Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Inom 12år räknar man med att ha 15000-25000 publika laddpunkter i stocholm idag finns det 700. Det säger ju en hel del om hur lng tid det kommer att ta i hela Sverige. Än idag har ju inte ens alla internett. Fast man lovade det år 2000.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Läste det där. Man räknar med ca 1 000 000 elbilar i Sverige då. Idag kring 50 000 om vi räknar med hybriderna. Det är en tjugondel av en miljon, vilket också 700 av 14000 är.

Så man får fortsätta ökningen av laddstolpar i Stockholm i samma takt som elbilar ökar. Än så länge ligger man i fas om man nu tänkt 14k laddare till 2030.
Det stod det.. Men kollar man på antalet bilar och hur man förväntar sig utvecklingen verkar det ju vara i fas med hur man tänkt. Fast det skulle ju inte vara fel om man låg lite före med laddare så folk ser att det finns laddmöjligheter. Men då de flesta som sätter upp laddare nu är privata företag vill dom kanske ha möjlighet att få beläggning på dem för att kunna få in lite pengar.. . Då behöver man ju följa efterfrågan. :)
För egen del tycker jag det av flera skäl är bra att det går långsamt med utbyggnaden. Dels minskar det risken för att fler skaffar batteribilar i den felaktiga tron att det är klimatvänligt. Dels minskar det risken för att pengar slösats bort på onödiga investeringar när bränslecellstekniken tar över.
det här är ingen kamp mellan diesel el batteri el whatewer det nu blir i framtiden, alla drivmedel för ju med sig klimatpåverkan på ett el annat sätt, det går ju att bena i all evighet, släpp det där nu Andersuw, lika många köpte väl diesel i tron att det var klimatvänligt, el hur.
Derank skrev:det här är ingen kamp mellan diesel el batteri el whatewer det nu blir i framtiden, alla drivmedel för ju med sig klimatpåverkan på ett el annat sätt, det går ju att bena i all evighet, släpp det där nu Andersuw, lika många köpte väl diesel i tron att det var klimatvänligt, el hur.
Vad är du menar jag skall släppa? Tråden handlar ju om utbyggnaden av laddningsmöjligheter för batteribilar. Då är det väl i högsta grad relevant att fråga sig om det är en bra idé att forcera den utvecklingen eller inte. Joel tycker det är bra och jag tycker det är mindre bra av de skäl jag angav. Vi har förstås båda lika stor rätt att uttrycka vår mening i det avseendet.

Ja alla drivmedel för med sig klimatpåverkan på ett eller annat sätt men det innebär förstås alls inte att de alla är lika bra i det avseendet. Somliga medför nästintill nollutsläpp av växthusgaser medan andra medför mycket stora utsläpp av sådana gaser. Det är därför synnerligen viktigt att bena ut hur det egentligen ligger till i det avseendet.

Och ja, många, däribland jag själv, har sannolikt köpt diesel i tron att det är klimatvänligt i jämförelse med vissa andra alternativ, t.ex. bensin. Och de som trodde så trodde helt rätt. Ingen har mig veterligen ifrågasatt att dieselbilar medför lägre CO2-utsläpp än bensinbilar. Det gäller i än högre grad om dieselbilarna, så som är fallet i Sverige, körs med relativt stor inblandning av biobränsle (främst HVO) eller rentav hundraprocentigt biobränsle.
joel80 skrev:En stolpe tar väl ingen plats i anspråk precis? Finns det parkeringsplatser finns det väl plats för stolpar?
Vi har 3 parkeringsplatser till 24 lägenheter, övriga får stå på gatan.

Jag vågar påstå att jag bor i den kommun som drar in mest pengar på parkering i förhållande till antalet invånare.
Det kostar pengar att parkera på gatan, dygnet runt alla dagar i veckan. För ett par år sedan fördubblades dessutom avgifterna. För drygt ett år sedan ändrades "städdagarna" från att vara en måndag i månaden till att vara en dag varannan vecka. Dessutom är det tre olika dagar på vår gata och ytterligare två på den närliggande gatan. Der är alltså parkeringsförbud i vårt kvarter drygt 10 dagar i månaden, jämfört med 2 förut.
Även detta genererar mera intäkter än tidigare eftersom parkeringsvakterna är betydligt flitigare än de som underhåller gatorna.

Och vad får vi tillbaks? Bättre och tätare städning?
Laddstolpar? Bättre underhåll av gatorna?
Nix.
Vet inte riktigt vem du menar ska sätta upp laddstolpar. Ska det ske med skattepengar i den mån att det ska drivas av kommunen/staten? Eller av parkeringsbolagen för deras vinster på p-avgifter? De flesta som sätts upp nu är från privata aktörer som ser att man kommer kunna tjäna pengar på det eftersom efterfrågan ökar. De får investeringsbidrag i form av skattepengar för att man vill öka antalet elbilar för att klara klimatmålen, men driften får dom sen stå för själv.

Jag vet själv inte riktigt om det vore vettigt eller inte om staden själv gick in och byggde ut mer än vad de gör. Om det kanske kan snedvrida konkurrensen.. eller om det kanske rent av skulle vara bra och få igång en marknad snabbare.
Att ge tydliga riktlinjer och sånna investeringsbidrag som de gör är väl ganska bra ändå? Kanske skulle behövas lite mer tydliga regler för t.ex nybyggda bostadsområden och sånt.

Solna/Sundbyberg har börjat fått lite stolpar nu. Stod häromdagen i närheten av Sundbybergs Kommunhus och laddade, och har laddat i MoS tidigare.. Inte lika tätt som inne i Stockholm än dock. Saknas runt Storgatan.. där har jag varit och snurrat och irriterat mig över att jag inte kunde ladda.
Skärmklipp 2018-01-31 23.09.06.png
Skärmklipp 2018-01-31 23.09.06.png (1 MiB) Visad 413 gånger
Derank skrev:det här är ingen kamp mellan diesel el batteri el whatewer det nu blir i framtiden, alla drivmedel för ju med sig klimatpåverkan på ett el annat sätt, det går ju att bena i all evighet, släpp det där nu Andersuw, lika många köpte väl diesel i tron att det var klimatvänligt, el hur.
Varför får Andersuw inte uttrycka hur han ser på det hela? Om vi inte behöver alla dessa laddstolpar om, jag säger OM, ett antal år när vi inte längre kör elbilar? Varför rusa iväg? Skulle inte nästan all laddning ske hemma nattetid?
(Bygg lägenheter till ungdomarna för dom pengarna i stället. Men det hör inte hemma i denna tråd. Jag vet). :D :D

Derank, Tack för att du ändrat din signaturs två första bokstäver! Det uppskattar jag verkligen! ;;-O
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24
Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte