Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Om man byter olja i automaten och nollställer ”oljeräknaren” vad händer i bilen då? Ställer den om tryck i lådan och sådan?
Eller är det ngt annat som händer?

Varför jag undrar: lämnade in bilen för oljebyte och jag tror inte dom nollställde den, verkstaden sa att det inte behövdes..

Med vänlig hälsning,
M
Räknaren håller koll på hur länge oljan varit över en viss temperatur och använder det för att beräkna hur pass sliten oljan är. Den ska nollställas vid byte av oljan. Säkert att inte verkstaden menade adaptionen av växellådan?
Har kollat igen med verkstaden o dom hävdar fortfarande att verken adaption eller nollställning behövs.
Tycker att den växlar hårdare o tänkte att det kanske hade något med det att göra? Att det e ett högre tryck el då.
Enligt VIDA ska räknaren nollställas när oljan byts, detta för att inte räknaren ska stå på ett högre värde när oljan i själva verket är ny och då kunna varna i onödan för att oljan behöver bytas. Är inte helt hundra på vilken inverkan den har på växlingarna men jag tror att många brukar påstå lådan växlar bättre efter att man nollat räknaren. Man kan även nolla adaptionen om den växlar dåligt, vilket Volvo gjorde på min bil när jag klagade på växlingarna på tiden före jag skaffade VIDA.
Då måste det ha någon inverkan på lådan. Så få bli att åka tillbaka till verkstan o be dom göra det.
Jävligt surt om. Gt skulle hända om dom gjort fel... vad vart skillnaden på din bil efter byte och nollning?

Tack för hjälpen.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]