Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Behöver ladda batteriet och har en s k “intelligent” laddare (ej Ctek men liknande).
Kan jag klämma fast laddarens pluskabel på batteriets pluspol och minus på minuspol (eller minuskabel till bilens jord) med i övrigt bilens kablar på plats på batteriet utan risk?
Kan elektroniken komma till skada?
Tack för svar.
Du ska INTE ansluta laddaren till minunspolen på batteriet vid laddning, då sätter du BMS (Battery Monitoring System) ur funktion som registerar bilens laddning. Köp och koppla in en snabbkontakt anpassad till din laddare till + på batteriet samt jord i karrosen och häng ut den ur batterilådan så kan du snabbt ansluta laddaren utan att hålla på med klämmorna.
HakanF skrev:Varför skulle BMS:en bli ur funktion?

Den läser väl av batteriet?
Nej det gör den inte. Den läser av laddningen.
Den kan få spunk, men oftast händer det ingenting, jag har laddat ett dussintal fordon och min egen volvo med BMS direkt på batteriet utan problem, det är ingenting som går sönder el så.

och en sådan sensor känner av laddning, urladdning, volt och temperatur i batteriet.
Nej, sönder går det inte, såtillvida att det slutar fungera för tid och evighet. Men förvirrad blir den, då batteriet fått laddning som BMS inte vet om. Därför har den inte rätt uppfattning om batteriets laddningstillstånd, vilket i sin tur innebär att den inte fungerar som den ska. Skillnaden mellan "sönder" och "inte fungerar" är inte så stor.

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]