Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1227320
Hej på er,

Jag håller på att lära mig mecka själv, har inte någon fordonsteknisk
utbildning, men intresset för bilar kom till mig nu i 20 års åldern.

Just nu har jag en 940 där jag får väldigt dålig värme i kupén. Ibland
kommer det ljummet och ibland kallt. Jag har redan bytt termostat i bilen,
samt luftat kylsystemet.

Jag har läst att man kan "spola ur" värmepaketet, men jag tänkte att det kanske
finns något annat man kan göra?

Så jag har 2 frågor:

1. Finns det något litet och snabbt man kan fixa/kolla?
2. Såg att ett värmepaket kostar 695 kr på Vparts, så kanske ska byta de på en gång, men
är det svårt att göra ??


Bilen är en vanlig 940GL från 96 som har AC.


Tacksam för svar :)
#1227332
Man spolar kylsystemet om man misstänker att det har slammat igen. Under dåliga omständigheter kan det bildas slam och rost och annat elände i kylarsystemet och det hindrar varmvattnet att komma fram till kupévärmelementet. Det kan man enkelt konstatera genom att känna på både tilloppsrören och utloppsrören samtidigt. Om det inte är någon värme att tala om i rören och "kranen" värmereglaget står på "fullt öppet" så kan elementet ha slammat igen.
Om du tittar på kylarvätskan, är den ogenomskinlig ungefär som kaffe med grädde, så är det slam och rost i den. Om den däremot är som saft, klar och genomskinlig men färgad av glykolen, så är det högst troligt inte igenslammat någon stans. (Då har du troligen ett annat fel som gör att du inte får någon värme?)

All glykol är färgad och det kan vara vilken färg som helst, men kylarvätskan skall vara klar och genomskinlig om allt är riktigt.

Det har funnits och finns ännu särskilda rengöringsmedel att köpa på större bensinstationer. Men numera är det vanligt att lägga i en diskmaskintablett, eller två i kylaren och köra motorn riktigt ordentligt genomvarm. Och lite till för säkerhets skull. Och glöm inte att ställa kupévärmen på fullt öppet så att det verkligen cirkulerar där också. Sedan tömmer man ur "diskmaskinsvattnet" och spolar igenom hela systemet med rent vatten. Man tar också bort termostaten vid denna genomspolningen. Annars skulle den ha bromsat cirkulationen. Och man håller på att spolar så länge det kommer missfärgat vatten ur kylarsystemet. Och även där, en stund till för säkerhets skull. Sedan skruvar man ihop alla slangar och annat som man har öppnat, inklusive termostaten, och fyller på nytt glykolblandat vatten, 50/50 etylenglykol och rent vatten. Ditt kylsystem rymmer väl totalt 9 - 10 liter har jag för mig? Sedan provkör man och kollar så att det inte är några läckor någonstans. Och man testar ju naturligtvis att värmen kommer ur elementet. Vänta inte med glykolen. Den måste alltid finnas med. Den innehåller ett rostskyddsmedel. Hoppar man över den så börjar motorn att rosta invändigt på nolltid igen. Och då är ju hela "diskprocessen" och genomspolningen som ogjord. Man är tillbaka på ruta 1 igen. Gör en liten jämförelse tankemässigt. På den varma årstiden ser man ofta lite av bromsskivorna genom fälgens hål eller ekrar. Då är dom spegelblanka och fina. Men så kommer det en regnskur som det kan göra på sommaren. Tittar man därefter på bromsskivorna så ser man genast små rostfläckar efter regndropparna. Dom slipas bort så fort man bromsar, så det är inget problem med det. Men inne i ett motorblock kan man aldrig putsa eller slipa något! Där biter rosten fast där den får tillfälle. Därför måste man lita på det rostskyddsmedel som finns i glykolen.

Det finns olika ställen att ansluta det rena vattnet med en slang vid spolningen. Men tänk så här: Det skall vara så långt som möjligt mellan inloppet i motorn och utloppet t.ex kylaren när man spolar. Då sköljer det igenom så mycket som möjligt.
av NilsO
#1227335
Generellt kan det vara två fel. Antingen att värmepaketet inte blir varmt, eller att spjällen som reglerar varmluften inte gör som de ska. Hur man felsöker beror lite på vilken klinatanläggning det är.

Det finns två sorters klimatanläggning med AC på dessa. En lite enklare halvmanuell, och en med elektronisk reglering (ECC). Den elektroniska har en temperaturskala med siffror för antalet grader celsius på temperaturvredet. Vilken sort har du?

Åtminstone på bilar med ECC är det ett hemskt arbete att byta värmepaketet – det gör man bara om det läcker.
#1227339
Shit va snälla ni är som hjälper mig! Älskar detta forum :D

Okej på min kan man ställa in graderna på vredet, och det finns även en "auto" funktion, så jag antar att jag har ECC.

Min glykol är turkos och jätteklar, så den känns inte så skitig.


Men om jag vill tömma ut allt vatten och göra rent det, hur tömmer jag enklast ut hela systemet? Visst finns det väl en liten plugg i botten på kylaren?


Kan inte tacka er nog för all hjälp!
#1227356
Är den "turkos och jätteklar" så är det nog inte det felet. På ECC kan du ta ut felkoder, det är en hel del givare så utan felkoder är det som "att famla i blindo". Tömma kylaren gör man genom att ta bort nedre kylarslangen vid kylaren, men ska du tömma hela systemet (även motorblocket) så är där en nippel under grenröret bakom oljefiltret. På en del modeller (min bl.a) sitter där en nippel till vanlig trädgårdsslang där och det är där du ska spola motorn. Värmepaketet bör du nog spola "för sig" genom att ta bort både värmekranen och slangen under och spola (försiktigare) vatten det hållet. När motorn är avstängd kan du inte reglera värmekranen, den är styrd av motorns vakuum i insugningsröret och värmekranen måste ju vara öppen. Om du är nybörjare med god vilja så investera i en Rep.handbok typ Haynes, finns på bl.a Biltema och ofta att låna på bibliotek.
av NilsO
#1227461
Den vakuumstyrda värmekranen stänger när den får vakuum, och är öppen annars. Så det räcker att lossa vakuumslangen för att den ska vara öppen. (Man kan kolla att armen rör sig som den ska om man kopplar på vakuum.) Kranen brukar bli spröd av ålder och gå sönder om man försöker lossa den från slangarna – ett lite irriterande problem. Därför är det bättre att låta den sitta där den sitter om man inte vill byta ut den.
#1227611
Tack för alla svar. Får jag fråga vart värmekranen sitter? har en haynesbok men hittar inte någon bra beskrivning för detta (ska kolla i garaget igen). Men dem två slangarna som går in till värmepaketet (vid torpedväggen) verkar funka. Den undre där varm och den över är kall. Men de kommer kallt ur fläkten, så vart tar den värmen vägen någonstans?
Hur felsöker jag ECC? finns det obd2 uttag typ?
#1227622
Då låter det som att det inte cirkulerar någon varm kylvätska genom värmepaketet. Det första att kolla är kanske så att slangarna inte fått veck – det kan de göra om någon monterat dem fel eller bytt ut dem.

"Kranen", en vakuumstyrd ventil, sitter just på en av slangarna som går mellan motorn och värmepaketet. I motorrummet alltså, bakom motorn vid torpedväggen.

Man läser ut felkoder på ECC på själva panelen. Går inte att läsa ut genom OBD-uttaget. Men felkoder finns det bara om knappen "A/C OFF" blinkar (eller om det är knappen för återcirkulation) annars finns inga felkoder lagrade, och ingen mening med att läsa ut dem

Felkoderna försvinner så fort man slår av tändningen, så man måste alltså läsa ut dem med motorn igång.
#1227715
KikkiDanielsson skrev:Tack för alla svar. Får jag fråga vart värmekranen sitter? har en haynesbok men hittar inte någon bra beskrivning för detta (ska kolla i garaget igen)
På min 745 -88B (har AC inte ECC) sitter kranen i motorrummet mot torpedväggen mellan bromsservon och oljestickan. På bilar utan AC/ECC sitter den bakom (framför) pedalerna till vänster om värmepaketet. Jag tror det är samma på 940. Tänk på att om du ska spola igenom värmepaketet så ska du spola baklänges. Alltså spola in vatten i den slangen som nu är kall så "lossnar" det lättare om där nu är något, lika så om du spolar motorn (jag brukar ta bort termostaten) så ska du spola in vatten i den pluggen i bakkant på blocket under grenröret (vet ej om det är samma på turbo) och kylaren spolar du in vatten i den nedre kylarslangen och den övre slangen borttagen. Sedan är där ett rör som är retur från värmepaketet till vattenpumpen (under grenröret) som kan spolas från torpedväggen (vid värmekranen). Sedan har jag varit med om att själva vattenpumpen varit dålig så den inte orkat pumpa ordentligt
Värmekranen ser (förmodligen, detta är 740) ut så här
värmekran AC.jpg
värmekran AC.jpg (4.62 KiB) Visad 8049 gånger
#1227722
Oj tack så mycket för all respons.
AC lampan blinkar inte när man startar bilen, men ska prova att skölja ur värmepaketet. Dock har jag ingen vattenslang i mitt garage, men ska prova på något sätt.

Om inte det funkar så provar jag att spola ur hela systemet och sedan byta värmekran eller vattenpump.

Funkar inte det så får jag kanske byta värmepaketet!

Tack för all hjälp, jag skriver ut min lösning här om jag kommer fram till någon, så att folk i framtiden med samma problem kan se hur jag löste de :)
Högt motorljud

Lite högre iom ingen isolering i huven men m[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]