Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Så här ser en rätt vanlig vinterdag ut för mig. Vid 17-tiden eller strax där efter sätter man igång med matlagningen.. Bilen går på timer och startar laddningen vid ca 19. Jag skulle kunna ställa in den på betydligt senare också om det behövts.
[attachment=1]Skärmklipp 2018-01-25 18.34.57
Här är igår då jag manuellt valde att ladda direkt (bara klicka bort pausläget i appen) då jag skulle iväg en sväng senare. Visste att jag skulle klara mig då matlagningen inte innebar ugn eller så, och jag körde ingen tvättmaskin.. samt att det inte var speciellt kallt ute.
[attachment=0]Skärmklipp 2018-01-25 18.33.25
Tycker du ser väldigt lokalt på effekttopparna under dygnet. Man kanske bör se det i ett litet större perspektiv typ kvarter, stadsdel, samhälle eller region för där hjälper ju inte riktigt en smart laddare till.
Jo, nu var det ju prat om villornas egna huvudsäkringar. Det kan man avhjälpa ganska enkelt.. och generellt är det väl så att man nattetid har lägre förbrukning.

Att ha smarta laddare som är uppkopplade och också kan ta hänsyn till lokala nät verkar också vara något som kommer starkt. Då också med möjlighet för elbilsägare att tjäna lite pengar på sin lagring och kunna sälja tillbaka en del en då det är hög efterfrågan (=högt pris). Andelen batterikapacitet i Sverige är idag redan ca 8 ggr större än den batteripark som tesla byggde i Australien förra året, och det växer snabbt. Finns ju en stor potential i de mängder lagringskapacitet som troligen rätt snabbt kommer öka. :)
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
lennarte skrev:Jag menar att vissa elbilar (med bara el) har ju 32A handske och dom flesta (i alla fall nyare) småhus har ju bara 16A huvudsäkring. Om man kan ladda med mindre än 16A, kan man då inte sätta ett vanligt 3-fasuttag på husfasaden??? Och koppla bort varmvattenberedaren ?:-/
Det enda vettiga är en smart laddare som övervakar huset kontinuerligt. Jag vet ju aldrig när värmepumpen, varmvattenberedaren, vattenpumpen går igång. Eller när någon slår på ugnen eller tvättmaskinen.

Så den smarta laddaren måste reglera i realtid och bara suga i sig kapaciteten mellan min momentana förbrukning och min övre 16 A gräns.

Att själv behöva kontinuerligt hålla på och slå av o på grejjer känns ju stenålder.

Och motsätter mig till 300% att ha en bilmodelldpecifik laddare. Den måste fungera med alla elbilsmodeller, annars är det ju en skräpkonstruktion.
Oftast behövs det inte om du inte redan idag ligger på gränsen. Eller ser du till att ha kopp på alla ovanstående innan du kör matlagning, vedklyven, damsugaren e.t.c?

Så här ser en rätt vanlig vinterdag ut för mig. Vid 17-tiden eller strax där efter sätter man igång med matlagningen.. Bilen går på timer och startar laddningen vid ca 19. Jag skulle kunna ställa in den på betydligt senare också om det behövts.
Skärmklipp 2018-01-25 18.34.57.png
Här är igår då jag manuellt valde att ladda direkt (bara klicka bort pausläget i appen) då jag skulle iväg en sväng senare. Visste att jag skulle klara mig då matlagningen inte innebar ugn eller så, och jag körde ingen tvättmaskin.. samt att det inte var speciellt kallt ute.
Skärmklipp 2018-01-25 18.33.25.png
Jag har 20A huvudsäkring.

Typ2 är standardiserat.. och även de bilmodeller som har en annan kontakt kan med hjälp av en egen sladd som går från det ena till det andra ladda på typ2-laddare.

När det gäller snabbladdning har man kommit överens om CCS-laddare, men här finns det sen tidigare även bilar som har CHAdeMO. Så nästan alla snabbladdare har idag två sladdar. En CCS och en CHAdeMO. Tesla har sina egna "Supercharger".. då det inte fanns nått standard då dom började. Tesla har dock gjort adapter till CHAdeMO så att dom kan ladda på vanliga snabbladdare också.
Jag ligger redan på gränsen idag. Och du laddar ju bara en plugin-hybrid med litet batteri idag.

Snart har du ju två rena elbilar med stora batterier som ska laddas, för frugan din ska väl inte köpa en ful-diesel när det är dags för bilbyte utan ni kommer ju så klart att åka elbil båda två, fattas bara annat, och att gå upp kl 2 på natten för att flytta över laddningen är ju inget skoj, nä det måste ske automatiskt.
Jag ligger ibland, vintertid, på gränsen under den timme på dygnet då jag använder mest stöm.

Klart det sker med viss automatik, men den kan ju vara manuell på så sätt att man själv ställt in tiderna om man inte tycker sig ha råd att köpa en sån laddbox som har de funktionerna inbyggd. (Men för de som vill finns de, och då kan de prata med varandra och fördela tillgänglig effekt mellan sig.)
Du gör allt krångligare än vad det är.
joel80 skrev: Att ha smarta laddare som är uppkopplade och också kan ta hänsyn till lokala nät verkar också vara något som kommer starkt. Då också med möjlighet för elbilsägare att tjäna lite pengar på sin lagring och kunna sälja tillbaka en del en då det är hög efterfrågan (=högt pris). Andelen batterikapacitet i Sverige är idag redan ca 8 ggr större än den batteripark som tesla byggde i Australien förra året, och det växer snabbt. Finns ju en stor potential i de mängder lagringskapacitet som troligen rätt snabbt kommer öka. :)
Jag ser detta som rena dagdrömmar. Inte fasen skulle jag offra batterikapacitet och cykler på mitt svindyra Li-Ion elbilsbatteri för att vara kraftreserv, betvivlar att någon annan skulle göra det heller. Inte med dagens 1980-tals batteriteknologi i alla fall. Möjligt att allt blir mycket bättre i framtiden med annan batteriteknologi men där är vi inte idag.
Leopold skrev:Jag ser detta som rena dagdrömmar. Inte fasen skulle jag offra batterikapacitet och cykler på mitt svindyra Li-Ion elbilsbatteri för att vara kraftreserv, betvivlar att någon annan skulle göra det heller. Inte med dagens 1980-tals batteriteknologi i alla fall.
Du får medhåll av ingen mindre än Teslas chefsteknolog. Sedan är det ju inte bara cyklerna som bidrar till att man är ute och cyklar på den här punkten. ;-) Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1223888
Leopold skrev:
joel80 skrev: Att ha smarta laddare som är uppkopplade och också kan ta hänsyn till lokala nät verkar också vara något som kommer starkt. Då också med möjlighet för elbilsägare att tjäna lite pengar på sin lagring och kunna sälja tillbaka en del en då det är hög efterfrågan (=högt pris). Andelen batterikapacitet i Sverige är idag redan ca 8 ggr större än den batteripark som tesla byggde i Australien förra året, och det växer snabbt. Finns ju en stor potential i de mängder lagringskapacitet som troligen rätt snabbt kommer öka. :)
Jag ser detta som rena dagdrömmar. Inte fasen skulle jag offra batterikapacitet och cykler på mitt svindyra Li-Ion elbilsbatteri för att vara kraftreserv, betvivlar att någon annan skulle göra det heller. Inte med dagens 1980-tals batteriteknologi i alla fall. Möjligt att allt blir mycket bättre i framtiden med annan batteriteknologi men där är vi inte idag.
Du kanske ser det som dagdrömmar, men många förverkligar sina drömmar, och det du tror är drömmar är redan verklighet.

I Finland har man börjat satt upp V2G-laddare.
https://cleantechnica.com/2017/10/24/fi ... g-station/

Man har rätt många olika pilotprojekt på gång.

Nissan går ut rätt hårt med V2G för sina elbilar nu.
https://electrek.co/2017/10/04/nissan-e ... e-to-grid/
With the launch of the next generation Leaf, Nissan now unveils a new EV ecosystem, including a scheme to offer free power to owners with a V2G system.
Home Solar Power

Deras lösning är lite intressant också. Dom har en laddare som även den innehåller lite batteri, så laddaren kan justera själv hur mycket den behöver ta från nätet när den laddar, och kan tillfälligt minska uttaget ur huset men ändå fortsätta ladda bilen.

En studie visade också att man med rätt slags i och urladdning inte alls degraderar batteriet utan snarare håller det i trim!
At the end of a one-year trial period, researchers studied the data and concluded that if V2G is controlled by a “smart grid algorithm that is designed to minimize battery degradation, an [electric car] connected to this smart grid system can accommodate the demand of the power network with an increased share of clean renewable energy, but more profoundly that the smart grid is able to extend the life of the EV battery beyond the case in which there is no V2G.
https://cleantechnica.com/2017/08/18/eu ... tery-life/

Samma sida skriver:
"In a vehicle-to-grid experiment involving 100 electric car and truck owners in Europe as well as Enel, one of Europe’s largest utility companies, the owner of the electric Nissan earned an average of $1,530 a year from the program"

Tesla har uttalat sig positivt om tekniken, men så länge dom har bilar som rullar som laddar obegränsat och gratis på supercharger är det inte så ekonomiskt för dem att införa det. Plus att det även skulle konkurrera med deras powerwall som dom gärna säljer istället.
De bliar som säljs nu framöver kommer dock inte ha obegränsad gratis laddning på Supercharge, så i framtiden blir det kanske inte sån förlust för Tesla om de inför det.
https://www.inverse.com/article/21265-t ... -your-home

Även Mitsubishi, BMW och Honda är på g med V2G i sina bilar.

Jag skulle inte ha något emot att använda batteriet i bilen för något sånt här. Det är ju inte stor del av batteriet som används, och man kan som jag förstått själv välja minsta laddning som man ska ha innan det kan säljas något.
Får man in 10-12000kr extra per år som i fallet med Nissans pilotprojekt är det helt klart intressant.

Ska börja kolla lite på om någon av de laddare som säljs i Sverige idag är förberedda för V2G. Borde väl egentligen mest handla om mjukvara?
joel80 skrev:Du gör allt krångligare än vad det är.
Tvärs om, jag vill ha så lite krångel som möjligt. Har tex en cloud tjänst som styr en massa saker i huset och ute, Den håller reda på klocka, sommartid, sol upp/nedgång, temp, vind, vecko/helg/röda dagar osv. Den har skött allt helt automatiskt i flera år nu så jag har tex inte justerat en timmer på åratal.

Då är det ju inte för mycket begärt att laddaren själv övervakar och känner att jag förbrukar tex 7,5 A just nu och då skickar kvarvarande 8.5 A upp till 16 A till elbilen (Eller upp till 20, 25 eller vilken huvudsäkring jag nu har) . Det måste ju vara utltra basic enkelt att stödja, det är ju inte stenålder vi lever i.

Jag vill inte meka med timers. Den ska själv ladda med de kapacitet som finns tillgänglig, så fort man stoppar i sladden, Man kan ju tex få för sig att gå på bio lite spontant, då vill jag inte vara inlåst bara för min laddning inte startar förrens 20.00. Att själv behöva effektbalansera med timers känns som en förgången tid. Lite automatik ska man kräva.
Allt det finns för dig så det är lugnt. Du ska alltså ha en laddbox med effektvakt när du sen går över till elbil. ;)

Typ en sån här eller liknande:
https://chargestorm.se/produkt/laddbox-eva/

Jag kör Telldus Net hemma som låter som ungefär som vad du också har. Lampor och sånt styrs automatiskt och följer med soluppgång och nedgång. Vill också ha saker automatiskt, men också möjlighet att själv ställa in om jag vill.
joel80 skrev: Typ en sån här eller liknande:
https://chargestorm.se/produkt/laddbox-eva/
Exakt vad man behöver, Går man ut i köket och slänger in lite Janssons i ugnen som vickning fram på kvällskvisten så ber den elbilen, helt automatsikt, att lungna ned sig lite med laddningen så propparna inte smäller, tills Janssonen har blitt varm

CGC100 mäter typiskt på servisen som kommer in till fastigheten, efter huvudsäkringar samtidigt som den har kontroll på effektuttaget i laddstationerna. Om det finns en överbelastningssituation kan CGC100 styra ner effekten i laddstationerna i syfte att garantera att verksamhetskritisk utrustning inte får strömavbrott.

Undrar vad en sådan laddare kostar?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]