Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo321
#1225072
Har nu letat runt internet i typ 10 timmar känns det som. Jag hittar bara folk som försöker beskriva hur man ska bygga en egen eller mätta med multimeter. Men det är inte det jag är ute effter jag vill hita nån riktig felkodsläsare. Eller om någon vet vilket protokol 940 använder så kan man försöka hitta nån läsare därifrån.

Tack på förhand :D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1225370
Problemet är att från -96 års modell sitter ingen "diagnostik box" (regler från Amerika om jag minns rätt) utan ett OBD uttag, men dom har kvar det "gamla" systemet med blinkkoder. Volvo själva hade "apparat" för detta då, men jag tror inte att det finns någon "på marknaden" som kan "läsa" detta. Efter 2001 kom gemensamma regler för detta och från 2004 ska det funka med dom läsare som typ Biltema har. Så det är nog så att enklast är att bygga en själv av en diagnostik box från en äldre Volvo. Från 2008 använder (tror jag) samtliga CAN-Bus systemet
av Volvo321
#1225397
lennarte skrev:Problemet är att från -96 års modell sitter ingen "diagnostik box" (regler från Amerika om jag minns rätt) utan ett OBD uttag, men dom har kvar det "gamla" systemet med blinkkoder. Volvo själva hade "apparat" för detta då, men jag tror inte att det finns någon "på marknaden" som kan "läsa" detta. Efter 2001 kom gemensamma regler för detta och från 2004 ska det funka med dom läsare som typ Biltema har. Så det är nog så att enklast är att bygga en själv av en diagnostik box från en äldre Volvo. Från 2008 använder (tror jag) samtliga CAN-Bus systemet
Hmm, aja får väl se hur de blir om man ska ta och bygga en. Men tack så mycket för svar iallefall
av NilsO
#1225412
Felkodsläsare som funkar på sena årsmodeller av 960 borde klara SRS-systemet i 940, och kanske något mer. Men inte bränsle- och tändsystem.
Användarvisningsbild
av dalle76
#1226760
Det har sagts att En äldre variant av Biltemas läsare som var gul och såldes för ca 5 år sedan skulle klara dessa bilar. Det stämde dock inte på min förra 945 turbo från 1998. Fick inget resultat alls.
av andreas202
#1226843
Jag köpte en OBD2 - com port, sladd och kopplade in till min gamla bärbara Pentium dator med Windows 98 på och hittade ett program på nätet som heter Vol-FCR, det fungerar riktigt bra att läsa och radera felkoder på min 964:a.
Programet kan läsa av dom flesta volvobilarna mellan 96-98 som hade det här "hybrid" OBD2 uttaget. Dock har jag bara testat på min 964:a så jag vet inte alls hur det fungerar/om det fungerar på övriga.
Sedan kan det i bland inte alltid säga vad koden betyder bara i bland.
av NilsO
#1226884
VOL-FCR funkar som Andreas skriver på senare årsmodeller av 960. Där läser det ut felkoder både från motorstyrning (Motronic) och övriga system.

Men 940 har annan motorstyrning än 960. Den har helt separata bränsle- och tändsystem, och VOL-FCR läser vad jag vet inte ut felkoder från dem. Däremot borde VOL-FCR klara SRS och kanske ABS (och eventuellt något mer) på 940.

940 har rent fysiskt samma uttag/kontakt som 960 (och S/V90) och t ex V70 från samma tid. Men det som så att säga sitter bakom är helt annorlunda.
av Rådlös
#1226892
andreas202: Du säger att VOL-FCR fungerar men säger att det inte alltid i klartext säger vad koden innebär. Här är en tabell med felkoder och dess betydelse:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=2811
Nu krävs det väl först att du har en otolkad kod för att kunna leta upp den i den här tabellen, men kan kanske vara som ett tips? Jämför med några kända felkoder först.

OBS! Jag har inget tolkningsproblem med detta. Det gäller inte min bil, men jag tänkte att det kanske underlättar för den som det berör.
Nya Volvo XC70 PHEV

Nu har produktionen startat, går fortare Kin[…]

Tror du missförstår mig. Jag slå[…]

Det blev gates kamremssats.

Välkommen ut i trafiken

Den där ser ju trevlig ut, bra färgs&aum[…]