Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1227388
Att ge bidrag för att installera en specifik laddare för elbil till någon som har råd att köpa en dyr sådan sticker åtminstone i mina ögon, köpa elbil för några hundratusen och få 10.000 i bidrag av skattepengar för en laddare? En rent sagt löjlig morot till någon som redan har pengarna! :evil:

De som betalar är som vanligt den del av befolkningen som inte har råd att köpa denna elbil, bättre då att ge dessa pengar som skrotpremie till gamla icke katalysator-renade bruksbilar, det vore skyhögt bättre för närmiljön och kanske gynnar det även dem som annars inte har råd till ett byte.

Mike
#1227390
Vem har betalat mest skatt, en med hög inkomst eller en med låg? :wink:
#1227400
Lövet skrev:Vem har betalat mest skatt, en med hög inkomst eller en med låg? :wink:
Förvisso en (oftast?) korrekt synpunkt, :D men bärkraften torde vara högre för de med hög inkomst också! Ok, jag vet, det låter som att det bor en (mycket) liten socialist någonstans inne i mig, men pengarna i sådana här fall gör nog mera nytta på annat sätt.

Mike
#1227416
Det driver kanske också fler att köpa nya elbilar som om några år kan komma begagnatmarknaden till godo så att man kan få tag på en beggad elbil till vettigt pris. Elbilarna som kommer närmsta åren verkar inte heller kosta speciellt mycket mer än förbränningsbilar, och kollar man på ägande under några år så blir det billigare. Den kalkylen borde bli ännu bättre på begagnade då det är samma soppapris man sparar in även med en begagnad elbil.

Bidraget gäller för övrigt även bostadsrättsinnehavare och hyresgäster också om de kan få tillstånd från värden att sätta upp en laddare på sin parkeringsplats. (Jobbas med enklare förfarande för det så att det ska vara lättare att få det från samfälligheter eller hyresvärdar.)

https://energiradgivningen.se/projekt/f ... bostadshus
#1227433
Jag har lite svårt med det här med bidrag. Ska det delas ut bidrag ska det vara till de som har det riktigt svårt.
Bidrag för en laddstolpe hemma och någon krona tillbaka på en ny elcykel är ju ett hån när ja betalade närmare en kvarts miljon i skatt 2017.
#1227435
Fisch skrev:Vi kan ju diskutera våra finfina subventioner här i Sverige. I andra delar av världen är verkligheten just nu mer framträdande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a2 ... ll-elbilar
Det är ju bra att dom äntligen tar upp de där. Runt hälften av världens kobolt kommer från sånna områden idag. Det har hållit på så sen mobil och bärbara datorer marknader jag exploderade och det är fortfarande där den övervägande efterfrågan ligger (än så länge). Men ingen har brytt sig tillräckligt mycket då alla vill ha mobiler och inga stora bolag (läs oljebolag och traditionella biltillverkare) varit speciellt hotade av ökningen av batterier fram till nu.

Att använde problematiken vid brytning som ursäkt för att inte gå över till elbilar känns korkat. Det är problematik med väldigt många mineraler och även så kol och olja. Bra dock att man sätter lite fokus på det nu när vi står inför en snabb ökning. Då kanske pressen hos köpare blir stor nog för att brytning på ett etiskt sätt i länder med ordentliga arbetsvillkor kan komma till stånd.

Precis som med matvaror borde kanske konsumtionsprylar rättvisemärkta och miljömärkas?
#1227436
Perra83 skrev:Jag har lite svårt med det här med bidrag. Ska det delas ut bidrag ska det vara till de som har det riktigt svårt.
Bidrag för en laddstolpe hemma och någon krona tillbaka på en ny elcykel är ju ett hån när ja betalade närmare en kvarts miljon i skatt 2017.
Hånet som jag ser det ligger i att jag som betalt ungefär lika i skatt ska behöva betala bidrag till helt självbärande verksamheter som jag idag inte ens själv har några som helst behov av. Cykel driver jag med vanlig muskelkraft precis som de flesta andra kan klara av, och eftersom det inte går att motivera elbil för mig idag av diverse anledningar bla körmönster... så är det inte aktuellt att installera dylika hemmaladdningsutrustning. Elbilen är en meningslös grunka i mitt liv, idag. Elcykeln möjligen bekväm men jag uppskattar träningsmöjligheterna med en helt vanlig cykel.

Behöver man dessa grejer i betydelsen att man ser en personlig vinst med det privatekonomiskt så klarar man att betala vad det kostar utan bidrag och subventioner. Klarar man det inte så får man avstå, skitenkelt. Bara själva bidragsadministrationen är en betydande belastning ekonomiskt för samhället och jag kommer att motsätta mig detta på de sätt jag kan i kommande val tex.
#1227463
joel80 skrev:
Fisch skrev:Vi kan ju diskutera våra finfina subventioner här i Sverige. I andra delar av världen är verkligheten just nu mer framträdande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a2 ... ll-elbilar
Det är ju bra att dom äntligen tar upp de där. Runt hälften av världens kobolt kommer från sånna områden idag. Det har hållit på så sen mobil och bärbara datorer marknader jag exploderade och det är fortfarande där den övervägande efterfrågan ligger (än så länge). Men ingen har brytt sig tillräckligt mycket då alla vill ha mobiler och inga stora bolag (läs oljebolag och traditionella biltillverkare) varit speciellt hotade av ökningen av batterier fram till nu.

Att använde problematiken vid brytning som ursäkt för att inte gå över till elbilar känns korkat. Det är problematik med väldigt många mineraler och även så kol och olja. Bra dock att man sätter lite fokus på det nu när vi står inför en snabb ökning. Då kanske pressen hos köpare blir stor nog för att brytning på ett etiskt sätt i länder med ordentliga arbetsvillkor kan komma till stånd.

Precis som med matvaror borde kanske konsumtionsprylar rättvisemärkta och miljömärkas?
Kanske borde alla elbilsköpare istället för skattesubventation få resan betald till Kongo istället där studieresa ner i koboltgruvan ingår. Det borde kosta staten lika mycket för någon returbiljett lär denne väl inte behöva.

Precis som artikeln skriver så ska väl alternativet vi byter till vara minst lika bra och helst bättre än dagens dito. Så är det inte idag så är det bara.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]