Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Matteb
Får inte loss stereon (HU-603) resp. AC panelen från mitt-konsolen.

Är det någon som har några tips på hur man tar bort en bilstereo (HU-603) i en V70N års 2002?
Användarvisningsbild
av Loner
Ta bort strömställarpanelen.
Lossa skruvarna till AC-kontrollen
Vik ut AC-kontrollen i nederkant och dra den neråt, BRYT INTE AV några krokar.
Lossa kontakten på baksidan
Ta bort skruvarna till stereon.
Dra ut den genom att dra i nerkant och trycka nedåt.

/L
Användarvisningsbild
av Matteb
Man tackar och bockar det allra ödmjukaste, ska genast ut i morgon bitti och testa... Tack.... :-)
Användarvisningsbild
av PuttePiP
"BRYT INTE AV några krokar". :???:
Sliter och drar men AC-panelen sitter segt och envist kvar.

Har nu lossat skruvanra och lyckas få en 3-5mm glipa mellan
stereon och ac-panelen, är det i detta läge man ska vika ut ac-panelen?

Är själva monteringen av knappsatts (till stereon) på rattens högra sida något man själv kan/vågar ge sig på?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den ska dras bakåt, inte neråt. "Stor kraft erfodras" står det i boken, och det stämmer!
Användarvisningsbild
av Loner
Sparkz skrev:Den ska dras bakåt, inte neråt. "Stor kraft erfodras" står det i boken, och det stämmer!
Står såhär i mina papper:
"Vinkla ut klimatpanelen så att ett par fingrar får tag i klimatpanelens kortsida.
Ta bort klimatpanelen grenom att dra den rakt nedåt med bibehållen vinkel. Panelen sitter hårt fast så det behövs kraft för att få loss den.

Angående rattknapparna så vet jag tyvärr inte hur man lossatr/sätter dit dess :roll:
av Knasen
Ta bort klimatpanelen genom att vika ut panelen på hö-sidan,stoppa in fingrarna på kortsidan. På vä-sidan håll emot med den andra handen och vinkla undersidan lite snett med handen som är instucken i kortsidan och dra åt vänster.

Att tänka på ta loss rattknapparna ska du inte ens tänka på, om inte du vet vad du gör. För det första måste du ha loss Airbagen, för att knapparna sitter i Airbagen, (beroende på vilket utförande det på bilen), men skall du ändå loss Airbagen. Så ställ ratten rakt fram och vrid ratten ca 45 grader åt vänster, du kommer att se ett litet hål på andra sidan ratten mot instrumentet, en lång 30 torx behöver du samt ett spärrskaft, VARNING..... Om du sliter på skruven kommer du vara tvungen att borra upp den skruven, och det är svårt och trångt att komma åt.

Varför ska du komma åt knappsatsen??????????
Användarvisningsbild
av Loner
Håller han kanske på att byta till 803:an och hade snikutrusting från början så han inte har rattknapparna? :roll:

/L
av Knasen
När jag läser tråden lite närmare så framgår det faktiskt :oops:
Användarvisningsbild
av PuttePiP
Tack för samtliga tips, Nu har jag både lyckats ta bort stereon samt monterat knapparna på rattens högra sida.

Några följdfrågor.

Kan HU-603 styras med rattknapparna eller måste man byta stereo?

Hittar inget fördraget kablage i ratten till knapparna, är det något man köper till?

Fotade hela arbetet, om intresse finns kan jag lägga dem i en fil.

Tack MATTEB för moraliskt stöd!!!!!!!!!!!
Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Bromsbelägg

Ok tack. Brukar bromsbeläggsats /set som s&au[…]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]

Fel centerhögtalare?

Nä, det var ju så jag upptäckte at[…]