Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 -08 2.4d

Någon gång i månaden eller varannan månad är det som bilen tappar turbotrycket och då räcker det med att växla så kommer all kraft tillbaka.

Nu senast så tändes även motorlampan (för första gången) och det hjälpte inte att växla. Gick att köra men motorn var orkeslös.
Tänkte att nu e de kört men stängde av bilen och startade den omedelbart igen och den gick som vanligt.

Felkoden som registrerades är ECM-2029900 och förslag på vad som är fel enligt bilder. Vad hade ni börjat med?
03.JPG
03.JPG (97.62 KiB) Visad 1054 gånger
04.JPG
04.JPG (108.83 KiB) Visad 1048 gånger
laddtryck ser du ju ut att ha 210kpa... kan vara ett givarfel dvs att givaren för en kort period "tappar" värdet
men kan också vara VNT n som kärvar lite å inte hänger med men då brukar det bli tvärt om.. då kan en regenerering av partikel filtret hjälpa för då bränner man bort eventuellt sot i turbon med. bara en tanke

Prova å logga Begärt å verkligt värde på laddtrycket så får du en fingervisning å även om verkligt värde blippar någon stans

tilläg
kan ju vara luftläkage med å massa andra saker
berrabus skrev:
VolvoB20 skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=139481
Tack. Ser inget i den tråden varför man byter sensorn.
Ger det samma felsymptom som jag har menar duoch är det vanligt att det blir fel på den?
Min tappade turbotryck ibland, först q gång i månaden, sen allt oftare. En växling så kom trycket tillbaka.. Bytte sensor och nu har den gått bra i 14 dagar, så jag håller tummarna att det var felet. Visst vanligt att den ger upp. Kostar 250 kr så det var inte så mycket att fundera på..
VolvoB20 skrev:Min tappade turbotryck ibland, först q gång i månaden, sen allt oftare. En växling så kom trycket tillbaka.. Bytte sensor och nu har den gått bra i 14 dagar, så jag håller tummarna att det var felet. Visst vanligt att den ger upp. Kostar 250 kr så det var inte så mycket att fundera på..
Ok. 14 dgr är inte så länge men håller tummarna.

Det är ganska sällan det händer med min men motorlampan gjorde att jag tänkte ta tag i det. Var köpte du den?
I början var det extremt sällsynt (1 gång per månad) men blev att vanligare med tiden, för att till slut göra det omöjligt att dra släp för det kunde hända flera ggr på en färd.

Köpte den från Tyskland.

Snart en månad nu utan det hänt igen...
Oljeservice erfordras - Eller inte?

Skulle kunna vara diesel som spätt ut motorol[…]

Rub it in bara :-( rubitin.JPG

Visa din semesterbil(d)

Nu är knarren till folka parkerad i Belfast l[…]

Bromsbelägg byte

Å du kan ju bromsa lite mera fösta tide[…]