skada mer än det gör nytta för med en transmission flush tillsats till oljan så kommer förmodligen partiklar att lossna från insidan av växellådan å istället hamna i filtret som inte är enkelt utbytbart

Ps den första filmen du länkar till är till en annan växellåda AW55-50 Du har TF80SC
Användarvisningsbild
av apersson850
Enligt automatlådefixaren som jag hittade var det där med extra rengöring bara något som tillgreps för lådor som var så illa däran, att de i princip ändå behövde plockas isär för renovering.
Användarvisningsbild
av apersson850
Då jag har ett papper i näven, där priset är angivet, kan jag tala om att på Volvo kan de byta olja i automaten för 3587 kronor och 64 öre. Ungefär.
Användarvisningsbild
av apersson850
Efter att nu ha fått oljan bytt igen kan jag konstatera att även den här gången känns det att lådan växlar bättre än tidigare. Detta trots att oljan varken var bränd eller svart, bara lite lätt mörkare än ny olja.
Detta bytet gjordes alltså efter 24000 mil. Förra gången, efter 12000 mil, var oljan mörkare och skillnaden i växlingskvalité mycket större. Det krävs ju ingen större fantasi för att inse att det faktum att jag bytte då (12000 mil) har gjort att lådan har levt ett trevligare liv sedan dess.
av MickeO
Om bytet var skadligt för lådan skulle det inte finnas med i serviceplanen för taxi, utryckningsfordon (vilka jag förmodar har drift/serviceavtal) och bilar som ofta drar tungt.

När jag kollade tillverkarens rekommendationer för lådan i förförra bilen så tyckte dom att den skulle bytas med vissa intervaller (minns inte exakt). Även Toyota tror jag det var som var en annan tillverkare som använde samma låda sades ha bytesintervaller för oljan. Märkligt då att lådan skulle bli "immun" mot byten bara den monterades i en Volvo...
av mattsson81
Dom får ju sälja nya lådor :) det är ju egentligen en bra affärside byt aldrig olja byt låda istället mycket mer intäkter för verkstaden
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]

Tändpunktsgivare, kontakten används f&ou[…]

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]