camaro69 skrev:Amarace skrev:En 86 med insprut ska va en GLT och då B230E, är det verkligen en GL borde det vara en 87:a och då B230F med LH 2.2 insprutning. Är det en 86:a och har insprut så är det troligen en gammal polisbil och då B230E (fast dom brukar oftast vara DL).
Om du skriver typkoden så kan man se vad det är för motor original (244-xxx, första xx är motor, sista x är växellådan, 81 är B230A, 84 är B230E, 88 är B230F)
Sen ser du vad det sitter för spridare, elektriskt styrda = F motor, Mekaniskt styrda = E motor. Mekaniskt sitter direkt i toppen och F sitter på insuget.
86 fanns inga GLT utan GLE med insprutningsmotorn B230E.
86:ans GL hade annars snikförgasare
87 fanns GL med insputningsmotor med katalysator. I 87:ans GLE satt fortfarande B230E med sprut utan kat
GLT kom 88 med svarta lister och lite lull-lull.
i GLE kom extra mycket krom och bjäfs.
Köpte sprillans nya bilar av dom årsmodellerna så jag anser mig ha hyfsad koll på vad jag köpte.
:D
O jag kan påstå att du inte hade koll isåfall :)
Jag vågar påstå att jag har stenkoll på dom flesta Volvomodeller typ 200 och äldre, just 200serien har jag extrakoll på.
GLE upphörde som modell iomed årsmodell 86, 85 var sista årsmodellen (fast dom var få då), 86 fanns enbart DL, GL och GLT, likaså 87 och 88. 87-88 kunde både DL(87), GL o GLT fås med B230F (med katalysator då såklart)
1989 kom däremot två utrustningspaket som kallades GLE och GLT.
Motorerna var:
86: B230A och B230E
87: B230K, B230E och B230F
88: som 87
89: Enbart B230F
Och vill du ha motbevis så ska jag gladeligen visa broshyrerna för respektive årsmodell. (om jag hittar dom)
En Polisbil kan ha B230E även fast det är DL eller GL (fast polisbil som GL är ovanligt), Polisbilarna hade ofta en värre motor (B21E fram till 80, B23E 81-84, B230E 85-86, B230E eller B230F 87-88 ) tillsammans med automat i en bil som i övrigt inte hade nån direkt utrustning.
Så En GL av årsmodell 86 som har insprutning har isåfall en B230E och är då garanterat en gammal polisbil.