Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Djursvallen
Hej,

Till veckan hämtar jag en XC90 T8. Då laddhybrider är nytt för mig så tänkte jag höra med er som har laddhybrider hur det fungerar med laddning. Funkar det att ladda trots att bilen står inne i garage eller finns någon konstig regel om att det finns en brandrisk vid laddning?

Jag tänkte också på de publika laddstolparna. Som jag förstått är det olika laddhandskar, varvid endast någon typ (typ 2?) passar Volvo. Vad är eran erfarenhet, går det ofta att ladda Volvon vid de publika stolparna?

Slutligen tänkte jag kring laddning om man ska vara borta ett par dagar. Ska laddsladden sitta i eller ska man undvika detta?
Användarvisningsbild
av NorskT8
Til ditt første spørsmål så er risikoen først og fremst knyttet til det elektriske anlegget ditt og hvorvidt det er i god nok stand til å takle ladingen. Her i Norge er det innført spesielle krav til lading av kjøretøy, jeg vet ikke hvordan det er i Sverige.

Type 2 er den vanlige standarden nå, asiatiske biler har gjerne type 1.

Ledningen kan fint stå i noen dager.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Inga problem alls att ladda inne. I Stockholm har det fram till rätt nyligen varit så att nästan alla laddare i stan varit i garage. Nu har man börjat få upp lite även på gatorna.

Det du behöver för att kunna ladda på de flesta offentliga stolparna (som nästan alla är Typ2) är en typ2-kabel.
Finns att köpa på olika ställen. Den för Volvon behöver bara klara 16A enfas, men det finns sånna som klarar upp till 32A trefas. Alla funkar.. Men de som klarar mer är lite tyngre och tjockare, samt kostar väl lite mer.

Man sätter nämligen rätt sällan en typ2-kabel på en offentlig stolpe utan istället ett typ2-uttag. Det gör så att de som har andra uttag kan ha en kabel som är t.ex från Typ2 till typ1.

Bilen slutar ladda när den är full. Står den några dagar och kanske rappar lite laddar den upp igen.

Jag har haft min stående en vecka på Arlanda med sladden i. Bilen kan inte bli överladdad.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det enda du behöver tänka på när du har den inne är att du inte kör förklimatiseringen. För på T8 görs det med den bränsledrivna värmaren och det blir inte bra om den står inomhus.

Lycka till med bilen. Du kommer bli väldigt nöjd! :-)-)
av Djursvallen
joel80 skrev:Inga problem alls att ladda inne. I Stockholm har det fram till rätt nyligen varit så att nästan alla laddare i stan varit i garage. Nu har man börjat få upp lite även på gatorna.

Det du behöver för att kunna ladda på de flesta offentliga stolparna (som nästan alla är Typ2) är en typ2-kabel.
Finns att köpa på olika ställen. Den för Volvon behöver bara klara 16A enfas, men det finns sånna som klarar upp till 32A trefas. Alla funkar.. Men de som klarar mer är lite tyngre och tjockare, samt kostar väl lite mer.

Man sätter nämligen rätt sällan en typ2-kabel på en offentlig stolpe utan istället ett typ2-uttag. Det gör så att de som har andra uttag kan ha en kabel som är t.ex från Typ2 till typ1.

Bilen slutar ladda när den är full. Står den några dagar och kanske rappar lite laddar den upp igen.

Jag har haft min stående en vecka på Arlanda med sladden i. Bilen kan inte bli överladdad.

OK! Det funkar att ta med den kabel som följer med bilen då?

Stort tack för alla svar. Det uppskattas.
Användarvisningsbild
av joel80
Till min V60 TE följde det bara med den kabeln man kan använda för att ladda i vanliga shucko-uttag. Alltså sånna du har hemma. Jag fick lägga ett par tusenlappar på en typ2-kabel.

Vet inte om Volvo nu ändrat och även skickar med en sån?
Användarvisningsbild
av Hanzon
joel80 skrev:Till min V60 TE följde det bara med den kabeln man kan använda för att ladda i vanliga shucko-uttag. Alltså sånna du har hemma. Jag fick lägga ett par tusenlappar på en typ2-kabel.

Vet inte om Volvo nu ändrat och även skickar med en sån?
Jag fick enbart med shuckokabel, försökte få säljaren att lägga till typ2 utan kostnad men det var helt omöjligt.
Fick slanta upp 2500kr för en 8meter typ2 på Bilia. Finns säkert billigare alternativ,
Användarvisningsbild
av joel80
Jag köpte en sån här och hade 10% rabatt så hamnade precis under 2000kr.
https://evconnect.se/collections/laddsl ... s-230v-16a

Skulle jag köpt idag hade jag lagt till ett par hundringar för att kunna ladda snabbare med nästa bil:
https://evconnect.se/collections/laddsl ... s-400v-16a
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Köpte också till en typ2. Volvos egna och den kostade några tusen.

Oavsett vilken typ2-kabel du köper så välj en lång!!

Det är ofta någon icke laddbar bil står på rutan för elbilar och ibland är rutorna märkligt placerade. Därför är det ofta väldigt bra med en lång sladd.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]