Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1229085
Hej!

Upptäckte att det läckte kylarvatten på golvet på förarsidan och har nu plockat ur värmeväxlaren. Den verkar aldrig vara bytt men ser enligt mig fräsch ut. Inga tendenser till rost eller så. Så jag undrar, hur vet jag att det är värmeväxlaren som läcker och att det inte bara beror på trötta o-ringar? Jag tyckte att det såg ut som att det runnit från ena kopplingen men det kanske är lite svårt att se när man bara har rinnmärken att gå på. Självklart råkade jag stöta i elementet på ett ställe när jag tog ut det så att det blev lite buckligt i själva metallen och skumgummit som sitter runt blev lite trasigt. Spelar det stor roll hur i perfekt skick det är utifall jag bara sätter tillbaka det igen?

ha det gott

Johanna
Senast redigerad av 1 Hannatjo, redigerad totalt 0 gånger.
#1229113
Oringsläck är nog vanligare än man tror. Dom flesta har ju köpt ett element och slänger dit av bara farten.
Men elementbytet är ju ganska enkelt, så testa med nya oringar du.

Stuka den veckade plåten mellan cellerna på elementet lite kvittar nog, bara det inte är för mycket.
Skumgummit tätar runtom så inte luften ska passera förbi.
Är den tät ändå är det inget problem.
#1235039
Såå.. några liter kylarvätska senare köpte jag ändå ett nytt element eftersom jag inte fick det tätt med bara nya oringar. Såhär i efterhand tror jag dock det hade räckt bara nya oringar om jag hade skruvat åt skruven vid kopplingarna lite till. Jag insåg inte riktigt hur hårt man hade behövt skruva åt för att få det helt tätt.
Volvo 945 STARTAR EJ

Om den fortfarande har gnista, tänder den p&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]

Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]