Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Rinner det ur 2 liter skulle jag rekomendera stanna vid 1,5 liter fyll på starta igen tills du ser ny olja kommer ur returledningen.

för enklare påfyllning rekomenderar jag tratt och slang kopplat till oljeledningen som går tillbaka till automaten.

För gissar du har påfyllning underifrån.
av Rolle85
Men säg att man låter 2l rinna ut och sen fyller på 2 liter och inget mer. Sen en månad sensre gör msn om samma process igen. Sen en månad senare samma igen. Tillslut måste oljan se rätt bra ut?
Användarvisningsbild
av apersson850
Det blir ju bara en utspädning av oljan. Effekten minskar varje gång du byter två liter olja. Efter sex sådana byten har du fortfarande 15% av den gamla oljan kvar. Det kostar typ 3-4000 kronor att få detta gjort ordentligt på en Volvoverkstad. Extremt mycket billigare än ett haveri i växellådan. Med lite tur hittar du en annan verkstad som gör det likadant, fast lite billigare.
av Andis
Rolle85 skrev:Men säg att man låter 2l rinna ut och sen fyller på 2 liter och inget mer. Sen en månad sensre gör msn om samma process igen. Sen en månad senare samma igen. Tillslut måste oljan se rätt bra ut?
Absolut mycket bättre än att inte byta alls. Även om spolning är bäst. Men tycker man det känns lite knepigt och inte riktigt vill så byt så med ca 100 mils intervall till den som du byter ser fin ut.

Swedol har fina priser på 20 liters dunk med automatolja. Kolla där om dom inte har din sort med dom kan beställa hem om dom inte har hemma. Hittils har dom fått fram dom sorter jag frågat efter.
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja det går ju. Jag bytte olja på ZF-lådan på min 940 på det sättet eftersom jag inte vågade ge mig på anslutningarna på kylaren. Om man höjde bilen i fram fick man ur 3 l olja ur pluggen. Först 2 l sedan lät jag den stå över natten så droppar det sakta 1 l ur konvertern. Sedan fyllde jag på samma mängd, körde 10 mil och gjorde om det. Efter 5 byten återstår bara (4/7)^5 = 0,06 alltså 6 % av den gamla oljan.

Men då måste man nog få ur mer än 2 l. Kanske om man lyfter på högra sidan och låter den stå?
av Rolle85
efter att ha läst på mer verkar mitt senare förslag vara det som verkar bäst då ett komplett byte verkar kunna ge upphov till större problem då små avlagringar kan lossna och bli problem. Verkar dock inte vara några nätsiter som säljer oljan så jag får gå till bilia.
av mattsson81
Det borde det va ja om det är en TF80-SC

Det brukar stå i instruktionsboken

lite osäker blir jag allt hur länge Volvo körde med 3309
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]