Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
Men om man bara tar ut 2 liter och sen häller tillbaka två liter måste de väl bli rätt nivå??
av mbc
Rolle85 skrev:Men om man bara tar ut 2 liter och sen häller tillbaka två liter måste de väl bli rätt nivå??
Ja om den gamla och nya oljan håller samma temperatur.
Vet inte hur kinkiga dom är med nivån, men eftersom volvo väldigt tydligt säger att nivån ska kollas vid rätt temp så är det nog ganska viktigt.
av Schmoyoho
mattsson81 skrev:lite osäker blir jag allt hur länge Volvo körde med 3309
Gen I har 3309, gen II har en syntetisk olja.
mbc skrev:
Rolle85 skrev:Men om man bara tar ut 2 liter och sen häller tillbaka två liter måste de väl bli rätt nivå??
Ja om den gamla och nya oljan håller samma temperatur.
Vet inte hur kinkiga dom är med nivån, men eftersom volvo väldigt tydligt säger att nivån ska kollas vid rätt temp så är det nog ganska viktigt.
Så länge man inte fyller alldeles för mycket eller alldeles för lite mellan gångerna så går det nog bra även fast temperaturerna skiljer. Nivån kollar man när man är färdig med bytandet vid 50-60°C.
av Rolle85
Men om jag låter bilen stå i garaget en hel natt och därefter gör bytet, är de ok?
Senast redigerad av 1 Rolle85, redigerad totalt 0 gånger.
av Rolle85
ok, behållaren mäter antal liter och sen kan jag ställa den på vågen också.
av Andis
Är lådan torr på utsidan samt rören har jag mycket svårt att tro att någon olja försvunnit. Har inte själv vart med om det utan då ser man att det läcker.

Jag och vänner till mig som meckar gör så här med dessa nya lådor efter bytet är lådan troligen hyffsat varm fortfarande men inte tillräkligt. Fyll då på till det rinner över (eftersom nyare volvo lådor fylls underifrån) lys med infratempmätare mot lådan under del låt motorn gå på tomgång när lådan är upp i rätt temp för rätt nivå troligen 60 grader (se efter i vida) dra i pluggen och klart.

Kan nog doktoreras i ämnet men gör biltilverkarna sitt bästa för krångla till det får man göra sitt bästa för överlista det. Detta tips fick jag av en som handlat med bilar och gjort det på massor av bilar inte en ända har kommit i reklamation. Samt ingen har strulat för mig heller.

Hoppas hjälpen är tillräklig för du ska våga börja byta olja. Har kollat men finns ingen bra video på youtube för din modell dom jag hitta samt den som länkades tidigare i tråden tror jag inte är för din modell då jag är ganska säker på du inte har oljesticka på din för den är för ny verka försvinna på V70 II när 6 stegade lådan kom.
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
av mattsson81
Det kan ju bli rätt men det kan ju lika gärna bli fel.
Om proceduren för att göra det rätt är för svår att genomföra så kanske man ska överväga å låta någon som kan göra det på rätt sätt göra det i stället för du kommer inte å spara många slantar på om något går fel å du sabbar lådan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]