Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olofgeo
#1226779
Tack, det verkar ju onödigt att tömma kylsystemet samtidigt använda tänger att strypa slangarna med.
Vad jag förstår lossar man en torx på ovansidan av värmaren och får loss båda slangarna samtidigt.
av andersuw
#1226890
olofgeo skrev:Tack, det verkar ju onödigt att tömma kylsystemet samtidigt använda tänger att strypa slangarna med.
Visst. Men VIDA föreslår heller inte något sådant. Det som sägs är att man på bilar med extra batteri skall tömma, återfylla och avlufta kylsystemet innan man gör något annat. Varför det är befogat framgår dock inte och jag kan heller inte komma på någon bra förklaring på egen hand.
olofgeo skrev:Vad jag förstår lossar man en torx på ovansidan av värmaren och får loss båda slangarna samtidigt.
Nej vad jag vet sitter det ingen torx på ovansidan som skall lossas och inte heller får man loss slangarna på det sättet. De skruvar/muttrar som skall bort är sammanlagt fem till antalet (tre för avgasröret, två för själva värmaren) och är som framgår av min bild ovan inte torx utan vanliga sexkanthuvuden. Sedan måste man dessutom koppla bort kylvätskeslangarna, koppla bort bränsleröret och koppla bort elanslutningen.
av Cox
#1226928
Plattan eller vad man nu skall kalla den, som slangarna sitter anslutna på brännaren sitter med en torx, enklast är att lossa den i stället för att böka med att lossa slangarna. Se till att oringarna 2 inte försvinner, behövs vid återanslutning av plattan. Snabbkopplingarna vid karossen är inte roliga att lossa. Tar man loss plattan slipper man leka med dessa.
av olofgeo
#1226929
Tack för förklaringen.
Hur sitter bränsleröret fast,ser ut att vara någon plastkoppling?
Om man byter till en ny värmare måste den programeras till bilen?
av andersuw
#1226961
Har ingen närmare info om bränslerörskopplingen att bjuda på. Men om du byter hela värmaren, inklusive styrenheten, måste du till Volvoverkstad för att få mjukvara till den laddad. Om du byter till en begagnad kan det i lyckliga fall kanske funka ändå men mjukvaruladdning kan behövas även i det fallet.
av olofgeo
#1226967
Styrenheten sitter den i värmaren? kan bara byta till en ny värmare och låta Volvo programera den?
av andersuw
#1226971
Ja styrenheten ser ut att vara integrerad i värmaren. Om du själv monterar en ny värmare bör det gå bra att sedan låta Volvo ÅF ladda mjukvara till den. Men kolla för säkerhets skull detta med verkstaden först.
av Cox
#1226973
Bränslekopplingen är av typ snabbkoppling, du ser på en gång hur du får loss den. Får du tag på en brännare med samma serienummer behöver du inte ladda mjukvara. Jag hade turen att hitta en med samma serienummer när jag bytte min, och den hoppade igång rakt av, utan att ladda mjukvara så den infon är 100% korrekt.

Styrenheten är som sagt integrerad i brännaren, så ska du köpa en ny, så kan du köpa den på volvo eller webasto kontakta webasto support för att få en modellanpassad till din bil. En som inte är anpassad kommer inte att lira går inte att ladda mjukvara på den.
av olofgeo
#1227103
Tack för informationen!
Tänkte köpa en begagnad på skroten,finns ganska många att välja på, ca 6500kr.
Ska jag ha en med samma serinummer blir den väl lika gammal som bilen,tänkte köpa en nyare.
av daekol
#1227525
Felsökte min med VIDA igen, jag har två felkoder på min värmare. Dessa felkoder är det: CPM-B1D3194 och CPM-B1D2993.

Vad jag kunnat utläsa så är det antingen bränslepumpen eller bränsleledningen till värmaren som strular eller så är det något med att insug/avgas är blockerat eller felaktigt glödstift. När värmaren är på gång att starta så har jag ibland hört nästan som luftbubblor i en slang (det spottar och fräser). Kan det vara kombination av dåligt glödstift och pump tro? Skall ta en titt till helgen på om avgasledningen är blockerad. Röken när värmaren försökt starta kommer inte underifrån utan inifrån framskärmen, så är avgasledningen blockerad kanske den har spruckit pga tryck och läcker högre upp?
Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]