Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag förstår inte varför man inte skall ladda på det sätt som tillverkaren av bilen föreskriver. Det är ju inte på något sätt besvärligare.
Nej jag håller med... knappast oöverstigligt svårt att hitta en jordpunkt i motorrummet eller där bak om batteriet sitter där (brukar iofs sitta en lättåtkomlig pluspol i motorrummet i så fall). Självklart gör jag så nu när jag vet men kan ju erkänna att jag laddat direkt på polerna i alla år dessförinnan utan att något exploderat eller skapat bekymmer öht. Har inte laddat någon bil med batteriövervakning så jag ska inte uttala mig mer om den biten, bara konstaterar att det tydligen är en litet relaxerad inställning till detta även hos bilhandlarna i deras utställningshallar... men kan ju lätt tänkas att det inte är den mest tekniskt kompetenta personalen som donar med dessa små behov i utställningshallen.
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
Jag laddar via 13-poliga släpvagnsuttaget. Har tillverkat en kabel med 13-polig stickpropp i ena änden och en kontakt i andra änden som passar till min CTEK-laddare.
Nej, om inte laddaren är på när man sätter dit eller tar bort klämmorna blir det inga stora gnistor. Explosionsrisken finns för övrigt främst när man slutat ladda och ska ta bort klämman. Det är ju under laddning som knallgas bildas, så när man först sätter dit klämman är risken närmast obefintlig. Men när man tar bort den är det en annan sak. Men under laddningen kan det ju hända något som gör att klämman rör sig, och då orsakar gnistbildning.
Att sen många laddat och inget hänt har inte med saken att göra. Jag har sett resultatet av en batteriexplosion, och det kan jag säga, det är inget man önskar, inte ens åt rätt otrevliga ovänner. Så bara det faktum att det kan hända, och att det är lika lätt att undvika, gör att du aldrig ska sätta dit den sista, eller ta bort den första, klämman direkt på batteriet.
joskarl skrev:Är det verkligen risk för gnistbildning när man kopplar in batteriladdaren? Jag brukar inte strömsätta laddare innan den är kopplad till batteriet. Är det inte startkablar man tänker på?
Precis.. Moderna laddare ger heller inte något laddning före de känner att de är kopplade till ett batteri.

Men även om risken för gnistbildning så gott som är borta finns det som man ju kan läsa i tråden starka argument för att inte koppla direkt på minuspolen.
Camel skrev:Jag laddar via 13-poliga släpvagnsuttaget. Har tillverkat en kabel med 13-polig stickpropp i ena änden och en kontakt i andra änden som passar till min CTEK-laddare.
Nyfiken på detta, hur har du gått tillväga?
joel80 skrev:Men även om risken för gnistbildning så gott som är borta finns det som man ju kan läsa i tråden starka argument för att inte koppla direkt på minuspolen.
Risken för gnistbildning är som sagt störst när man tar bort sladdarna (om man inte dragit ut matningen till laddaren först) och om man råkar stöta till sladdarna, så att klämmorna rör sig mot batteripolerna. Då kan man förvisso få gnistbildning även vid pluspolen.

När det gäller att ladda via släpvagnsuttaget så kan man förstås göra det. I ett 13-poligt uttag är pol 9 kopplad till 30+ i bilen, alltså ständigt strömförande. Pol 11 är chassiejord. Så kopplar du laddaren till 9 och 11 är du inkopplad på batteriet. Om TRM är installerad enligt Volvos anvisningar är pol 9 säkrad med 15 A. Men det räcker ju till de flesta laddare.
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]