Moderator: Moderatorer

Tänkte skriva något i stil med det, men höll mig. Du tog orden ur min mun. :lol:
Jag visste inte om att Volvo "slutat" med det, mig veterligen hade V50 det som standard men en väns V60CC har inget skydd på bakstöten, det var tillval. Var det inte rent av tillval på faceliftade V70 också? Förstår att man gärna vill ta betalt för det som går men kom igen...
Den sista jag såg med originalskydd på bakstöt var pre-facelift V70 mycket riktigt.
Helt ärligt tror jag tillräckligt många inte bryr sig om lite repor på stötfångaren för bilen ska ändå lämnas tillbaka om 3 år. Nu har jag inte kollat V90 försäljningen i detalj men det skulle förvåna mig om ens 5% säljs till privatpersoner. Visst, även leasingbilar måste skötas men "normalt slitage" ingår i leasingavgiften och där räknas lastrepor (som inte går ner till grundfärgen)

edit: Kunde inte hålla mig. 7.7% av alla V90 säljs till privatpersoner.
Absolut, det är med största sannolikhet på så vis. Men det känns ju inte mindre trist för det. :D
Edit: Oj, 7.7%, det var inte mycket nej. Undra vilken bil hos Volvo som är bästsäljare till privatpersoner. V40 tänker jag spontant på men där leasas det väl hejvilt.
Privatleasing kategoriseras som privatköp så ja, V40 är absolut störst.

7.7% är snarare mycket för en dyr stor bil. Det brukar vara ännu mindre. A6 låg på 3% sist jag kollade.
SebSE skrev:Fått en drös paket från aliexpress utan att betala nån postavgift.
Så än är det bara att tuta och köra tills posten får för sig att börja med sina strafftullar för att skydda svenska företagens åpåslag på 80% på kinaskit :twisted:
När man som företag importerar från t.ex Kina får man betala tull och moms på allt man tar in. Det är inte konstigt att saker blir dyrare då. Vill vi ha kvar möjligheten att ha svenska återförsäljare och att kunna handla i butik, samt ha garantier och konsumenträtt, bör man se över importreglerna för privatpersoner. Att vi/EU också sponsrar kinesiska bolag genom att stå för en stor del av fraktkostnaderna gör det inte heller mindre snedvridet.
SebSE skrev:Fått en drös paket från aliexpress utan att betala nån postavgift.
Så än är det bara att tuta och köra tills posten får för sig att börja med sina strafftullar för att skydda svenska företagens åpåslag på 80% på kinaskit :twisted:
När man som företag importerar från t.ex Kina får man betala tull och moms på allt man tar in. Det är inte konstigt att saker blir dyrare då. Vill vi ha kvar möjligheten att ha svenska återförsäljare och att kunna handla i butik, samt ha garantier och konsumenträtt, bör man se över importreglerna för privatpersoner. Att vi/EU också sponsrar kinesiska bolag genom att stå för en stor del av fraktkostnaderna gör det inte heller mindre snedvridet.
Mja.. Själva klassifieringen av Kina som ett utvecklingsland gjordes i mitten av 1900-talet.
Högutvecklade länder fick stå för en större del av postkostnaderna och lågutvecklade för en mindre
Samt att man ger ett stöd från en fond alla länder betalar till. Man ville garantera att post skulle kunna skickas smidigt var än i världen den skulle.

Kina har gått till ett välutvecklat land med en av världens största ekonomier, men av nån märklig anledning reviderar man inte listan på vilka länder som får stödet. Så vi delar alltså alla på den summa pengar som går till kina för att de ska kunna skicka saker billigt till de som beställer.

Jag har dock inte fattat om det är som det står i artikeln du länkade eller om det är länderna som betalar. Alltså betalar typ PostNord till den här fonden eller är det skattepengar? Vilket som är det andra än de som beställer som betalar frakten. Snedvridet var ordet.. :)
Just ja.
Med besiktning runt hörnet för blåa faran och ev kommande försäljning så tog jag tag i en sak som grämt mig ett tag.
Hade henne på service tidigare i år, anliggande broms höger bak som notis. Tänkte inte mer på det, annat än "jag löser det själv sen."
Efter en tur med husvisningar ikväll och väl tillbaka i garaget kände jag en lite obehaglig doft, som jag lokaliserade till just höger bakhjul. Efter att tidigare ha läst om hur "enkelt" det verkar att rodda med bromsarna så kände jag nu att nejfan, detta vågar jag nog inte fixa själv. Så inväntar nu svar från min PST om ett förhoppningsvis bra pris samt tid för relativt snabb åtgärd. Nu vill jag nog inte köra bilen mer än absolut nödvändigt förrän det är åtgärdat.
Beställt montering av delbar dragkrok och montering av Polestar Performance Chassi inkl. hjulinställning.
Väntar lite med eventuellt andra delar, det viktigaste är att få bilen att inte hoppa och gunga på vägen, vilket jag antar/hoppas förbättras med detta.
  • 1
  • 865
  • 866
  • 867
  • 868
  • 869
  • 1912

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]

Visa din semesterbil(d)

Är ute på tur med vagnen, just nu i Nor[…]

Det där är ju absolut godkänt p&ari[…]