Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jhallberg
#122097
Nu är ja ganska trött på detta ja hittar inte någonstans vart de står var min motor heter nu har ja tvättat av hela blocket för o hitta de men de finns inte ... undrar om någon av er vet ? 244gl -86 insprut. va har ja för motor ? tack på förhand !
av Rådlös
#122115
På transmissionskåpan, över kamremmen, har det suttit en skylt. Men den har ju hängt med några år, så det kan vara förklarligt om den är borta.

Men om det är en -86 med insprut, så borde det med dom gängse tabeller och uppgifter vara en B230 F. Typ av insprutningssystem är däremot lite svårare att identifiera för den oinsatte. Pröva med att söka ett resrvdelsnummer på någon detalj i systemet, luftfilter, bränslefilter, luftmängdmätare etc. etc. Det borde ge rakt besked.

En annan väg är att gå in på Vägverkets hemsida och söka på registreringsnumret. Då får man uppgifter på bilen. Du kan även fråga på närmaste auktoriserade Volvoverkstad. Dom har ett eget, men liknande system som Vägverket. Och det kan även ge en viss vägledning på reservdelsbutiken Mekonomen och deras sida.
Användarvisningsbild
av niklas gson
#122122
under insuget finns det frästa ytor mott toppen skrapa ren dom brukar synas mycket dåligt ..men om du skrapar med en kniv kommer dom fram.
finns på 2 ställen du ser dom mot topppackningenen e under tempgivaren
av Amarace
#122179
En 86 med insprut ska va en GLT och då B230E, är det verkligen en GL borde det vara en 87:a och då B230F med LH 2.2 insprutning. Är det en 86:a och har insprut så är det troligen en gammal polisbil och då B230E (fast dom brukar oftast vara DL).

Om du skriver typkoden så kan man se vad det är för motor original (244-xxx, första xx är motor, sista x är växellådan, 81 är B230A, 84 är B230E, 88 är B230F)

Sen ser du vad det sitter för spridare, elektriskt styrda = F motor, Mekaniskt styrda = E motor. Mekaniskt sitter direkt i toppen och F sitter på insuget.
Användarvisningsbild
av camaro69
#122432
Amarace skrev:En 86 med insprut ska va en GLT och då B230E, är det verkligen en GL borde det vara en 87:a och då B230F med LH 2.2 insprutning. Är det en 86:a och har insprut så är det troligen en gammal polisbil och då B230E (fast dom brukar oftast vara DL).

Om du skriver typkoden så kan man se vad det är för motor original (244-xxx, första xx är motor, sista x är växellådan, 81 är B230A, 84 är B230E, 88 är B230F)

Sen ser du vad det sitter för spridare, elektriskt styrda = F motor, Mekaniskt styrda = E motor. Mekaniskt sitter direkt i toppen och F sitter på insuget.
86 fanns inga GLT utan GLE med insprutningsmotorn B230E.
86:ans GL hade annars snikförgasare

87 fanns GL med insputningsmotor med katalysator. I 87:ans GLE satt fortfarande B230E med sprut utan kat

GLT kom 88 med svarta lister och lite lull-lull.
i GLE kom extra mycket krom och bjäfs.

Köpte sprillans nya bilar av dom årsmodellerna så jag anser mig ha hyfsad koll på vad jag köpte.

:D
av Amarace
#122437
camaro69 skrev:
Amarace skrev:En 86 med insprut ska va en GLT och då B230E, är det verkligen en GL borde det vara en 87:a och då B230F med LH 2.2 insprutning. Är det en 86:a och har insprut så är det troligen en gammal polisbil och då B230E (fast dom brukar oftast vara DL).

Om du skriver typkoden så kan man se vad det är för motor original (244-xxx, första xx är motor, sista x är växellådan, 81 är B230A, 84 är B230E, 88 är B230F)

Sen ser du vad det sitter för spridare, elektriskt styrda = F motor, Mekaniskt styrda = E motor. Mekaniskt sitter direkt i toppen och F sitter på insuget.
86 fanns inga GLT utan GLE med insprutningsmotorn B230E.
86:ans GL hade annars snikförgasare

87 fanns GL med insputningsmotor med katalysator. I 87:ans GLE satt fortfarande B230E med sprut utan kat

GLT kom 88 med svarta lister och lite lull-lull.
i GLE kom extra mycket krom och bjäfs.

Köpte sprillans nya bilar av dom årsmodellerna så jag anser mig ha hyfsad koll på vad jag köpte.

:D
O jag kan påstå att du inte hade koll isåfall :)

Jag vågar påstå att jag har stenkoll på dom flesta Volvomodeller typ 200 och äldre, just 200serien har jag extrakoll på.

GLE upphörde som modell iomed årsmodell 86, 85 var sista årsmodellen (fast dom var få då), 86 fanns enbart DL, GL och GLT, likaså 87 och 88. 87-88 kunde både DL(87), GL o GLT fås med B230F (med katalysator då såklart)

1989 kom däremot två utrustningspaket som kallades GLE och GLT.

Motorerna var:

86: B230A och B230E
87: B230K, B230E och B230F
88: som 87
89: Enbart B230F

Och vill du ha motbevis så ska jag gladeligen visa broshyrerna för respektive årsmodell. (om jag hittar dom)

En Polisbil kan ha B230E även fast det är DL eller GL (fast polisbil som GL är ovanligt), Polisbilarna hade ofta en värre motor (B21E fram till 80, B23E 81-84, B230E 85-86, B230E eller B230F 87-88 ) tillsammans med automat i en bil som i övrigt inte hade nån direkt utrustning.

Så En GL av årsmodell 86 som har insprutning har isåfall en B230E och är då garanterat en gammal polisbil.
Användarvisningsbild
av camaro69
#122629
Amarace skrev:
camaro69 skrev:
Amarace skrev:En 86 med insprut ska va en GLT och då B230E, är det verkligen en GL borde det vara en 87:a och då B230F med LH 2.2 insprutning. Är det en 86:a och har insprut så är det troligen en gammal polisbil och då B230E (fast dom brukar oftast vara DL).

Om du skriver typkoden så kan man se vad det är för motor original (244-xxx, första xx är motor, sista x är växellådan, 81 är B230A, 84 är B230E, 88 är B230F)

Sen ser du vad det sitter för spridare, elektriskt styrda = F motor, Mekaniskt styrda = E motor. Mekaniskt sitter direkt i toppen och F sitter på insuget.
86 fanns inga GLT utan GLE med insprutningsmotorn B230E.
86:ans GL hade annars snikförgasare

87 fanns GL med insputningsmotor med katalysator. I 87:ans GLE satt fortfarande B230E med sprut utan kat

GLT kom 88 med svarta lister och lite lull-lull.
i GLE kom extra mycket krom och bjäfs.

Köpte sprillans nya bilar av dom årsmodellerna så jag anser mig ha hyfsad koll på vad jag köpte.

:D
O jag kan påstå att du inte hade koll isåfall :)

Jag vågar påstå att jag har stenkoll på dom flesta Volvomodeller typ 200 och äldre, just 200serien har jag extrakoll på.

GLE upphörde som modell iomed årsmodell 86, 85 var sista årsmodellen (fast dom var få då), 86 fanns enbart DL, GL och GLT, likaså 87 och 88. 87-88 kunde både DL(87), GL o GLT fås med B230F (med katalysator då såklart)

1989 kom däremot två utrustningspaket som kallades GLE och GLT.

Motorerna var:

86: B230A och B230E
87: B230K, B230E och B230F
88: som 87
89: Enbart B230F

Och vill du ha motbevis så ska jag gladeligen visa broshyrerna för respektive årsmodell. (om jag hittar dom)

En Polisbil kan ha B230E även fast det är DL eller GL (fast polisbil som GL är ovanligt), Polisbilarna hade ofta en värre motor (B21E fram till 80, B23E 81-84, B230E 85-86, B230E eller B230F 87-88 ) tillsammans med automat i en bil som i övrigt inte hade nån direkt utrustning.

Så En GL av årsmodell 86 som har insprutning har isåfall en B230E och är då garanterat en gammal polisbil.
Din stenkoll sprack på 84 års modell av polismotorerna. Då kom ju dom första vita med hockeystripes. I dom bilarna satt en 100 hk förgasarmotor med manuell choke. Detta missfoster till motor satt bara i 84:ans modell. Stenkoll heter det visst :wink:
av Amarace
#122642
camaro69 skrev:
Amarace skrev:
camaro69 skrev: 86 fanns inga GLT utan GLE med insprutningsmotorn B230E.
86:ans GL hade annars snikförgasare

87 fanns GL med insputningsmotor med katalysator. I 87:ans GLE satt fortfarande B230E med sprut utan kat

GLT kom 88 med svarta lister och lite lull-lull.
i GLE kom extra mycket krom och bjäfs.

Köpte sprillans nya bilar av dom årsmodellerna så jag anser mig ha hyfsad koll på vad jag köpte.

:D
O jag kan påstå att du inte hade koll isåfall :)

Jag vågar påstå att jag har stenkoll på dom flesta Volvomodeller typ 200 och äldre, just 200serien har jag extrakoll på.

GLE upphörde som modell iomed årsmodell 86, 85 var sista årsmodellen (fast dom var få då), 86 fanns enbart DL, GL och GLT, likaså 87 och 88. 87-88 kunde både DL(87), GL o GLT fås med B230F (med katalysator då såklart)

1989 kom däremot två utrustningspaket som kallades GLE och GLT.

Motorerna var:

86: B230A och B230E
87: B230K, B230E och B230F
88: som 87
89: Enbart B230F

Och vill du ha motbevis så ska jag gladeligen visa broshyrerna för respektive årsmodell. (om jag hittar dom)

En Polisbil kan ha B230E även fast det är DL eller GL (fast polisbil som GL är ovanligt), Polisbilarna hade ofta en värre motor (B21E fram till 80, B23E 81-84, B230E 85-86, B230E eller B230F 87-88 ) tillsammans med automat i en bil som i övrigt inte hade nån direkt utrustning.

Så En GL av årsmodell 86 som har insprutning har isåfall en B230E och är då garanterat en gammal polisbil.
Din stenkoll sprack på 84 års modell av polismotorerna. Då kom ju dom första vita med hockeystripes. I dom bilarna satt en 100 hk förgasarmotor med manuell choke. Detta missfoster till motor satt bara i 84:ans modell. Stenkoll heter det visst :wink:
Och återigen har du fel, har själv haft en polisbil av årsmodell 84, en vän hade en annan (han en kombi o jag en sedan), bägge hade B23E med AW70, sen att det inte kunde ha varit förgasare i nån har jag väl aldrig sagt nåt om, jag skrev "Polisbilarna hade ofta en värre motor ". Naturligtvis kan en polisbil ha haft förgasare.

Har motorn kvar ur den 84:a min vän hade.

Och några 100hk var inte förgasarmotorerna (Som ju var endera B23A eller B21A, B23A hade 112hk och B21A hade 106hk) på 1984. Sista årsmodellen med 100hk var 79.

Men fortsätt gärna skriva fel 8)
av SAAB_91
#122682
Hej camaro och Amarace,

Jag följer debatten med spänning !
Så här skriver volvo själva om 240-serien:

http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/95 ... Beg200.pdf

Jag vill dock tillägga att jag inte är helt överens med listan. jag har ett klart minne av att B230A kom på 1985 års modell. Den lanserades som lågfriktionsmotor eftersom den hade smalare ramlager.
Jag köpte en ny 740 1985 men 240 var ju ett alternativ också så jag kommer ihåg att jag tittade noga på bägge.

Den klena polismotorn var B200K. Polisen köpte in en hel hoper med 245:or med automatlåda. De var måttligt populära inom kåren. De var av 1985 års modell men kan ju ioch för sig levererats 1984.

Så, det var mitt lilla inlägg i debatten, om det bringar klarhet eller skapar förvirring är upp till er. :)

Ha det bra

SAAB_91
Användarvisningsbild
av camaro69
#122690
Amarace.

Jag kan inte ha fel. I min släkt har vi aldrig haft fel på fem generationer. :wink:
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]