NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
Sitter ballasten/styrenhet inne i lyktan?

Med tanke på att den funkar när den sitter på högersidan så blir jag lite tveksam?
av Daniel73
Bilen finns inte hos mig och har körförbud pga underkända lyktor på bilprovningen så jag har inte tillgång till att gå ut och kika på hur det ser ut.

Någon som har sprängskiss eller kan fota av en reparationshandbok?
av Daniel73
dieselputte skrev:Rör sig alltid lyktorna upp och ned vid start? I så fall är det facelift varianten, om inte den äldre som bara ändrar läge och lägesgivarna ändrat sig sedan du sist stängde av motorn. T.ex. om du packat i/ur en massa tung last i bagaget.

Har du den äldre varianten med D2S lampor (den har en röd tändmodul baktill på xenonlampan) så har den en "master styrenhet" på vänster sida innanför innerskärmen och en "slave" sitter på höger sida innanför innerskärmen.
Lägesgivarnas signaler går till "master" som styr "slave" via en databuss.

Om det är samma för efter facelift kan jag inte svara på, men Volvo gick ju över till D1S lampor då, så placeringarna av styrenhet kan ju vara annorlunda. Har för mig jag läst nåt om att de sitter i locket baktill i lyktan ?

Kolla dessa länkar och jämför

D1S = http://www.oemxenonshop.com/Volvo-V50-F ... hange.html

D2S = http://www.oemxenonshop.com/Volvo-V50-X ... ement.html
Behöver man alltdå lossa på innerskärmen gör att komma åt eller når man den från motorrummet.

Tillverkad 2007-02 så det borde vara den äldre versionen
av dieselputte
Är nog äldre version ja. Som jag nämnde , ser du inte att lyktorna rör sig varenda gång bilen startas så är det den äldre varianten.

Ta väck hjul och därefter innerskärm så ser du styrenhet direkt .
av Daniel73
Finns det något vettigt sätt att felsöka vänster styrenhet eller blir det till att byta och hoppas på det bästa?
av dieselputte
Enda sättet att felsöka är troligen att rengöra kontakterna med oxidrengöring sprej och hoppas på det bästa. Löser det problemet så bör du spreja kontaktskydd, typ vasselin som skydd. Tänk på att det troligen skiljer mellan höger och vänster styrenhet så prova inte att växla plats.

Löser det inte problemet blir det att bita i det sura, köpa ny , eller beggad här finns lite https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... nhet/Alla/

Sen blir det troligen kalibrering av lyktornas inställning som krävs om den vänstra pekar för högt, eller lågt. Kalibreing sker på verkstad.
av Daniel73
Kan vilken verkstad som helst kalibrera eller är man hänvisad till volvo?
av dieselputte
Kalibrering kan nog göras hos de flesta större verkstäder. Jag fick mina xenon kalibrerade gratis hos Volvo i samband med service, det brukar inte kosta så mycket då själva proceduren är rätt snabbt utförd.
av Daniel73
Vid förfrågan visade det sig att besök hos mindre verkstad gjordes i höstas.
När man kopplade upp mot datorn kunde man inte komunicera med vänster styrenhet varpå man bytte vänster strålkastare, monterade nya lampor och gav upp.
Körförbud inträdde pga utebliven efterkontroll.

Antar att det är en vänsterbox från bildelsbasen och sedan kalibrering på verkstad som gäller?
av dieselputte
Daniel73 skrev:Vid förfrågan visade det sig att besök hos mindre verkstad gjordes i höstas.
När man kopplade upp mot datorn kunde man inte komunicera med vänster styrenhet varpå man bytte vänster strålkastare, monterade nya lampor och gav upp.
Körförbud inträdde pga utebliven efterkontroll.

Antar att det är en vänsterbox från bildelsbasen och sedan kalibrering på verkstad som gäller?
Var ju synnerligen logisk felsökning på den verkstaden...byta strålkastaren när styrenheten sitter utanför och innan strålkastaren.... :roll:

Förvissa dig först om det är pre-facelift (jag kan inte datumen för när faceliften kom) , ta väck innerskärm och styrhenhet, rengör kontakter med sprej , här kan en tandborste vara bra hjälpmedel, återställ och prova. Så här ser pre-facelift Xenon ut.

Löser inte det problemet är det bara att beställa en beggad styrenhet och prova, se dock till att du har möjlighet att skicka tillbaka den ifall den inte funkar.
Nästa elbil från Volvo?

Siten verkar kraschat...... Den funkar till o[…]

B4b B4b,A modellen

Silikon fungerar. Kompletterar man packningen m[…]

Urkopplad kabel/rör?

Ser inte ut som bromsrör utan en svart plasts[…]