Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har en väldigt god vän till mig vars föräldrar vill få iväg sin S80 som bara står och samlar damm då de köpt nytt.
Inga större problem, dock så är det ett klonkande ljud när man kör över ojämnheter på vägen och dyl, behöver inte ens vara så grovt som ett farthinder etc.

Enl ägaren så är det här en barnsjukdom på dessa bilar och det ska inte vara några problem vilket han fått höra utav en mekaniker, vem vet jag inte.. Har dock svårt att smälta ljudet, och misstänker att det kommer från framvagnen el stötdämpartornet.
Eftersom det är nämnt för honom att det är vanligt på dessa bilar, och inget större att oroa sig för, så låter det som att någon utav er säkert känner till det här.

Jag själv, även om jag litar på honom till fullo! Kan inte riktigt släppa det klonkande ljudet. Vad känner ni till? Nästa vecka innan eventuellt köp så tänker jag lyfta upp bilen, men inte säker på att jag hittar problemet, om det nu finns ett problem.

Är det något annat att tänka på när man köper dessa bilar? I övrigt är den i fint skick, knappt 22,000mil och få ägare samt fullservad.

Tacksam för snabbt svar!
Tack!
Hade ett klonkande ljud från mina gamla XC90. Från båda. Lämnade in den första på Volvo, dem hittade inget. Det kom främst när jag gasade i grus & svängde. Eller hade släp på, samma med grus som underlag. Men som sagt. Dem hittade inget.

Lycka till.
Ja standard på framvagnen är ju kränghämmarstagen eller klonkstagen som de också kallas ;) Dom blir ofta dåliga och det blir ett klonkande/ knäppande så fort marken är ojämn. Hade det på min v70 innan jag bytte igen i somras, sjukt störande.

Annars kan det vara fjädergummin och/ eller topplagringar som är dåliga. Men då är det mest när man kör över ojämnheter etc som orsakar större rörelser i framvagnen. Kan också vara spindelled/ styrled men de märks mest på styrförmågan.

Förutum drivaxel och spindelled så är alla dessa grejer ganska lätta att byta, jag har haft isär min framvagn flera gånger och bytt både det ena och det andra. Allt man behöver sen är en framvagnsinställning på 1000:-. Det plus delar, dyrare än så behöver det inte bli om du kan meka lite själv ;)
Tror jag hittat felet.
Hur lägger man upp bilder? Ett jäkla glapp i tornet på stötdämparhuset.
Öppnade huven, tog bort plastskyddet för tornet (längst upp).. Sista biten, där stötdämparen är fastskruvad glappar ju så man kan stoppa in ett finger i mellan. Så antagligen är det hela dämparen som slår mot karossen när man kör över något ojämt. Såg inte ut att vara något glapp i stabilisatorstaget/kammarhämmaren(?) eller övriga framvagnen.
Sådant som inte besiktningen bryr sig om eller volvo hittar brukar vara stötdämparlagring + gummibussning.
Har precis fixat detta på en s60 -01, blev helt tyst.
under 1000 :-per sida (biltema) och ca 1,5-2 timmars jobb för en amatör som mekat "lagom" mycket.
finns filmer på youtube, sök på engelska också...
Klonk är standard på dom här framvagnarna.

Det kan vara några millimeter glapp på fjäderbenet.
Det säger inget egentligen, men dåligt övre fjädersäte är vanligt.
6-700kr/sidan för fjädersäte + styrlager.

Det sitter också en "gummislang" på fjädern, som kan ge upphov till knirk och knack.
Även nedre gummimellanlägg mot fjädertallriken.

Länkarmsbussningarna ger sig ungefär var 10-15,000mil beroende på hur och var man kör..

Glappande leder i allmänhet givetvis som alla andra bilar.

Inget av detta är särskilt dyra prylar, och normalhändig med ganska basic verktyg byter dom själv.

Är det enda felet på bilen är det inget att snacka om.
Den är ju 19 år gammal för tusan, och borde heller inte kosta långt över 12 ,000kr besiktad och skattad.
Obs!
Tror dom att den ska kosta närmare 20,000kr, köper du en betydligt nyare S80, under 20,000kr, utan att leta länge.
Det finns vissa som tror det är guld i dom.

Milen struntar du alltid i när du köper Volvo.
50,000mil på någorlunda servade exemplar är inga problem alls.
En med 30k på mätaren har även fler dyra sällan-bytes-slitdelar bytta, än en med "bara" 20k, och 30k exemplaret kostar betydligt mindre.
Ålder och undermåligt underhåll tar alla bilar numera som inte råkar illa ut.
Milen? Nope!
Något att tänka på....

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?

Bensinpriser v2

Skiljde nästan 3:- mellan diesel och bensin i[…]