Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Att värdet på miljövinsterna beräknas till 6000 miljarder betyder nog inte att allt det är nån slags vinst. Det kan ju vara minskade utgifter i samband med mindre utsläpp eller minskade vårdkostnader p.g.a bättre luft e.t.c.
Det var inte miljövinsterna utan samhällsekonomiska vinsterna man värderade till 6000 miljarder. Det är många andra faktorer förutom miljön som räknas in, tex slipper man ju importera kol/olja/uran vilket är bra för handelsbalansen och det blir nya jobb i landet, tex med att sätta upp de bidragsberättigade hemmaladdarna tråden handlar om.
Ja jädrar vad många nya elektriker det behövs för att sätta upp bidrags-laddare :D ,ökar nog statens intäkter med hiskeliga summor :wink: 8)

Mike
mikethebik skrev:
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Att värdet på miljövinsterna beräknas till 6000 miljarder betyder nog inte att allt det är nån slags vinst. Det kan ju vara minskade utgifter i samband med mindre utsläpp eller minskade vårdkostnader p.g.a bättre luft e.t.c.
Det var inte miljövinsterna utan samhällsekonomiska vinsterna man värderade till 6000 miljarder. Det är många andra faktorer förutom miljön som räknas in, tex slipper man ju importera kol/olja/uran vilket är bra för handelsbalansen och det blir nya jobb i landet, tex med att sätta upp de bidragsberättigade hemmaladdarna tråden handlar om.
Ja jädrar vad många nya elektriker det behövs för att sätta upp bidrags-laddare :D ,ökar nog statens intäkter med hiskeliga summor :wink: 8)

Mike
Ja det är tur det, för de 400,000 personerna som är beroende av Svensk basindustri för sina jobb, kommer att behöva söka nya jobb när elpriset fördubblas.
http://www.skgs.org/om-basindustrin/
Finns ingenting idag som kan ersätta Sveriges baskraft. Fria fantasier om att vindkraft, solkraft kan ersätta ser jag som rent nonsens.

Ju förr folk och tongivande politiker inser detta desto bättre. Vi borde ha påbörjat arbetet med att ersätta vår gamla baskraft redan för ca 20 år sedan men tyvärr har dessa extremt viktiga infrastruktursatsningar kommit på efterkälken pga populistiska politiker utan teknisk kunskap.

Men, även om arbetet borde ha påbörjat för flera decennier sedan så betyder det inte att det skulle vara för sent att göra kraftfulla investeringar idag. Det blir spännande att se vad de olika partierna har för erbjudanden; en tydlig kompetens, målmedvetenhet & logisk rationalitet, långsiktighet är helt avgörande för min del. "Snackare undanbedes"... som det brukar stå.
VolvoB20 skrev:
VolvoB20 skrev:
Det var inte miljövinsterna utan samhällsekonomiska vinsterna man värderade till 6000 miljarder.
Jag kanske har fel, men räknas inte miljövinster (och t.ex hälsoförbättringar) som samhällsekonomiska vinster?

Sen har du nog en poäng i att det kan bli vinster i att Sverige producerar drivmedel själva och inte importerar. Då behålls pengarna inom landet.

Antalet arbetstillfällen bör av vad jag förstått öka inom landet om vi satsar på mycket förnybart. Som du är inne på förflyttas ju då pengarna från import av t.ex olja till förnyelsebart inom landet.

Men håller med om att vi hamnat en bit från ämnet nu. Fast det är ändå intressanta tankar. :)
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:Det var inte miljövinsterna utan samhällsekonomiska vinsterna man värderade till 6000 miljarder.
Jag kanske har fel, men räknas inte miljövinster (och t.ex hälsoförbättringar) som samhällsekonomiska vinster
Självklart räknas de in, Det var ju precis det jag skrev, men det tillkommer flera andra aspekter också så de är bara en del i slutsumman. Exakt hur stor del den var vet jag inte.
VolvoB20 skrev: Det var inte miljövinsterna utan samhällsekonomiska vinsterna man värderade till 6000 miljarder. Det är många andra faktorer förutom miljön som räknas in.
Man får ju hoppas att detta med laddplatser inte bara är husägare där det sker, utan lägenheter och arbetsplatser också framöver.

Om jag ska ha elbil behöver jag en smart laddare hemma som kan reglera efter vad övriga förbrukare i fastigheten drar för tillfället, dessa pengar man pratar om är ju bara en liten del som bara räcker till ett dumt uttag med lite högre ampere än en vanlig stickpropp.
En bra laddare med lite intelligens (t.ex lastbalansering) kostar mellan 8000-15000kr. Med bidrag på 50% räcker ju max 10k till rätt bra för det.

Men även ett dumt uttag (jag använder ett CEE 16A enfas hemma) kan man ha lite smart laddning ifrån. Jag vet att jag har högst förbrukning i mitt hus mellan ca 17:30-18:30. Jag har ställt in bilen på att inte ladda mellan 17:00-18:45. Inte dragit en säkring på hela vintern. Förra året innan jag ställde in det så gick ett par huvudsäkringar på den fas jag laddar på.

Jag funderar ändå på att köpa en riktig laddare. Dels för att jag vill ha en med separat mätare så jag kan se hur mkt jag laddar, dels att jag vill ha en som klarar trefas för kommande elbilar. Då kan jag sprida laddningen på fler faser och ställa ner till 10 eller 8A.
VolvoB20 skrev:Nu börjar det röra på sig. Skönt att någon fattar att vi behöver börja agera nu och att det kostar lite.

https://www.di.se/nyheter/elpriset-ford ... r-sverige/
Hmm. Vad är det närmare bestämt som börjar röra på sig? Själv ser jag bara ytterligare en i raden av scenariorapporter. Inget fel på sådana i och för sig men det innebär ju inte att några andra än ytterligare en hoper konsulter rört på sig.
VolvoB20 skrev:Det var inte miljövinsterna utan samhällsekonomiska vinsterna man värderade till 6000 miljarder.
Noga taget var det inte det heller. Man pratar om intäkter, inte vinster. Och någons intäkt brukar ju i allmänhet vara någon annans utgift. Exempelvis förväntas ca hälften av de sex biljonerna bestå av intäkter till energiföretagen för elförsäljning och elnätsavgifter plus tillhörande skatteintäkter till staten. Inte att undra på att det blir sådana intäkter, särskilt med kraftigt höjda elpriser. Men vissa av oss kommer ju att få en och annan utgift för att få ihop till dessa intäkter. ;-)
Om denna tråd
1) Handlar om hemmaladdning och tillhörande frågor
2) Har en vettig ton mot varandra

Så kommer den få vara kvar ett tag.

Blir det en allmän tråd om elbilars existens och hur miljövänliga de är egentligen så kommer den inte vara det. Vi försökte ha en sån tråd. Det gick inte.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 16

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]