Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1226812
Kanske borde leta lite efter fukt som tagit sig in eller blivit kvar också. Har man lite otätt och det ständigt sipprar in vatten någonstans kan man få problem med imma, eller om man kanske dragit in mycket snö eller så i bilen som smällt och blivit kvar under eller i mattorna.

Vid nått tillfälle då jag tyckt det känts fuktigt under mattorna har jag tagit ur dem ur bilen och låtit en kupévärmare stå på i bilen under natten.. Glöm inte att ta ner rutorna någon dm så fukten har någonstans att ta vägen.

Sen kan det ju vara nått helt annat för just dig, men det kan ju inte skada att driva ur ev fukt man har i kupén på det här sättet...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1226819
Ofta ligger det mycket skit runt kupefilterhållaren, och ofta så är dräneringen till torkarplasten och diket täta.
Har man en icke volvo original kupefläkt går den ofta på lägre varv än vad original gjorde konstigt nog, jag har justerat upp nästan alla s70/v70 jag bytt på iaf. Brukar räcka med +4 i vida.
av Zed82
#1596551
DayDreamer skrev: fre 19 jan 2018, 13:54 Ja det ska det göra men kan ta och kolla upp det en extra gång. :)
Löste du detta?

Har samma problem och kollat utrymmet vid kupéfiltret (inte ett dammkorn typ). Fräscht kupéfilter. Tappar ingen kylvätska och helt torrt i golvbrunnarna fram. Har också kollat dräneringen under värmepaketet och det var som nytt. AC:n blåste iskallt i somras och vid kyla var det samma sak då. Den immar bara igen vid fuktig väderlek, och än mer när det är kallt och fuktigt.
av DennisCA
#1596553
Ett kupéfilter är bra att ha, min fläktmotor var full med skräp.

En sak jag undra är slipper luft ur bilen?

Hur är det om du tar ned bakrutorna litet då du får imma? Fläkten kan ju inte trycka in ny luft lika bra om inte gammal luft far ut nånstans, man får övertryck i kupén. I baksidan av bilen bakom kofångaren ska finnas på varje sida ett lufthål som luften ska åka ut igenom, dessa har nån sorts gummibaserad envägsventil. Kan tänka mig luftcirkulationen inne i bilen blir sämre om dessa inte funkar som de ska. Då kan det bli lite som man recirkulerar.

Det kan ju också komma in fukt nån annanstans ifrån, typ rosthål i golvet?
av Zed82
#1596554
DennisCA skrev: tor 05 dec 2024, 07:29 Ett kupéfilter är bra att ha, min fläktmotor var full med skräp.

En sak jag undra är slipper luft ur bilen?

Hur är det om du tar ned bakrutorna litet då du får imma? Fläkten kan ju inte trycka in ny luft lika bra om inte gammal luft far ut nånstans, man får övertryck i kupén. I baksidan av bilen bakom kofångaren ska finnas på varje sida ett lufthål som luften ska åka ut igenom, dessa har nån sorts gummibaserad envägsventil. Kan tänka mig luftcirkulationen inne i bilen blir sämre om dessa inte funkar som de ska. Då kan det bli lite som man recirkulerar.

Det kan ju också komma in fukt nån annanstans ifrån, typ rosthål i golvet?
På 850 kan man ju vrida upp airmixen som tar in frisk luft men det påverkar inte alls imman när den väl är där. Ska också skriva att jag bytt plastarmen för återcirkulationsspjället.
av DennisCA
#1596559
Nå om inte gammal luft slipper ut ordentligt så försämrar det luftcirkulationen i bilen även om det inte är något fel på återcirkulationsspjället. Det blir övertryck i kupén och ny luft kommer inte i den mängd som behövs. Så ett enkelt test är att öppna bakrutorna då det uppträder, blir det bättre så har du sannolikt problemet identifierat.
av Zed82
#1596561
DennisCA skrev: tor 05 dec 2024, 09:25 Nå om inte gammal luft slipper ut ordentligt så försämrar det luftcirkulationen i bilen även om det inte är något fel på återcirkulationsspjället. Det blir övertryck i kupén och ny luft kommer inte i den mängd som behövs. Så ett enkelt test är att öppna bakrutorna då det uppträder, blir det bättre så har du sannolikt problemet identifierat.
Ska testa.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1596562
Zed82 skrev: tor 05 dec 2024, 07:31 .. Ska också skriva att jag bytt plastarmen för återcirkulationsspjället.
Var det då som problemet uppstod? Låter misstänkt :-)
Lyssna när du trycker på recirk-knappen, man brukar höra ett 'kloff' när spjället slår om.
Och så känner man att luftströmmen från brädmunstyckena ändrar hastighet och temperatur
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Zed82
#1596563
Erik Å skrev: tor 05 dec 2024, 10:31
Zed82 skrev: tor 05 dec 2024, 07:31 .. Ska också skriva att jag bytt plastarmen för återcirkulationsspjället.
Var det då som problemet uppstod? Låter misstänkt :-)
Lyssna när du trycker på recirk-knappen, man brukar höra att spjället slår om.
Och så känner man att luftströmmen från brädmunstyckena ändrar hastighet och temperatur
Nä, det har funnits innan. Trodde att det berodde på den trasiga plastarmen till spjället men nu sitter det en ny arm där och regleringen fungerar som den ska.
Sensus navigation

Är det inte de systemen som de slutat upp[…]

Bara misstanken om att den skulle vara gammal &aum[…]

Vilken mjukvara har ni?

Ska man verkligen behöva vänta i en m&ar[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Spackel och sånt är min svaghet å[…]