Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
dunderhonung skrev:Slangarna mellan givare och avgassystem är bara kollade. Verkstaden sa att de såg ok ut. Kanske idé att byta dem ändå?

Osäker på nu om de bytt båda tryckgivaren, för det finns väl 2st? Tror bara Volvo bytte den som sitter innan turbon... Får kolla detta med dem idag
Dom kan vara igensotade bland annat.
Tryckgivaren har två slangar in, en före filtret och en efter (mäter tryckfallet över filtret) det är väl den mest sannolika felkällan om resten är i skick.
av dunderhonung
TommyP86 skrev:
dunderhonung skrev:Slangarna mellan givare och avgassystem är bara kollade. Verkstaden sa att de såg ok ut. Kanske idé att byta dem ändå?

Osäker på nu om de bytt båda tryckgivaren, för det finns väl 2st? Tror bara Volvo bytte den som sitter innan turbon... Får kolla detta med dem idag
Dom kan vara igensotade bland annat.
Tryckgivaren har två slangar in, en före filtret och en efter (mäter tryckfallet över filtret) det är väl den mest sannolika felkällan om resten är i skick.
Alla slangar i anknytning till filtret har de checkat säger de, pratade med dem idag. Sen om de kollat dem invändigt är jag ju tveksam till. Ska fråga lite försiktigt nästa gång jag pratar med dem.

Annars hade de slut på idéer säger de, suck!:(
av dunderhonung
mattsson81 skrev:Olja av kvalitet A3/B4 tillexempel är "fullash" olja dvs mer sulfat aska (mer smöjning) men eftersom en viss del av oljan förbränns och blandas ut med andra saker kan nivån på oljan va oförändrad men men har ändå förbränt en viss mängd.
på bilar med partikel filter kör man därför med lowsaps (C) klassade oljor även A5/B5 är godkänd för Partikel filter
fråga mig inte varför man blandar ihop C och A/B klassningar

dvs man kan ha en motor som "inte tar någon olja" men som i själva verket bara drar lite men det kompenseras av utblandning.
På Vag har man ofta en högre förbrukning av någon anledning å där är det ännu viktigare med rätt olja.
ett exempel Audi a4 2.0tdi (pd) ca 15000mil klarade sig 500mil efter oljebytet från C3 olja till A3/B4 sedan var filtret fullt.

Du har med största sannolikhet en PSA motor å dom har ibland lite ojämn kvalitet på produktionen enligt mig
så om du har en motor som drar mer olja än normalt kan det bli problem med att partikel filtret sätter igen tidigare.
Ett tips då kan vara att kolla vad Citroen å Peugote Rekommenderar för olja till den motorn
Volvo kör ju sin A5/B5 i allt för att den överträffar kvalitet kraven till alla deras "äldre" motorer 2005- VEA
Dock betyder inte det att det är den bästa oljan för att avgasreningen ska fungera
Intressant, tack för info. Stämmer att det är en PSA motor i denna. Bytte olja själv nu senast med kolla i gamla protokoll vad Volvo hällt i och gick på det. Bilen tar ingen olja (inte märkbart i vart fall).
av dunderhonung
Hade förra sommaren problem med läckage vid en spridare som sedan tätades. Sotar bilen mycket då och kan det kanske ställt till det? Men som sagt, filtret har låg sotmängd säger verkstaden...

Felkoden på askhalt p242f kom i samband med att Volvo hittade ett läckage mellan turbon och filtret. Hade känt avgasdoft inne i bilen ett tag och det kom därifrån. Men som sagt därefter dök p242f upp, ash accumulation
av mattsson81
Jag kan inte med säkerhet säga vad som gäller här men det är inte omöjligt att felkoden om askhalt i filtret kan vara en "timer" som har räknat slut om man som du säger missat å nolla Räknaren vid byta av filtret.
Nollning av addetiv nivån borde inte spela in. det baserar jag på att den i det fallet iaf vet hur mycket det är i tanken när man kollar den.
av mattsson81
Jag kollade å det är en kilometerräknare för partikel filtret som nollställs så det borde inte ge felkod på detta sättet

Tilläg
P242F betyder att det är strypning i partikelfiltret dvs för högt tryck före jämfört med efter. om du har bytt differenstrycksgivaren så är det nog så att filtret behöver plockas bort å rengöras.
Om det nu är så att du bara kommer 5000mil på ett byte skulle jag börja misstänka oljeförbrukning/Korta körningar
jag vet bilar med under 12000mil som körts småsträckor under en mil åt gången som satt igen filtret på under 1000mil
utan att haft några direkta fel som hög oljeförbrukning

C242F ska blockera regeneration vilket är lite märkligt att du säger att du har den samtidigt som bilen regenererar hela tiden .....
är du säker på att den regenererar så ofta?

P2458 betyder att automatisk förbränning av sotpartiklar inte kan starta. villkor är inte uppfyllda.
av dunderhonung
mattsson81 skrev:Jag kollade å det är en kilometerräknare för partikel filtret som nollställs så det borde inte ge felkod på detta sättet

Tilläg
P242F betyder att det är strypning i partikelfiltret dvs för högt tryck före jämfört med efter. om du har bytt differenstrycksgivaren så är det nog så att filtret behöver plockas bort å rengöras.
Om det nu är så att du bara kommer 5000mil på ett byte skulle jag börja misstänka oljeförbrukning/Korta körningar
jag vet bilar med under 12000mil som körts småsträckor under en mil åt gången som satt igen filtret på under 1000mil
utan att haft några direkta fel som hög oljeförbrukning

C242F ska blockera regeneration vilket är lite märkligt att du säger att du har den samtidigt som bilen regenererar hela tiden .....
är du säker på att den regenererar så ofta?

P2458 betyder att automatisk förbränning av sotpartiklar inte kan starta. villkor är inte uppfyllda.
Jag körde en del korta sträckor kanske de första 1000milen med det nya filter iom att jag samåkte till jobbet. Körde 10mil 1 dag per vecka och övriga dagar kanske bara någon km till platsen vi möttes upp på så det kan ju ev vara anledningen till att filtret täppt igen i förtid.

Blir dock förundrad över att verkstaden säger att "sotmängden är låg i filtret". Hur pålitliga är de siffrorna de kan läsa ut? De har också kört en forcerad rengöring mha Vida. Den gick igenom på 15min. Borde inte det löst problemet ett tag i vart fall?

Filtret jag satte i senast är inte ett original utan detta:
http://www.fixabildelar.se/sv/volvo/v70 ... 12-kw-80-h

Kanske dålig kvalité på det...

P2458 har jag haft liggandes under en tid men 242f kom nyligen och när 242f sitter så märker jag att regenereringen stoppar så det är ju som du säger ovan.

Vad innebär det att villkoren inte är uppfyllda för P2458? Vad ger den koden? Hänger det samman med ett fullt filter?
av mattsson81
ja om 2458 sätts beror det på att något villkor för att starta regenerering inte är uppfyllt tillexempel för hög sotnivå i filtret eller för kort körsträcka med mera den kan ha startat men inte avslutats. å då nollas inte systemet.

en sak jag börjar fundera på som jag har råkat ut för att kunden tror att bilen regenererar för att förbrukningen går upp å bilen går lite sämre. det betyder inte att den regenererar det kan va andra fel som gör detta.
speciellt eftersom felkoden om att askhalten är för hög borde stoppa bilen från att försöka regenerera.
Du behöver kolla upp bilen med lämpligt diagnos verktyg för att se när den startar regenerering. annars är det bara gissningar.
Det brukar gå att tvinga fram en sotförbränning (regenerering) med diagnos utrustning men det klarar ändå inte av att tömma filtret på aska som behöver rengöras på annat sätt.
av mattsson81
Jag gick in på länken du bifogade å för 3100kr ska man kanske inte räkna med att filtret motsvarar ett original filter
detta kan ju givetvis spela Inn i sammanhanget.

hur många Hpa har du på tomgång om du kollar mätvärden å hur många Hpa har du i 90
Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]

Vad händer om du drar en fullgasrepa? Trycke[…]