- sön 28 jan 2018, 12:54
#1228868
Köpte begagnade hjul till min 940, alufälg(made in germany - ej volvo) med nästan nya kinatillverkade dubbdäck på. Killen som sålde dem hade dem på sin 940 innan den skar och skrotades. Det jag märkte var att hålen för bultarna var större än på de plåtfälgar jag haft i många år. Men, tänkte inte mer på det. Hjulen har suttit på sedan i julas, och jag har bara kört lokalt korta sträckor. Men, igår, började jag höra ett klånkande ljud, metalliskt, som man slår med kammare på metall, och med täta intervaller.
Trodde först jag fått en sten i däck-mönstret, men sen nä, det lät för högt. Stannade bilen, kollade under bilen, kollade om något låg på däcket. Köre ett par hundra meter till och klånkljudet blev plötsligt mkt högre. Stannade bilen, hissade upp vänsterbak, lät som ljudet kom därifrån. Manuellt med händerna snurrar jag på hjulet för att lyssna, och märker då att hjulet sitter löst! Muttrarna(ej bultar) har gängat sig tillbaka ca 2-3 varv! Och hjulet går att vicka i kör och back-riktning ca 2-3(?) cm!
Då undrar jag, gör det något om bulthålen i fälgen är större än bulten? ....har jag fel typ av mutter som inte låser fälgen ordentligt? Jag har en vanlig klassisk mutter, som är aningen, om lite, konad i ena sidan. bild : https://az666937.vo.msecnd.net/32/ad7b0 ... xwidth=700
Jag kollade andra bakhjulet, där behövdes det dras åt ett halft varv. Framhjulen bättre, men några muttrar kunde jag dra åt en liten smula.
Nej, sabotage är uteslutet, då hade man dragit upp muttrarna betydligt mer, och på flera däck än 1. Hjälp!
Trodde först jag fått en sten i däck-mönstret, men sen nä, det lät för högt. Stannade bilen, kollade under bilen, kollade om något låg på däcket. Köre ett par hundra meter till och klånkljudet blev plötsligt mkt högre. Stannade bilen, hissade upp vänsterbak, lät som ljudet kom därifrån. Manuellt med händerna snurrar jag på hjulet för att lyssna, och märker då att hjulet sitter löst! Muttrarna(ej bultar) har gängat sig tillbaka ca 2-3 varv! Och hjulet går att vicka i kör och back-riktning ca 2-3(?) cm!
Då undrar jag, gör det något om bulthålen i fälgen är större än bulten? ....har jag fel typ av mutter som inte låser fälgen ordentligt? Jag har en vanlig klassisk mutter, som är aningen, om lite, konad i ena sidan. bild : https://az666937.vo.msecnd.net/32/ad7b0 ... xwidth=700
Jag kollade andra bakhjulet, där behövdes det dras åt ett halft varv. Framhjulen bättre, men några muttrar kunde jag dra åt en liten smula.
Nej, sabotage är uteslutet, då hade man dragit upp muttrarna betydligt mer, och på flera däck än 1. Hjälp!