Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
värme i sätet fungerar ej passagerarsida , säkringar hela. finns det nån relä eller termostat som kan gått sönder ? vart sitter dom isf?
av MickeM
Du har en modul som styr sätesvärmen under sätet.
Ibland rycks kontakten loss när man dammsuger tex.

Du har också termostat under klädseln.

Samt att många sätter typ knäet eller hårt nedspänd barnstol i just passagerarsätet som då sträcker ut de små koppartrådarna så att dom går av.
av S1mp4n
Japp jag bytte relät under passagerarstolen på min s60. Det fick den att hoppa igång igen. Googla stolvärme relä v70, så ser du hur det ser ut.
av volvov702002
S1mp4n skrev:Japp jag bytte relät under passagerarstolen på min s60. Det fick den att hoppa igång igen. Googla stolvärme relä v70, så ser du hur det ser ut.

köpte du nytt relä ( pris? ) lr begagnat ?
Ja jag sett lite bilder, går att byta utan ta loss stolen ?
av S1mp4n
Köpte ett begagnat, pillade in en kamera under stolen och tog kort på artikelnumret på relät, sen sökte efter ett med samma nummer på bildelsbasen.Tror egentligen inte det spelar nån roll vilket nummer det har så länge det ser likadant ut. Kostade ca 250kr. Går att byta utan att ta loss stolen men lite trångt. Hjälper att hissa upp stolen så långt från golvet som möjligt :)
av CHEESECROOK
Halloj, jag vill göra exakt samma resa som S1mp4n men jag har några detaljfrågor:
Jag har beställt modulen och är redo att installera:
Rekommenderas det att ta lös sätet eller är det ännu krångligare?
Behöver jag koppla lös batteriet? Riskerar jag att utlösa nå airbags?!

All hjälp mottages. Jag är okunnig, har knappt några verktyg och saknar garage, så om man kan göra detta relativt smärtfritt så föredrar jag det :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Du byter lätt ut SHM (SeatHeaterModule) med stolen på plats. Om jag minns rätt så drar du fram stolen och lossar kablarna från bakdörren. Sedan puttar du bak stolen och pillar loss cliipset som håller modulen på plats från förardörren. Du behöver inte koppla bort batteriet men du bör inte ha tändningen på.

Den styr dessutom mer än bara stolsvärmen, bland annat viss fördelning av luftflödet på den sidan bilen så det är bra att byta den även om man inte behöver stoldvärmen.
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
av sicnarf
Pilla med el ta alltid loss minus före. Killen innan säger att det går bra med sätet på plats. Ta ej loss den då för om du är okunnig kan du få andra el problem med alla grejer under sätet kanske.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]