Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Om du binder upp det så det inte riskerar att tappa något av det och står ut med ljudet så ska det gå bra. Är det inget rent uppenbart trafikfarligt (utan bromsar typ) så kan du (om du blir stoppad) bli beordrad av polisen till en verkstad. Kör försiktigt, det ser ut som katalysatorns fastsättning mot avgasröret är på väg att "ge upp" också
Förstår att du ej vill lägga ner pengar på avgassystem innan bes.
Men kan du inte lappa ihop det med en ölburk, ståltråd och avgaspasta precis innan bes?
Bara för att det inte ska se så illa ut vid bes och. riskera körförbud?
Du kan hänga upp den lappade delen i en krok med montageband/stålband.
Bilen klarade sig med enbart tvåor, närmare 4st.

Nu behöver jag hjälp med att meka/bestämma mig för om jag ska låta firman på hörnet svetsa dit en rörstump eller om jag ska köpa en ny katalysator. Hur skulle ni ha gjort? hur gör jag för att se om det läcker någonstans på katen eller framför den?
Tror det är svårt att svetsa skarven bakom katalysatorn? Men man kan ju alltid fråga.

Skarven framför katalysatorn finns det en bra reparationssats till, och där behöver man inte svetsa. Finns på Volvo och andra ställen. Ofta behöver man två satser.

När avgassystemet är helt, dvs när katalysator och ljuddämpare och alla rör sitter på plats, så är det enkelt att upptäcka läckor. Oftast hörs de, och annars kan man känna dem om man för en hand eller en remsa kontorspapper längs med röret när motorn går på tomgång. Luften "vibrerar" vid en läcka, går inte att ta fel på.

Väcker denna tråden för jag har […]

Sten mellan skiva och bromssköld, eller s&ari[…]

Hej Är det någon som lyckats montera s/[…]

Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]