Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dunderhonung
mattsson81 skrev:Jag gick in på länken du bifogade å för 3100kr ska man kanske inte räkna med att filtret motsvarar ett original filter
detta kan ju givetvis spela Inn i sammanhanget.

hur många Hpa har du på tomgång om du kollar mätvärden å hur många Hpa har du i 90
Pratade med verkstaden nyss och nu hade meddelande för att eolysvätska var slut kommit upp. Denna fyllde Volvo på i somras. Antingen har bilen regenererar väldigt ofta eller så fyllde de aldrig på i somras. Ca 1L hade de kunnat hälla i tanken idag.

Efter påfyllning körde de bilen 4 mil utan att några felkoder kom upp. De sa att jag kunde komma och plocka ut bilen o köra den ett tag. Jag är försiktigt optimistisk får jag säga...

Tryck vid tomgång och 90 visste han inte.

Märker jag att bilen fortsätter bete sig märkligt (regenererar ofta, vad jag tror) får det nog bli ett byte av filter ändå.
av mattsson81
Rätta mig någon om jag har fel men eolysen tillsätts väll bara när bilen känner att man har tankat ?
av dunderhonung
mattsson81 skrev:Jag kan inte med säkerhet säga vad som gäller här men det är inte omöjligt att felkoden om askhalt i filtret kan vara en "timer" som har räknat slut om man som du säger missat å nolla Räknaren vid byta av filtret.
Nollning av addetiv nivån borde inte spela in. det baserar jag på att den i det fallet iaf vet hur mycket det är i tanken när man kollar den.
Hur är det med additivnivån, är det en nivåmätare i dess tank eller räknar den ut hur mycket additiv som är kvar baserat på antal km sedan senaste påfyllning?
av mattsson81
Jag har inte plockat isär någon sådan tank men. följande baserar jag på v50 med liknande teknik
Där läser man av nivån i tanken genom en procedur med diagnosutrustningen. jag har lyckats hålla mig ifrån V70 med PSA maskin :)

På Peugote å Citroen med samma sorts motor är det en påse å där är det ingen givare utan den räknar bara hur mycket den har förbrukat från det att man berättade att det var ny påse.
av dunderhonung
Plockade ut bilen på verkstad igår efter de åtgärder de gjort enligt tidigare, de ville att jag skulle provköra. De hade kört bilen 4mil utan felkoder.

Jag fick P242f halvvägs till jobbet (bilen blir trött och orkar inte hålla hastighet uppför backar). P2458 ligger också kvar.
Bestämmer med verkstaden att byta partikelfiltret till samma kvalisort som sitter i á 3200:- och testa med det. Alternativet är att rulla in till Bilia och betala ca. 2000:- i startavgift för felsökning. Känner att då kan jag lika gärna testa med filtret och så får det bli Bilia om inte nytt DPF hjälper.

Pratar med Fixabildelar som säljer filtret och han påstår att de inte har några kvalitetsproblem med filtren (såklart). Han tror, om nu filtret är täppt, att bilen går "för fett". Kan enligt dem vara
- Vevhus igensatt
- Turbon glapp/sliten
- Läckande ventiltätning
-Läckande spridare

Skulle även kunna vara läckage mellan fläns till turbon ifrån DPF eller mot avgassidan. Detta är dock kontrollerat av verkstaden.

Han skickade även över deras lista på övriga fel som inte ger felkoder alltid men som kan vara felet.

EGR-ventil, blockerad, sot
Tryckrör sprucket
Tryckgivare
Felaktig motorolja
Turboslitage
Dåligt bränsletryck
Läckande spridare
Dåliga glödstift
Blockerad/trasig värmesensor
Fel på ECU

Jag blir misstänksam mot additiv ändå, som sagt så kom varning upp igår för att det är tomt i behållaren. Detta ska vara påfyllt av Volvo förra sommaren. Är det ett miltal som styr det så har de i sådana fall inte fyllt på. Påfyllning gången dessförinnan är ganska precis 6000 mil sedan så det stämmer ju bra med att bilen skulle varna nu...
av mattsson81
- Vevhus igensatt * Mindre troligt men om det är igensatt så ökar trycket i vevhuset å oljeförbrukningen ökar
- Turbon glapp/sliten. * Kan vara så inte omöjligt om du har hög oljeförbrukning
- Läckande ventiltätning * samma som ovan svårt att se oljerök på bilar med pdf å kat
-Läckande spridare * mindre troligt om dom läcker retur påverkar det inte på de sättet om dom droppar in i förbränningen så möjligen men då borde det märkas på motorgången

EGR-ventil, blockerad, sot * Brukar felkoda
Tryckrör sprucket * Då skulle felkod uppstå för felaktig luftmassa
Tryckgivare * Den ger också felkod... å är ju bytt
Felaktig motorolja * JA men du hadde väll rätt olja ?
Turboslitage * Ja om bilen gått långt mellan servicetillfällena å missköts går normalt inte sönder vid normalt användande å serviceintervall

Dåligt bränsletryck * Felkodar tidigt för detta
Läckande spridare * Ej felkod på "returläkage" Möjligen på misstämning om den skulle droppa inget jag råkat ut för på CR spridare men inte omöjligt men osannolikt
Dåliga glödstift * Brukar bli felkod. Brukar starta utan glödning men kan gå lite ojämt första sekunderna det kan sota lite extra men är under så kort tid så borde inte ha betydelse
Blockerad/trasig värmesensor. * Trasig = felkod Blockerad om dom menar igensotad så vist men det är mer troligt en följd av något annat fel
Fel på ECU. * Ja inget är ju omöjligt :)
av dunderhonung
roggabear skrev:Vore intressant att höra om byte av dpf hjälpte?
Satte i ett nytt filter för ett par veckor sedan och nu går bilen problemfritt. Verkstaden tror att den spruckna slangen mellan turbo och IC var problemet, bilen gick för "fett" vilket ledde till att partikelfiltret satte igen.
Har strul med min V70 på ungefär samma sätt och den känns trött (hostande) på låga varv vid start i rödljusen / ut genom rondell. Här är det jag kommer ihåg och har gått igenom hittills:

Bil: Volvo V70 1.6 drive , 2011.

Första felet i feb 2020 - Limp-mode och larm partikelfilter efter 4 kalla veckor i fjällen. In på verkstad för felsökning. I övrigt så går bilen långa sträckor, 62 mil i stöten varannan vecka p.g.a jobb på långväga ort.
De kunde inte köra regenerering, info kom i efterhand Juni 2020. De tog bort felkoderna och lämnade tillbaka bilen utan någon mer åtgärd.

Andra felet i maj 2020 - Motorlampa och limp-mode, Bilia nordstan. Felsökning ledde till slutsats om fel på nivågivare additiv, givaren sa att det var tomt trots att det var fullt.
Även felkoder på partikelfilter och EGR, de trodde det hängde ihop med givarfelet på additivet.

Tredje felet i Juni 2020 - Motorlampa och limp-mode. Bilia, vill byta ut partikelfilter och tryckgivare.
Dock har filtret varit i drift endast 2500 mil. Täthetskontroll av slang till tryckgivare utfördes. EGR ventil utplockad och kontrollerad.
De verkar inte ha en aning om vilka felkoder som kommer från vad, systemet verkar vara en riktig soppa.

Fjärde felet i Juni 2020 - Motorlampa och limp-mode. Endast två dagar efter att den kom tillbaka från Bilia.
Återställde felkoder manuellt.

Femte åtgärden: Lämnade in den till verkstad i *** för att ta ut partikelfiltret och skicka till Borlänge. De ville först kontrollera askhalt i filtret med tryckgivarna.
Ingen hög askhalt kunde påvisas. 2020-06-16 Lite sega i bollen, lämnade in den för en sak och de börjar med annat +
att de inte hör av sig när det va gjort utan jag måste ringa och ligga på, så missar luckan med att hinna skicka in partikelfiltret till en firma i Borlänge innan de går på semester. Brrrr.... kommunikation. Firman i Borlänge öppnar upp filtret och plockar ur insatsen för kontroll och eventuell förbränning i ugn. Sen gör de rent och svetsar ihop det igen. tänkte det var en bra ide då det inte verkar finnas något annat sätt att verkligen ta reda på statusen av filtret. Allt annat är endast gissningar utifrån felkoder.

Sjätte åtgärden: Verkstaden vill prova köra en regenerering 2020-06-18 då de säger att det inte gick när den var inne i februari.
Det kunde de ju gjort direkt när de höll på istället för denna ledtid, men jaja... Det ska testas för att se om den ens gör det eller om det är något som blockar.
Återkoppling kommer

Byta EGR verkstad:

3300 SEK för orginalventil
2544 SEK för kopia
1000 SEK för jobbet
500 SEK för mjukvara EGR ventil
Totalt pris: 4000 SEK

Byta Tryckgivare på Bilia (om det gäller en eller två är dock oklart från verkstaden samt vilken av givarna de vill byta):

1700 SEK för ventilen
1000 SEK jobb
Totalt pris: 2700 SEK

Byta patikelfilter Bilia:

Nytt filter 13.000 SEK
Jobb 1700 SEK
Totalt pris: 14.500 SEK

Kontrollera och rengöra partikelfilter Borlänge:

Totalpris oklart, ingår frakt?
Uppskattar pris till 2500 - 3500 SEK

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras