Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av imark73
#1227825
Hej

Jag jobbar med däcktryckssensorer och har fått provexemplar på en ny ersättnings-/eftermarknadssensor till XC90 (2015/01-2016/03), S90, V90 som vi vill gärna testa och bekräfta att allt fungerar som det ska.

Undrar om det är nån som rullar utan sensorer idag med varningslampa på, som vill ha en uppsättning sensorer gratis för att testa dem åt oss? Vi betalar monteringskostnaden.
Obs: gäller endast bilar som har "direkt" eller dTPMS monterat original i fabriken och t.ex. saknar sensorer i vinterdäcken.

Vi har även till Range Rover men det är nog fel forum till dem!

Hälsningar
Mark
Senast redigerad av 1 imark73, redigerad totalt 0 gånger.
av imark73
#1227833
Hej

Informationen jag har är att bland modellerna är det troligen bara XC90 från 2015/01 till 2016/03 som har funnits i Sverige med sensorer i däcken, samt hybridmodeller. Om du kan se hjulens däcktyck i displayen då har du sensorer i däcken - de bilar som mäter via omkretsen har inte den möjligheten.
Se även - http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... s#p1033539

I min lista står det även att samma sensor finns till S90/V90 men jag har också hört att det finns inte som tillval på Svenska marknaden.

Tack, Mark
Senast redigerad av 1 imark73, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1227851
XC90 MY16 har sensorer i hjulen:
Däcktrycksövervakningen använder sensorer som
är placerade på luftventilen i varje hjul.
Screenshot_20180124-173702.jpg
Screenshot_20180124-173702.jpg (326.12 KiB) Visad 799 gånger
av imark73
#1227856
Xanthopteryx skrev:Finns ingen anledning idag till dTPMS eftersom iTPMS i dag är så bra.
Som allt annat i livet finns det tyvärr fördelar och nackdelar med bägge system.

Fördelen med iTPMS är kostnaden och enkelheten. Nackdelarna är:
- systemet är beroende av att användaren kalibrerar om systemet varje gång man fyller på med luft
- reagerar inte lika snabbt som sensorer, kan ta några minuter
- om man får en varning under körning, då vet man inte om det är allvarligt eller bara några percent under gränsvärdet
- har läst att när BMW hade iTPMS tyckte inte systemet om när bilarna blev äldre och ägarna byt t.ex, endast bakdäck så det var inte samma fabrikat som framdäcken.

Nackdelen med dTPMS är helt klart kostnaden, sensorerna byter man ungefär var tredje eller fjärde däckbyte. Fördelarna är:
- larmar inom några sekunder om man får punktering
- man ser på däcktrycket i displayen hur allvarligt det är
- man kalibrerar om systemet endast efter hjulskifte

Jag tycker det är konstigt att Volvo har valt att inte ens erbjuda dTPMS som tillval. VW använder också iTPMS men där finns det som tillval att man kan ha dTPMS. Sedan är det standard i t.ex. en Opel Mokka idag att man ser däcktrycket i displayen.
#1227870
imark73 skrev:
Xanthopteryx skrev:Finns ingen anledning idag till dTPMS eftersom iTPMS i dag är så bra.
Som allt annat i livet finns det tyvärr fördelar och nackdelar med bägge system.

Fördelen med iTPMS är kostnaden och enkelheten. Nackdelarna är:
- systemet är beroende av att användaren kalibrerar om systemet varje gång man fyller på med luft
- reagerar inte lika snabbt som sensorer, kan ta några minuter
- om man får en varning under körning, då vet man inte om det är allvarligt eller bara några percent under gränsvärdet
- har läst att när BMW hade iTPMS tyckte inte systemet om när bilarna blev äldre och ägarna byt t.ex, endast bakdäck så det var inte samma fabrikat som framdäcken.

Nackdelen med dTPMS är helt klart kostnaden, sensorerna byter man ungefär var tredje eller fjärde däckbyte. Fördelarna är:
- larmar inom några sekunder om man får punktering
- man ser på däcktrycket i displayen hur allvarligt det är
- man kalibrerar om systemet endast efter hjulskifte

Jag tycker det är konstigt att Volvo har valt att inte ens erbjuda dTPMS som tillval. VW använder också iTPMS men där finns det som tillval att man kan ha dTPMS. Sedan är det standard i t.ex. en Opel Mokka idag att man ser däcktrycket i displayen.
Att kalibrera om när man fyllt luft är ju dock väldigt enkelt, i allafall på vår bil. Peta på knappen kalibrera och kör...
Enligt denna länk reagerar systemet inom 10 sekunder:

https://www.businesswire.com/news/home/ ... ng-Systems

Nu har det ju hänt mycket sedan dess, snart sex år gammal artikel.
Dagens iTPMS kan även känna av om samtliga hjul tappar luften.

dTPMS är dyrt, omständigt, kan krävas verkstadsbesök för kalibrering, och man måste lita på att sensorerna faktiskt visar rätt värde (hur vet du vilken onoggrannhet dessa har?), dessutom försämras funktionen om det blir riktigt kallt. Norrland vintertid är inte helt optimalt.

Finns ju ingen vettig anledning till att ha dTPMS i dag. Bara dyrt och krångligt.
iTPMS är tillräckligt bra och inte det minsta krångligt att kalibrera. Och billigt och enkelt.
Hur många hyrbilar har man inte haft där däcklampan lyser då de inte har någon lust att punga ut för sensorer liksom?

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]