Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Såhär står det i ägarmanualen (till min bil).

"VIKTIGT
Om följande inte beaktas kan energisparfunktionen för infotainment tillfälligt upphöra att fungera och/eller meddelande i kombiinstrumentets informationsdisplay om startbatteriets laddningsgrad tillfälligt vara inaktuellt efter inkoppling av externt startbatteri eller batteriladdare:

Den negativa batteripolen på bilens startbatteri får aldrig användas för anslutning av externt startbatteri eller batteriladdare – enbart bilens chassi ska användas som jordpunkt."
BMS eller inte så är mig veterligen tumregeln att alltid sätta laddarens minus på chassi/kaross om batteriet är monterat i bilen. Osäker på om det har med gnistbildning att göra?

Min bil saknar BMS men varnar ändå för låg batterispänning. Vad är det som BMS tillför som jag inte har, om någon vet på rak arm?
BMS optimerar också laddningsprocessen. Du får därmed marginellt lägre bränsleförbrukning när batteriet mest laddas vid motorbromsning och inte överladdas. Vi pratar här verkligen om "marginellt"... :wink:

Batteriet håller också något längre eftersom det inte laddas för hårt.
Hjälper inte BMS till att ha koll på batteristatus för start-stopp också?
Schmoyoho skrev:BMS eller inte så är mig veterligen tumregeln att alltid sätta laddarens minus på chassi/kaross om batteriet är monterat i bilen. Osäker på om det har med gnistbildning att göra?
Ja det har med gnistbildning att göra. Gnistrar lite gör det ju var man än sätter klämman. Men i närheten av batteriet finns en liten risk för att det finns antändlig vätgas i närheten om batteriet "gasar", t.ex. på grund av överladdning.
Schmoyoho skrev:Min bil saknar BMS men varnar ändå för låg batterispänning. Vad är det som BMS tillför som jag inte har, om någon vet på rak arm?
Bortsett från vad Malmstroem redan nämnt ger BMS även ett säkrare, eller i vart fall kompletterande, besked om batteriets laddningstillstånd jämfört med det man får med enbart spänningsmättning (vars utfall beror på en del andra faktorer utöver laddningsgraden). BMS mäter den ström som flyter in och ut ur batteriet för att därigenom hålla koll på hur väl laddat det är.
frasse4 skrev:Hjälper inte BMS till att ha koll på batteristatus för start-stopp också?
Jodå. Motorn autostoppar inte om BMS tycker att batteriet är för dåligt laddat.
BMS räknar ström in och ström ut. Spänningen motsvarar inte alltid laddningsnivån så exakt, men vet man att man har tagit ut ett visst antal amperetimmar, så är det inte mycket att diskutera. De är försvunna och behöver laddas tillbaka, oavsett vad spänningen säger.
Med tanke på den här tråden blev jag litet förvånad att se så sent som idag hur man laddar sprillans nya bilexemplar i ett av prestigemärkenas glänsande utställningshallar... säger inte var eller vem. Men det laddades direkt på batteriets poler så jag vet inte hur noga det kan vara det där... förutom detta med gnistrisk och väte såklart. Jag förstår ju detta med BMS, på äldre bilar ingen issue alls mer än detta med gnistor/vätet/knallgas som sagt.
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]