Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej alla Forumvänner!

Då två trådar som behandlat andra frågeställningar i utkanten av detta ämne låsts pga bl.a. mycket off-topic så startar jag en ny med enbart frågeställningen i överskriften i fokus.

Jag har följt de övriga trådarna med intresse, jag är själv ett fan av elbilar, men inser att det inte enbart är av godo, det finns alltid två sidor av ett mynt.

Jag ser fram mot fortsatt diskussion, gärna fakta-underbyggd och enligt gällande Forum-regler!

Eftersom jag är trådstartare och "äger" :wink: tråden förväntar jag mig att debatt- och diskussion kan fortsätta då åtminstone jag får mycket ny input från skilda håll, positivt och negativt, och vill inte ha tråden låst!

Mike
Bra trådinitiativ, uppenbarligen finns ett stort intresse att diskutera framtida energislag, drivmedel och infrastruktur som krävs och det har visats tydligt i tidigare trådar att det är mångbottnade och komplexa frågor. Det går knappast att ta enbart en aspekt och diskutera isolerat från allt annat.

Tyvärr känner jag mig inte särskilt sugen att lägga tid på att diskutera dessa frågor längre på detta forum. Har lagt ner mycket tid och intresse att följa föregående mycket intressanta trådar, samt att ge bidrag till dessa efter bästa förmåga.

Åtskilliga timmar av engagemang talar vi om från forummedlemmar långt mera insatta än vad jag är i dagsläget, "down the drain".

Eventuellt bidrar jag genom att citera mina eller andras föregående inlägg om de är relevanta för diskussionen, om det kan föra diskussionen framåt.

Med detta sagt så kommer jag att bevaka denna tråd, helt klart ett superintressant ämne!
Hej Mike,

Det är ett utmärkt initiativ att starta denna tråd, särskilt som tidigare möjligheter att diskutera detta högintressanta tema här på forumet nu blockerats.

Att elbilar i någon form utgör framtiden tror jag det råder ganska bred enighet om. Till de främsta skälen hör elmotorers höga verkningsgrad, möjligheten att tillvarata energin vid inbromsning och möjligheten att helt slippa skadliga avgasutsläpp just där bilen rullar fram. Men bortom den enigheten är jag säker på att man hittar rätt delade meningar om många relaterade ting.

Jag skulle vilja börja med att påpeka något som i nuläget ibland tenderar att glömmas bort, nämligen att det finns två olika huvudtyper av elbilar: de som i huvudsak drivs med batteri (batteribilar) och de som i huvudsak drivs med bränsleceller (bränslecellsbilar). Därtill finns en hel rad hybrider mellan någon av dessa båda alternativ och konventionella förbränningsmotordrivna bilar. Alldeles nyligen tillkom dessutom en hybrid mellan de båda huvudsakliga elbilstyperna, nämligen Mercedes nya GLC F-Cell, som har en bränslecell som huvudsaklig kraftleverantör till elmotorn men även förfogar över ett från elnätet laddbart batteri som reserv:

http://nyheter.mercedes-benz.se/2017/10 ... ed-vatgas/

Just nu är det annars främst de batteridrivna elbilarna som låter tala om sig eftersom de varit lite längre på banan än de bränslecellsdrivna. Det återstår emellertid att se hur länge det varar. Får man tro de centrala beslutsfattarna i bilbranschen är det nämligen i första hand bränslecellsbilarna som har framtiden för sig.

Revisions- och konsultföretaget KPMG genomför sedan en tid tillbaka en årligen återkommande survey med sådana beslutsfattare, varav hälften på toppnivå (VD, styrelseordförande eller nivån omedelbart därunder). Här är ett par av de påståenden dessa beslutsfattare fick ta ställning till i fjolårets survey tillsammans med deras uppfattning om dessa påståenden (se s. 14 i det dokument jag länkar till ovan).

"BEVs will fail due to infrastructure challenges" ("Batteribilar kommer att misslyckas på grund av infrastrukturella utmaningar")
62 procent instämmer
18 procent har motsatt uppfattning

"FCEVs will be the real breakthrough for electric mobility" ("Bränslecellsbilar kommer att bli det verkliga genombrottet för elektrisk mobilitet")
78 procent instämmer
6 procent har motsatt uppfattning

Till yttermera visso visade det sig i årets survey (se s. 4 överst till vänster i det dokument jag länkar till) att bränslecellsbilar ersatt batteribilar som den trend som anses vara nummer ett under perioden fram till 2025.

Så vad är de främsta skälen till att de centrala beslutsfattarna inom bilbranschen har större tilltro till bränslecellsbilen än till batteribilen som ett alternativ för framtiden? Det kan man förstås bara spekulera i, men några av skälen kan tänkas vara följande:

1. Bränslecellsbilar är inte beroende av något elnät med tillhörande laddinfrastruktur för produktion, distribution och tankning av drivmedel (i Sveriges fall ett i produktionshänseende nordcentraleuropeiskt elnät där den merproduktion av el som batteribilar ger upphov till normalt sett blir rent fossilt baserad, nu och inom överskådlig framtid).

2. Bränslecellsbilar kan eller kommer att kunna köras på en mängd olika kemiska bränslen, t.ex. vätgas, metan (i huvudsak detsamma som fordonsgas), etanol och diesel som alla redan i dagsläget kan tillverkas förnybart och där det för vissa av bränsletyperna redan finns en utbyggd infrastruktur för distribution, lagring och tankning.

3. Bränslecellsbilar behöver inte få bränslet producerat i exakt samma ögonblick som de tankas utan bränslet kan produceras vid ett tillfälle, därefter lagras i befintlig form och slutligen tankas vid en helt annan tidpunkt än då det producerades.

4. Bränslecellsbilar kan tankas på ungefär lika kort tid som en bil med förbränningsmotor.

5. Bränslecellsbilar kan ges god räckvidd mellan tankningar (i dagsläget runt 50 mil) utan att behöva bära på något tungt, dyrt och, i samband med tillverkningen, miljöbelastande batteri.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Tja vi får se om de av oss som är intresserade av att diskutera dessa ting till sist ser oss tvungna att rösta med fötterna.

Apropå vad jag skrev i mitt första inlägg i tråden gav Hyundai för något år sedan ett intressant exempel på hur de och sannolikt även andra biltillverkare resonerar ifråga om batteri- kontra bränslecellsdrift. Enligt egen utsago ser de bara batteridrift som en övergångslösning i avvaktan på att bränslecellsbilar har förutsättningar att slå igenom i full skala:

"The Hyundai and Genesis brands are working on multiple plug-in hybrids that will be an intermediate step before hydrogen fuel cell vehicles take hold in the coming decades, Dave Zuchowski, CEO of Hyundai Motor America, said in an interview."

http://www.autonews.com/article/2016050 ... t-plug-ins
Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

Generator Pv 444

Laddpänningen är för låg och […]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]