Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lillasnigel
Här kommer en till batterifråga...

Jag köpte en ny (begagnad) V60 2011 igår och idag när jag satt och pillade med diverse inställningar utan att motorn var igång så kom det upp en varning för låg batterinivå. Varningen i sig känns fullt rimlig eftersom säljaren inte verkar ha kört speciellt ofta eller långt med den. Men nu har jag laddat batteriet och laddaren säger att det är fullt men bilen säger fortfarande låg nivå (samtidigt som laddaren är på alltså). Är det här ett normalt beteende eller kan jag räkna med att batteriet är slut? Det är säkert originalbatteriet som sitter i så det börjar väl bli dags att det rasar ihop.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
Är inte batteriet bytt och det har brustit med underhållsladdning så är nog batteriet slut...
Är den köpt på bilfirma får dom fixa det.
Användarvisningsbild
av SvenB
lillasnigel skrev:Här kommer en till batterifråga...
Spoiler »
Hur har du laddat? Direkt på batteriet med både plus och minus? Om du inte har haft minuskabeln i kaross, så har du "lurat" bilen att batteriet fortfarande är svagt. :wink:
Edit. Ser att Rådlös ställt samma fråga.
Användarvisningsbild
av lillasnigel
SvenB skrev:
lillasnigel skrev:Här kommer en till batterifråga...
Spoiler »
Hur har du laddat? Direkt på batteriet med både plus och minus? Om du inte har haft minuskabeln i kaross, så har du "lurat" bilen att batteriet fortfarande är svagt. :wink:
Edit. Ser att Rådlös ställt samma fråga.
Jag kopplade minus till en skruv på nån pryl strax nedanför batteriet men det ska väl vara samma sak som att klämma den direkt på karossen?

Jag får se imorron efter jobbet vad den säger när jag kopplar loss den. Ska mäta lite över batteriet också och se så det inte är helt slut iaf.

av Rådlös
Man kan hoppas på att ditt batteri blev uppladdat. Men att mäta med en voltmeter direkt på batteriet säger egentligen inte så mycket. Det finns särskilda batteritestare. Dom mäter på batteriet under belastning. Det säger mycket mer om batteriets status. Bilverkstäder och ibland större bensinstationer brukar ha sådana mätare. Man kan köpa en egen om man är spendersam, under 500 kr på Biltema. Dom som har lite sådana här specialverktyg brukar vara populära människor på jobbet. :roll: Alla med krånglande bilar vill låna mätaren.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000035744/
Användarvisningsbild
av lillasnigel
Rådlös skrev:Man kan hoppas på att ditt batteri blev uppladdat. Men att mäta med en voltmeter direkt på batteriet säger egentligen inte så mycket. Det finns särskilda batteritestare. Dom mäter på batteriet under belastning. Det säger mycket mer om batteriets status. Bilverkstäder och ibland större bensinstationer brukar ha sådana mätare. Man kan köpa en egen om man är spendersam, under 500 kr på Biltema. Dom som har lite sådana här specialverktyg brukar vara populära människor på jobbet. :roll: Alla med krånglande bilar vill låna mätaren.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000035744/
Tack för tipset, vi har både MC-batterier och bilbatterier hemma som skulle behövas mätas på ibland så det får bli ett inköp snart.

När jag hade ryckt bort laddaren från bilen stod det fortfarande låg batterinivå i displayen men det försvann när jag hade haft igång motorn. Efter att ha kört några korta rundor ikväll har det fortfarande inte dykt upp igen men det är kanske läge att hålla utkik efter ett bra ersättningsbatteri

av pak7
Jag har fått såna varningar i min 2011 i säkert 3 år minst.
Har inte brytt mig utan bara laddat då och då.
Bilen startar alltid hur lätt som helst, och jag sitter aldrig länge i den utan motor igång.
Det bästa med detta är att man slipper den där helsikes start/stopp skiten ;)

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]

Dagens bilar (oavsett framdriftsteknik) är al[…]