Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Människorna behandlas rätt illa i dom här länderna. Tycker mig ha läst en del om hur befolkningen tvångsförflyttats på grund av oljefyndigheter och pipelinebyggande tidigare också. Klart är att det inte bara är kobolt som orsakar lidande i dessa länder. Det gäller nog all råvarufranställning därifrån. Pengarna/korruption och girighet styr.. :/

Produktionen är dock inte beroende av handbrytning eller barn utan skulle väl gå att genomföra med maskiner, skyddsutrustning och vettiga löner.
Däremot ingår det ofrånkomligen i produktion och användning av petroleumprodukter att man eldar upp dem och riskerar att släppa ut dem i känsliga marker.

Lösningen på koboltproblemet är att ge gruvarbetarna mänskliga arbetsvillkor.
Lösningen på petroleumproblemet är att sluta helt.

En trevlig läsning är ju att Boliden verkar hittat stora kobolt-fyndigheter. Kobolt finns som förorening i många metallmalmer och utvinns som en biprodukt i främst koppar- och nickelgruvor. Så nu när efterfrågan och pris ökar börjar det bli lönsamt att ta hand om den biprodukten.
När det gäller de mineraler som är intressanta för batteritillverkning berättar han att Boliden lokaliserat en stor koboltfyndighet.
– Den finns i Kylylahti i Finland, avslöjar han för Norran Affärsliv.
http://norran.se/affarsliv/da-vill-nort ... tea-961478
Javisst är det så att girigheten styr. Tyvärr. Mänskligheten borde lärt sig något i detta laget.

Tyvärr existerar ju inte fackföreningar i Kongo misstänkter jag. Hur ska brytning av kobolt fungera i Kongo när inte ens statsapparaten gör det? Det är ju ändå en ganska betänklig fråga då 60% av all kobolt beräknas finnas där.
Det är väl ca 60% av dagens kobolt som kommer från Kongo. Kobolt finns på väldigt många ställen runtomkring i världen och räknas som sagt som en biprodukt i många gruvor då den haft rätt lågt värde och efterfrågan tidigare.
Troligt är väl att andelen av kobolt som bryts från Kongo kommer minska rätt snabbt (alltså i och med att fler börjar, inte att dom slutar där).

Jag läste att varken Tesla eller BMW använder någon kobolt från Kongo.
LG chem har köpt upp nickelgruvor där de räknar med att även kunna utvinna kobolt.
Tesla är på gång med en ny gruva i Kanada för att säkra sitt Kobolt behov.
WV har varit i förhandlingar och försökt säkra leverantör på kobolt, men misslyckats.. vet inte var dom tar sitt från nu.

Ska försöka få fram källa på det, det skrevs av en användare på ett annat forum.

Inte heller hört något exakt från Volvo, annat än det som stod i den där artikeln om att dom säger att dom har diverse avtal och är med i grupperingar som ska undvika sånna metaller. Hm...
Leopold skrev: Behöver man dessa grejer i betydelsen att man ser en personlig vinst med det privatekonomiskt så klarar man att betala vad det kostar utan bidrag och subventioner. Klarar man det inte så får man avstå, skitenkelt. Bara själva bidragsadministrationen är en betydande belastning ekonomiskt för samhället och jag kommer att motsätta mig detta på de sätt jag kan i kommande val tex.
Där håller jag med dig. Förstår inte överhuvudtaget att 10.000:- har någon betydelse när det rör sig om man ska köpa elbil, eller ej. Bilköpare diskuterar ju musikanläggningar till en merkostnad av 30.000:- vid bilköp. Nej eftersom elbil skall vara både billigare och helt revolutionerande så kan man betala ladduttag själv om man behöver :|
Sen är det upp till 10000kr men max 50%. Skulle säga att de flesta laddare kostar under 10000kr inkl installation, så det är snarare runt 5k som de flesta troligen får i bidrag.

Man har även nämnt elsäkerhet som en anledning till bidraget. Att ha en riktigt laddare istället för att typ chansa på ett gammalt uttag man har i garaget med ledningar som kanske är flera årtionden är bra mycket säkrare.

Sen är det ju små saker som får folk att ändra sig, eller att avstå från saker.
Att man ser framför sig en investering på 10k får kanske många att rygga tillbaka, även om det inte är helt logiskt om man samtidigt lägger 400k på en bil.
Leopold skrev:
joel80 skrev:. Elbilar kommer till skillnad från etanolsvängen att bära sig själv helt och hållet enbart på ekonomiska grunder. .
Jag förstår att du tror stenhårt på detta mantra. Skulle själv önska att jag kunde ha fog för att tro lika hårt på det.

Men... vad kan du presentera som evidens för din tes?
Nu börjar det röra på sig. Skönt att någon fattar att vi behöver börja agera nu och att det kostar lite.

https://www.di.se/nyheter/elpriset-ford ... r-sverige/

Uppgörelsen att ställa om till ett förnybart elsystem väntas leda till dubblade elpriser, men blir ändå mycket lönsam och skapar tiotusentals nya jobb och stärker Sveriges konkurrenskraft, visar en ny analys.

Men för att säkra de samhällsekonomiska vinsterna krävs stora reformer och det är bråttom.

Hoppas det får fart på investeringarna i hela kedjan.
Nån som har hela artikeln? Det där var ju bara rubriker typ. Intressant att läsa vad det grundas på och på hur lång tidsrymd. Klart vi kommer få dubbla elpriser nån gång... En piggelin kostade 4kr för 20 år sen.. idag kostar den väl åtminstone 10-12kr. ;)

Men för oss som har rätt mycket eluppvämning blir det såklart lite dyrare, fasti och med att bränslekostnaderna kommer gå ner radikalt så går det kanske jämnt ut, och solcellerna hämtar jag isåfall igen på 4-5 år istället för på 8-10 år. Skulle det blir en fördubbling rätt snart (alltså utan att en del av den beror på inflationen) skulle lönsamheten i både solceller och egen lagring kraftigt öka. Även om man skulle ha ett par dyra vintermånader...
Först kostar det 1500 miljader att ställa om till förnyelsebart fram till 2040
Sen sparar vi 6000 miljarder efter 2040 eftersom förnyelsebart är bättre/billigare i längden (när vi stängt av kol/olja/kärnkraft).

Men det där bör ju inte vara något problem alls, vi tar ju in 100 miljader per år i direkta o indirekta energiskatter så på 12 år har vi fått in 1200 miljarder, det räcker ju nästan så igentligen skulle man knappt behövt höja skatter eller elpriser.

2016 slöts den blocköverskridande energiöverenskommelsen, som säger att Sveriges elproduktion ska vara 100 procent förnybar till 2040.
En omställning som kommer att kosta svindlande 1 500 miljarder kronor, enligt en undersökning från teknikkonsultföretaget Sweco.
En omställning till 100 procent förnybart kommer däremot ge såväl stora besparingar som intäkter på sikt. BCG bedömer att det kommer att leda till tiotusentals nya arbetstillfällen, stora miljövinster och ökad säkerhet.
Värdet uppskattas till över 6 000 miljarder kronor.

Hoppas vi får se en satsning som täcker, produktion/lagring/distribution/laddplatser(både småhus och lägenheter)/fordonspark
Att värdet på miljövinsterna beräknas till 6000 miljarder betyder nog inte att allt det är nån slags vinst. Det kan ju vara minskade utgifter i samband med mindre utsläpp eller minskade vårdkostnader p.g.a bättre luft e.t.c.
joel80 skrev:Att värdet på miljövinsterna beräknas till 6000 miljarder betyder nog inte att allt det är nån slags vinst. Det kan ju vara minskade utgifter i samband med mindre utsläpp eller minskade vårdkostnader p.g.a bättre luft e.t.c.
Det var inte miljövinsterna utan samhällsekonomiska vinsterna man värderade till 6000 miljarder. Det är många andra faktorer förutom miljön som räknas in, tex slipper man ju importera kol/olja/uran vilket är bra för handelsbalansen och det blir nya jobb i landet, tex med att sätta upp de bidragsberättigade hemmaladdarna tråden handlar om.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]