Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Schmoyoho skrev:Tror att det funkar som på P2:orna att mätarställningen lagras både i bil och i mätarhus och det största värdet visas. Vet inte om det rentav är så att värdet i DIM:en skrivs över om bilen har gått längre eller om det lämnar en felkod på manipulerad mätarställning. Om mätarhuset har gått längre än bilen skulle jag tro att det är mätarhusets miltal som visas.
Stämmer att mätarställningen lagras på flera ställen på P2:orna (V70N m.fl.) och att det största värdet visas. Om värdena inte stämmer överens får man felkod för det.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&start=0

Jag skulle tippa på att det funkar på ett likartat sätt på nästa generation.
av Uninium
Sitter och kollar i Vida så ögonen snart rullar runt.

Men håller jag mig inom S/V60 så har bensin och diesel samma artnr och samma DIM mjukvara omladdning.

Språk mjukvara även det samma.
Så undrar om det kommer lira ihop med min, trots att det känns som att det borde vara en annan mjukvara för diesel och bensin.

Börjar man kolla på V70 med samma motor och låda som jag har så finns det mer mjukvaror som individ konfig app samt grafik uppgradering. Så V70 är det nog lika bra att hålla sig ifrån.
Användarvisningsbild
av drbrain
Fick min TFT-DIM idag och provade, den hoppade igång fint men allt funkar såklart inte.. Växelväljare, förbrukning osv..

Vilka kablar är det man ska ta från OBD-uttaget och koppla till DIM?

Edit: Doh! Kanske skulle kollat 4:e inlägget i denna tråden. Där var ju en länk med bilder å allt :roll:
( http://forums.swedespeed.com/showthread.php?516273 )
av matte75
drbrain skrev:Fick min TFT-DIM idag och provade, den hoppade igång fint men allt funkar såklart inte.. Växelväljare, förbrukning osv..

Vilka kablar är det man ska ta från OBD-uttaget och koppla till DIM?

Edit: Doh! Kanske skulle kollat 4:e inlägget i denna tråden. Där var ju en länk med bilder å allt :roll:
( http://forums.swedespeed.com/showthread.php?516273 )
Från vilken bilmodell och årsmodell kom det nya instrumentet ifrån?
Användarvisningsbild
av drbrain
Det var med största sannolikhet det som Schmoyoho testade och skickade tillbaka.

XC70 T6 2015, köpt från JB Bildemo

Edit: Då var det fixat! Nu funkar allt utom ECO/Power-visarna.. men det kan jag nog leva med. Vet inte riktigt om det är värt 520€ för Vespers modul för att få allt att fungera.

Hur nollställer man servicemeddelandet med det nya instrumentet? Den gnäller om att det är dags för service fast jag precis varit inne, så gissar att det sitter i "huset"..
Har kollat på några filmer om att stå i T2 och hålla OK+START i 2sek sen OK+RESET till det blinkar, men det verkar inte fungera. Är det VIDA/DICE som gäller eller ska det går att resetta när man bytt till TFT-DIM?
Bilagor
DSC_4464_01.jpg
DSC_4464_01.jpg (194.61 KiB) Visad 836 gånger
av matte75
drbrain skrev:Det var med största sannolikhet det som Schmoyoho testade och skickade tillbaka.

Edit: Då var det fixat! Nu funkar allt utom ECO/Power-visarna.. men det kan jag nog leva med. Vet inte riktigt om det är värt 520€ för Vespers modul för att få allt att fungera.

Hur nollställer man servicemeddelandet med det nya instrumentet? Den gnäller om att det är dags för service fast jag precis varit inne, så gissar att det sitter i "huset"..
Har kollat på några filmer om att stå i T2 och hålla OK+START i 2sek sen OK+RESET till det blinkar, men det verkar inte fungera. Är det VIDA/DICE som gäller eller ska det går att resetta när man bytt till TFT-DIM?
Vad använde du dig för sorts" stift "när du skarvade in kablarna från obd - uttaget in i kontakten till instrumentet?

Ser att du även har en V70 2010. Du har inte provat att sätta det nya instrumentet i den bilen?

Fick hem ett instrument från en 2014 XC60 med manuell växellåda från JB idag. Testade att koppla in det i min 2010:a men instrumenet är heldött. Tänds inte upp alls. Precis som för trådstartaren Schmoyoyo. Skillnaden är att min är en 2010:a och hans 2008:a.

Ingen annan som testat att byta på en 2010:a och fått det att funka?
Användarvisningsbild
av drbrain
matte75 skrev:
drbrain skrev:Det var med största sannolikhet det som Schmoyoho testade och skickade tillbaka.

Vad använde du dig för sorts" stift "när du skarvade in kablarna från obd - uttaget in i kontakten till instrumentet?

Ser att du även har en V70 2010. Du har inte provat att sätta det nya instrumentet i den bilen?

Fick hem ett instrument från en 2014 XC60 med manuell växellåda från JB idag. Testade att koppla in det i min 2010:a men instrumenet är heldött. Tänds inte upp alls. Precis som för trådstartaren Schmoyoyo. Skillnaden är att min är en 2010:a och hans 2008:a.

Ingen annan som testat att byta på en 2010:a och fått det att funka?
Jag tog precis som han i tråden på swedspeed och slaktade en gammal fläkt till datorn, dom stiften passade perfekt i kontakten som sätts i mätarhuset.
Sen tryckte jag ner liknande i OBD-kontakten, får se om det håller i längden eller om dom behöver löda.

Jag har inte provat det i 10'an..
Kan det vara så att man behöver en 12'a med Sensus för att det ska fungera utan adapter?
av matte75
drbrain skrev: Jag tog precis som han i tråden på swedspeed och slaktade en gammal fläkt till datorn, dom stiften passade perfekt i kontakten som sätts i mätarhuset.
Sen tryckte jag ner liknande i OBD-kontakten, får se om det håller i längden eller om dom behöver löda.

Jag har inte provat det i 10'an..
Kan det vara så att man behöver en 12'a med Sensus för att det ska fungera utan adapter?

OM du har tid och ork så hade jag varit evigt tacksam om du kunde testa det på din 10:a. :wink: :)
Då vet jag om jag ska lägga ner detta projekt eller om man ska hosta upp 520 Euro för adaptern från VolvoVesper.
av Schmoyoho
drbrain: kul att "mitt" instrument" kom till nytta :) Osäker på om adaptern hjälper för att få igång power- och eco-mätarna. Power-mätaren gillar jag personligen men den är inte värd några pengar. Eco-mätaren vill man nog inte ha i en T6:a ändå. Och jo, det går att nolla servicelampan på de digitala instrumenten också. Jag har själv gjort det men det tog mig några försök (men råkar du ha VIDA/DICE så är det ju såklart smidigare).

matte75: Kan mycket väl vara så att bilar med sensus är kompatibla medan äldre kräver vespervolvos adapter, som någon skrev. Det har ju bekräftats inte fungera på min S80 2007 och nu på din V70 2010 medan det funkade på en swedespeed-medlems S60 2011 samt drbrains XC70 2012, båda vilka är första årsmodellen av respektive serie att ha sensus. Saknas bara att någon med en MY11 V-/XC70/S80 testar en digital DIM i deras bil, eller någon med en MY09-MY10 S-/V-/XC60, men jag vågar nog gissa det inte kommer funka.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 23
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]