Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Tyvärr ska man inte ha för stor tillit till att lämna in för byte av automatolja. Gäller att den som får in jobbet kan det och inte har ett accord som kanske gör att bytet hoppas över eller görs halvdant. Speciellt inte på dessa som inte kan kollas enkelt att oljan verkligen är byt.

(Är ett riktigt kladd jobb med dessa underifrån kontrollerade lådor att byta därav inte billigt att byta seriöst i arbetstid)

Skulle själv bara lämna till meck jag verkligen lita på. Samt kolla efteråt att oljan verkligen ser ny ut efter byte eller kräva att få vara med och se det mot slutet av processen om man nu inte litar 100% på sin mekaniker förstås.

Har tyvärr sett 2 fall genom mina biltider där kunden betalat för byte men oljan var inte byt utan fortfarande kolsvart just på volvo bilar.
av HakanF
Andis skrev:Är lådan torr på utsidan samt rören har jag mycket svårt att tro att någon olja försvunnit. Har inte själv vart med om det utan då ser man att det läcker.
Min låda hade inget synligt läckage men fick ändå fylla på ca 1/2 liter mer
av Schmoyoho
Andis skrev:Jag och vänner till mig som meckar gör så här med dessa nya lådor efter bytet är lådan troligen hyffsat varm fortfarande men inte tillräkligt. Fyll då på till det rinner över (eftersom nyare volvo lådor fylls underifrån) lys med infratempmätare mot lådan under del låt motorn gå på tomgång när lådan är upp i rätt temp för rätt nivå troligen 60 grader (se efter i vida) dra i pluggen och klart.

Kan nog doktoreras i ämnet men gör biltilverkarna sitt bästa för krångla till det får man göra sitt bästa för överlista det. Detta tips fick jag av en som handlat med bilar och gjort det på massor av bilar inte en ända har kommit i reklamation. Samt ingen har strulat för mig heller.

Hoppas hjälpen är tillräklig för du ska våga börja byta olja. Har kollat men finns ingen bra video på youtube för din modell dom jag hitta samt den som länkades tidigare i tråden tror jag inte är för din modell då jag är ganska säker på du inte har oljesticka på din för den är för ny verka försvinna på V70 II när 6 stegade lådan kom.
Det enda som är underifrån är avtappningen (förstås) och nivåkontrollen, men den är inbyggd i avtappningspluggen som du säkert vet. Påfyllning sker uppifrån, åtminstone på de 6-vxl lådorna, om man inte gjorde om lådorna? Vet inte om det är annorlunda på de nyaste 8-vxl däremot.
Kloge skrev:Om verkstan har en spolmaskin, mäter inte den själv hur mycket som spolas ut och kör in motsvarande ny olja?
Säkert, men spolning som det benämns i tråden avser när man låter lådan pumpa ut olja på egen hand och sedan manuellt fylla på lika mycket.
av Andis
Ja "Schmoyoho" Det finns en påfyllningshål på TF-80SC jag hade till och med glömt den för jag tycker den är så oanvändbar och inte använder mig av den vid byte. Så ja hade fel där för jag glömt den pluggen. Ber om ursäkt för glömskan och tackar för du rätta till det hela.

Bifogar instruktioner på hur man kommer åt den och använder den en hel del meck speciellt som man ska dra igång bilen mitt i och varmköra men alla har olika smak för hur man meckar och vill man använda den så följ instruktionen. Tyvärr gick det inte bifoga PDF filer så klippte in texten från pdf filen blev väll så där men men kanske hjälper någon som vill kolla oljan i sin låda enligt original instruktionerna. (kan säkert förekomma varianter på instruktionen beroende på bilmodell extra garderar jag med också använd på egen risk)

Men för oljenivå kontroll på TF-80SC se vidare (detta gäller troligen dom flesta TF-80SC reservation för varianter)

TF-80SC AWD, L.H.D
19/5/2012 SKRIV UT
Oljenivå, kontroll
Förberedande
arbete
Borttagning av
undre motorkåpa
Ta bort skyddskåpan.
Ta bort:
kåpan över luftfiltret
genom att dra den rakt
skruvarna, 2 st, till
friskluftsslangen i
frontplåten
friskluftsslangen.
Ta bort:
muttern i den vänstra
framskärmen
slangklämman till
luftbälgen
kontaktstyckena till
styrenhet motor (ECM)
kontaktstycket till
luftmassmätaren
Page 1 of 7
http://localhost/Vida/jsp/information/x ... review.jsp 2012-05-19
luftfiltret.
Förberedning av
påfyllning
Varning! Undvik
hudkontakt med det
specificerade materialet.
Varning! Var beredd att
samla upp vätska som
rinner ut.
Viktigt! Säkerställ att
utrustning och verktyg är
rena samt fria från
främmande material och
smörjmedel.
Ta bort påfyllningsplugg
(Torx 55).
Häng ner en
påfyllningsspruta eller en
slang med tratt i
påfyllningshålet.
Ditsättning av
luftfilter
Sätt tillfälligt dit:
luftfiltret till
luftbälgen
kontaktstyckena
till styrenhet
motor (ECM)
kontaktstycket
till
luftmassmätaren.
Kontroll
Grundkontroll av
oljenivå
Starta motorn.
Page 2 of 7
Obs! Låt motorn
vara på under hela
kontrollen.
Obs! För att inte
oljan ska bli för
varm måste
nedanstående
arbetsmoment
utföras snabbt.
Växla genom alla
lägen mellan P och D
på växelväljaren.
Stanna i minst 2
sekunder per läge.
Utför detta 2 gånger.
Ställ växelväljaren i
läge P.
Lyft upp fordonet och
placera ett urtappningskärl
under växellådan.
Under tiden som motorn är
igång, ta bort den
integrerade nivåpluggen
(Torx 40).
Om det inte kommer någon
växellådsolja från
nivåpluggens hål, fyll på tills
det börjar droppa.
Sätt dit den
integrerade
nivåpluggen (Torx
40) med handkraft.
Återanvänd den
Page 3 of 7
gamla O-ringen.
Stäng av motorn.
För att inte
temperaturen ska
stiga över
mätintervallet i nästa
moment, fyll på 0,5
liter växellådsolja
enligt: Smörjmedel
transmission .
Efterarbete
Ditsättning av
påfyllningsplugg
Sätt dit påfyllningspluggen
(Torx 55). Använd en ny Oring.
Fukta den nya O-ringen
med växellådsolja och dra åt
enligt: Åtdragningsmoment .
Ditsättning av
luftfilter
Sätt dit:
kontaktstycket till
luftmassmätaren
slangklämman till
luftbälgen
kontaktstyckena till
styrenhet motor (ECM)
muttern i den vänstra
framskärmen.
Sätt dit:
friskluftsslangen
skruvarna, 2 st, till
friskluftsslangen i
frontplåten
Page 4 of 7
kåpan över luftfiltret.
Kontroll av
oljenivå
Koppla in
diagnosutrustningen
och läs kontinuerligt
ut växellådsoljans
temperatur.
Starta motorn.
Obs! Låt motorn
vara på under hela
kontrollen.
Obs! För att inte
oljan ska bli för
varm måste
nedanstående
arbetsmoment
utföras snabbt.
Växla genom alla
lägen mellan P och D
på växelväljaren.
Stanna i minst 2
sekunder per läge.
Utför detta 2 gånger.
Låt växellådsoljan värmas
upp till 50 ºC.
Obs! Oljan värms inte
upp snabbare genom
stallning.
Ställ ett lägre droppskydd
på golvet under fordonet.
Under tiden som motorn är
Page 5 of 7
igång, ta bort den
integrerade nivåpluggen
(Torx 40).
Låt den överflödiga oljan
rinna ut.
När oljan är mellan
50 ºC och 60 ºC,
kontrollera att det
har slutat rinna och
endast droppar
växellådsolja från
nivåpluggens hål.
Viktigt! Det är
viktigt att
temperaturen inte
överstiger 60 ºC,
då detta kan ge för
låg oljenivå i
växellådan.
Sätt dit den integrerade
nivåpluggen (Torx 40).
Använd en ny O-ring. Fukta
den nya O-ringen med
växellådsolja och dra åt
enligt: Åtdragningsmoment .
Obs! Torka bort all
eventuellt spilld
växellådsolja från
växellådan.
Page 6 of 7
Ditsättning av
undre motorkåpa
Sätt dit den undre
motorkåpan med
skruvarna, 6 st M8. Dra
åt.
Stäng av motorn.
19/5/2012 SKRIV UT
Page 7 of 7
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
av Andis
Min egen guide för den som vill göra bytet själv på TF-80SC

Nu gör jag en sista försök med en guide för oljebyte i en TF-80SC denna gång skippar jag nybörjar level och gör den för den som vill göra bytet helt seriöst med spolning vilket man alltid ska göra vid automatoljebyte om bytet ska vara fullgott.

Kanske någon gillar den annars läs inte vidare utan glöm den. Eller gör gärna en film om du gillar den och gör bytet på detta sätt, ska försöka få tid att gör en själv någon gång.

Denna guide förutsätter goda kunskaper i mekande och skalar bort många små steg som att oljan i sumpen ska bytas före spolningen görs och påfyllning av ny olja ska göras innan man börjar spola lådan.

Utprovat av mig och mina meckvänner som gillar att överlista biltillverkares sätt att försöka få oss att vi måste lämna in bilen. Denna guide är faktiskt ungefär samma för många bilar med nyare lådor utan oljesticka. Dom äldre gör jag lika dant på men då kan man efterkontrollera nivån via stickan.

Personligen tycker jag det är för struligt att höja bilen upp och ner fram och tillbaka med luftfilter och annat. Så jag sprutar in det sista med oljan underifrån. och brukar aldrig använda mig av påfyllningshål eller liknade då det brukar gå snabbare att fylla via automaten kylsystem samt man kan ha full koll på mängden in och ut.

Resterande av bytet av oljan gör jag genom köpa slangen som går från utgående olja på automaten till kylaren alternativ röret beroende på vilket som blir bäst, detta gör att jag kan använda original anslutningarna i bilen och få helt täta kopplingar på retur och påfyllning av olja i lådan som kan skötas helt vid sidan om bilen, dela den nya inköpta slangen/röret sätt i den kopplar in slangar på in och utgående alltså samma slang inte på lådans in och ut utan ut är från lådan och in blir till oljekylaren då du kommer fylla/trycka in ny olja via oljekylningen in i lådan igen vid bytet, den nyinköpta slangen som är delad får givetvis kompletteras med slangar och kopplingar och kran på ena sidan för enkelt handhavande. returslang kopplad till dunk som är markerad med liter mått för varje liter. Fyller via den andra som är kopplad till dunk som också har liter mått denna dunk med nya oljan som ska i lådan samt kran så du kan stänga av oljepåfylningen. Ha bilen lite upphissad för kunna ha returdunken under automathöjd bredvid sig när man startar stoppar motorn. Ha genomskinliga slangar så man kan se oljan. Ja just det se till ha lite längd på sakerna så du kan ha det bredvid dig när du ska starta stoppa motorn gälle räven påfyllningsdunken som måste vara över motorkylarens högsta nivå om du inte har kylningen av automaten i underkant av kylaren olika på olika modeller men för enkelhetens skull ha den ovanför motorns höjd så blir det aldrig fel samt det rinner lättare in i lådan om det blir lite tryck på det av höjden. Starta kör ur så mycket som man vet lådan oljereserv innehåller innan den går torr själv spar jag 0,5-1.0 liter beroende på om det kommer någon luft bubbla med eller inte försök att inte få luft bubblor med då får man köra ur mindre man ska enligt mig inte köra lådan helt torr innan påfyllning av ny olja om ifall olika åsikter finns här så är min kör inte helt tomt i oljesumpen. öppna kranen på den andra dunken med nya oljan fyll lika mycket olja som gått åt så nivån är rätt igen i automaten starta igen och stoppa och fyll om vart annat till man ser oljan som kommer ut är helt ny och fin. Bort med allt ihop koppla ihop original kylningen. upp med bilen tryck in olja till det rinner över.(trycka in får du göra med spruta eller annat påhitt rekommenderat testa att sprutan du tänkt använda fungerar och klarar spruta in oljan bör rymma en 0,5 liter åtminstone för att vara till hjälp här.) Starta, fort som bara den efter start tryck in mer olja då det för mig brukar fattas olja då nivån kollas med motorn igång och därav måste motorn vara på när nivå skruven är ur annars rinner det ut massa olja igen om man stänger av. men vidare nu är motorn igång du har fyllt till det ran över. då måste man kolla tempen via vida eller som jag föreslog infratempmätare när lådan kommit upp i rätt temperatur i med pluggen och ja då ska det vara rätt nivå på oljan. Själv gillar jag inte alls detta förfarande för automater men vad ska man göra irriterande att hederliga oljestickan för automatlådan skulle överges av biltillverkarna. Kommer givetvis små rinna över lite olja under uppvärmningen men hellre det än att man står med en låda som man inte vet om det är för lite olja i under uppvärmningen tycker jag personligen då vet man ju att lådan smörjs ordentlig och överflödar rinner sakta ut under uppvärmningen. Just den en sak till under denna uppvärmning är det ju bra om man samtidigt passar på att växla enligt bifogade instruktionen i inlägget ovan ca 2 sekunder på varje steg 2 gånger man får vara snabb farm och tillbaka kan gå ganska fort att värma upp oljan så ligg inte på latsidan här en liten fördel att ha en hjälpare uppe i bilen medans du själv är under bilen och håller koll på nya tiders oljestickan ett håll som det rinner olja ut ur under uppvärmningen. Just det en till sista sak bilen måste stå helt rakt också under kontrollen annars blir det fel nivå. så bara pallbockar fram eller liknade så bilen står snett fungerar inte. Måste bara gnälla av mig varför kunde inte biltillverkarna gjort detta rör som går upp i automaten så rätt nivå på oljan kom vid full driftstemperatur på automaten tycker jag skulle varit så mycket enklare speciellt vid en kontroll av oljan. För ska man göra det nu måste man vänta till bilen är helt kall annars rinner det över när man öppnar. Men men det är som det är. men nog är det bra struligt speciellt om man ska köpa en bil och vill kolla oljan så den inte är bränd i lådan eller bilen gått med samma olja hela sin tid. Tjitt vilka dåliga oljor jag sett i några XC90 helt otroligt att dom automaterna gått när oljan i lådan varit helt svart.

Önskar stora lycka till och vill samtidigt tacka folk som gjort samma för mig genom tiderna och lärt ut ovärderliga kunskaper via såna här forum på svåra meckningar hur man överlistar klurigt byggda saker som varit svåra att reparera själv och skulle kostat en halv förmögenhet att lämna in för.
av Rolle85
Nu har jag pratat med Bilia. De sa att man kan göra en sköljning, de gick på 7000kr! Sen erbjöd de också enbart byte av oljan och de gick på 4500kr.
Jag tycker de låter lite skumt att de erbjuder enbart byte av olja för som några här tidigare sa så kan de va problematiskt?
Därför skulle jag jättegärna förstå vad komplikationerna är med att tappa ut säg 2 liter olja underifrån och sen fylla på upptill med 2 liter olja? Jag kan göra det när motorn är varm eller kall, ni bestämmer =)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]