Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredrik36
En fundering ang 18 000 mil service är vad som behövs egentligen behövs göras. Jag har frågat 3 st verkstäder inkl Vovlo och får lite olika svar.

Att kamrem ska byta är alla enig om men vattenpumpen råder det delade meningar om, även om det ska bytas, spola eller inget ang växellådan (automat). Någon säger hjälprem och bränslefilter. Beroende på så skiljer sig även priset mellan 12-15 000 kr. Så jag undrar vad som är "nödvändigt att göra med tanke på bilens värde, förutom kamrem +olja och filter i motorn?
Användarvisningsbild
av wissel
Här kan du säkert få flera uppfattningar beroende på vem du frågar.
Min idé är:
Kamrem
Aggregatrem
Spännrulle
Remspännare
Vattenpump vid nästa byte av kamrem. Meken kollar pumpen efter ev. glapp, glapp = Byte.
Olja o filter förstås.
Kan vara klokt att göra ett oljebyte på automatlådan, bara ett byte via pluggen
och göra detta varje 6000 mil. Ingen sköljning om inte färgen är svart på oljan.
Men som sagt du lär få flera åsikter om detta.
:D
av Leopold
Något enklare att svara på om du skriver vad du har för motor och växellåda.

Jag tyckte att min för ett par år sedan relativt nyinköpta S80N -07 med B5254T6, AWTF-80 SC kändes litet onödigt klonkig i växling från parkeringsläge till R & D, litet rå stundtals i växlingarna så jag fick spolat lådan och bytt olja. Efter 1000 mil på nya oljan växlar den skönt mjukt och bestämt men skillnaderna kommer inte omedelbart efter min erfarenhet (begränsad, min första automatare). Kamrem byttes av ålder 10+ år snarare än miltal vid ca 13k mil, annars normalt serviceintervall 18 k mil som du säger.

Kan hända att byte av växellådsolja är överkurs men enligt mekanikern såg oljan mörk ut, tecken på att den nått sin livslängd och att bytet var tekniskt befogat. Kostnaden för att byta var ett par tre tusen på aukt volvo-verkstad.
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Motor kan vara lämpligt att ange vid såna här frågor. Då kan säkert någon här ordna ett komplett riktigt serviceschema åt dig.

Annars som ovan ungefär. Har lådan aldrig spolats hade jag nog gjort 2-3 täta byten för att få ut det mesta av den gamla om du inte spolar den rakt av.
av rosefors
Fredrik36 skrev:XC70 med en D5 motor (2,4d)
Hade helt klart hellre lagt pengar på att spola lådan än att byta vattenpumpen om jag fått välja Särskilt på en D5a.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]