Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den 8 stegade automatlådan, växlar den premium och komfortmjukt även i bensinmotorn (2l 190hk)? Kvickhet bryr jag mig inte om, det ska vara silkesmjukt. :)

Jag har haft v70 2,5l bensin samt 2,5ft automat med hemsk upplevelse i växlingarna i den automaten (6 stegade). Ryckigt och växlade ständigt ned! Tex 2:an i rondellkörning, nedväxling med ryck vid omkörning osv. Någon som vet om denna 8 stegade i bensinmotorn är mjukare och inte inte lika "nedväxlingsbenägen"?
SundanceKid skrev:Jag har T5 R-design. Den är magisk. Den växlar fruktansvärt fint. Går inte att jämföra med tidigare Volvobilar jag kört.
Kall som varm låda växlar den helt obemärkt.
+1
I mitt fall, en T8. Vid normal körning, precis som de andra säger, mjuk och fin. Ärligt talat, växlingarna känns inte.
Om jag anstränger, dvs gasar på för "fullt", då tycker jag den växlar lite slött.. (paddlar). Detta har jag dock bara testat ett par ggr ännu, då det är vinterväglag...
Senast redigerad av 1 GoranP, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har T5 motorn och automatlådan är grymt bra. Håller med tidigare inlägg. Jag tyckte den blev ännu bättre när jag uppgradera till Polestar, lika mjuk som innan men kvickare i responsen.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
Kan bara hålla med övriga om den 8-stegade automaten som jag har i min V90 T5 Polestar - växlingarna är väldigt mjuka och relativt snabba så jag har inget att klaga på. Växellådan var bra innan Polestar men blev snäppet bättre med optimeringen. Vid manuell växling och främst i Dynamicläge är den rapp och växlar lite ”hårdare”.
Går inte riktigt att jämföra eftersom vår nuvarande bil är en manuell V50 1.8F men vi har provkört en V90 T5 och landade i en beställning på en sådan. Drivlinemässigt är det en helt fantastisk upplevelse. Jag har kört min beskärda del av bilar och den är en fröjd, inget snack. Svärfars V70 T6 MY12 känns onekligen gammal i jämförelse trots det extra pulvret, som dag och natt mellan drivlinorna.

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]

Det vågar jag inte svara på, men ska a[…]

Tack alla för svaren!!